Bojkot Auchan, Decathlon i Leroy Merlin znudził Polaków? Mamy kolejne dane z paragonów

W kwietniu temat bojkotu sieci sklepów, które nie wycofały się z rosyjskiego rynku nieco przycichł, ale czy Polacy o nim zapomnieli? Eksperci z PanParagon przeanalizowali wprowadzane do aplikacji paragony ze sklepów Auchan, Decathlona i Leroy Merlin z kwietnia 2022 roku.

PP
PP
Udostępnij artykuł:
Bojkot Auchan, Decathlon i Leroy Merlin znudził Polaków? Mamy kolejne dane z paragonów
fot. Ogólnopolski bojkot Leroy Merlin

Bojkot sieci Auchan, Leroy Merlin i Decathlon jest efektem niewycofania się przez te sieci z działalności w Rosji po jej ataku na Ukrainę, podczas gdy wiele firm z różnych krajów albo całkowicie rezygnowało z prowadzenia biznesu w tym kraju lub ją znacznie ograniczało.

O bojkocie eksperci aplikacji zakupowej PanParagon informowali już w marcu tego roku. Z ich badania wynikało, że procentowy udział paragonów pochodzących ze sklepów Auchan i Decathlon z tygodnia na tydzień spadał. Największy regres w zakupach użytkowników widoczny był w sieci Auchan.  W sieci sklepów Decathlon spadki nie były aż tak spektakularne jak w przypadku Auchan. Niespodzianką okazał się praktyczny brak działań Polaków w stosunku do sieci sklepów budowlanych Leroy Merlin.

Czy w kwietniu bojkot był kontynuowany? Podobnie jak w poprzednim badaniu, eksperci uwzględnili najbardziej zakupowe dni tygodnia, czyli soboty. Najnowsza analiza obejmuje następujące dni: 12.03, 19.03, 26.03 oraz 02.04, 09.04, 16.04, 23.04, 30.04.2022 r. Dane przedstawiają procent liczby paragonów z poszczególnych sklepów w stosunku do liczby wszystkich paragonów dodanych do aplikacji PanParagon.

W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się danym płynącym ze sklepów Decathlon, który pod koniec marca wycofał się z Rosji. Decyzja ta wynikała jednak z problemów z dostawą produktów do tego kraju, co nie miało związku z powszechnym już w Polsce bojkotem.

- Z paragonów wprowadzonych do naszej aplikacji wynika, że na początku kwietnia widoczny był spadek aktywności zakupowej Polaków w sieci sklepów Decathlon. Najmniejsza sprzedaż odnotowana została 16 kwietnia, czyli w Wielką Sobotę. Naturalnym jest, że w dzień przed Wielkanocą zakup rzeczy sportowych i turystycznych schodzi na drugi plan, czego nie powinno się wiązać z bojkotem - komentuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. Dodatkowo tego dnia sklepy były czynne tylko do godz. 13.00.

grafika

Klienci wrócili do sklepów Decathlon

– Warto jednak zauważyć, że już pod koniec kwietnia polscy konsumenci chętniej ruszyli na zakupy do sklepów Decathlon. 30 kwietnia sprzedaż produktów tej sieci osiągnęła nawet lepszy wynik niż w sobotę przed nawoływaniem w Polsce do bojkotu. Może to oznaczać, że Polacy puścili w niepamięć politykę tej firmy w stosunku do chęci kontynuowania swojej działalności na terenie Rosji. Z pewnością jest to też efekt rozpoczynającego się już sezonu biwakowego oraz wyjazdów majowych – dodaje.

Odwrotna sytuacja przedstawia się w sklepach budowlanych sieci Leroy Merlin. W tym przypadku od 9 kwietnia zauważalny jest spadek aktywności zakupowej polskich konsumentów o około 13 proc. w porównaniu do soboty z 12 marca. Może to oznaczać, że Polacy zmienili swój stosunek do tej firmy i wdrożyli w życie działania bojkotujące ten sklep.

– Podobnie jak w poprzednim badaniu największy regres w zakupach użytkowników widać w sklepach Auchan. Porównując dane z soboty z 12 marca do ostatniej soboty kwietnia widać spadek zainteresowania zakupami w tej sieci aż o 51 proc. -  wyjaśnia Grzelak.
W przypadku tej sieci widać delikatny wzrost zakupów w okolicach Świąt Wielkanocnych, jednak nadal aktywność ta jest mniejsza o 34 proc. w porównaniu z sobotą poprzedzającą działania nawołujące do bojkotu w Polsce.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/koniec-reklama-aktor-lekarz-koniec-influencer-marketing-wyrobow-medycznych,7169864475526785a ##

Auchan popularny wśród Ukraińców

Warto jednak zaznaczyć, że Auchan to najtańsza w Polsce sieć handlowa w Polsce sprzedająca żywność i chętnie odwiedzana przez Ukraińców, którzy mogą w ostatnim czasie stanowić istotną część klientów (dodatkowo to jedyna duża sieć marketów, która działa i w Polsce i na Ukrainie). Jednak z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że Ukraińcy, zwłaszcza uchodźcy, nie korzystają masowo z polskiej aplikacji PanParagon.

To nie jedyne badania dot. bojkotu francuskich sieci. We wtorek pisaliśmy na Wirtualnemedia.pl, że Leroy Merlin, Auchan i Decathlon w maju wciąż zmagają się z falą negatywnych opinii w internecie. To przekłada się z kolei na zmniejszone zainteresowanie klientów zakupami w tych sieciach i pogorszenie ich wizerunku jako pracodawcy - wynika z danych YouGov BrandIndex agencji Inquiry. Widać wyraźny kryzys wizerunkowy, ale już słabnący - mówiła nam Wirtualnemedia.pl Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style