Branża piwna w mediach

Znacznie zmniejszyły się wydatki reklamowe branży piwnej w telewizji

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

25 maja 2003 roku weszła w życie znowelizowana Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, która pozwala na reklamowanie piwa w mediach elektronicznych po godzinie 20.00. Wcześniej obowiązywała ustawa z 18 września 2001 r., która zezwala na reklamę piwa alkoholowego w godzinach 23.00 - 6.00 rano.

Jak wynika z danych AGB Polska po wejściu ustawy ograniczającej reklamę piwa znacznie zmniejszyły się wydatki reklamowe branży piwnej w telewizji. W okresie 18 września - 31 grudnia 2001 wyniosły one 11 mln zł. W porównaniu do tego samego okresu w 2000 roku, wydatki zmalały prawie 6-krotnie. Wśród marek reklamujących się w 2000 po wejściu w życie Ustawy znalazły się: Królewskie, Lech Premium, Tatra, Tyskie, Warka, Żywiec.

Stacje telewizyjne przygotowały się na wejście kampanii reklamowych piwa zmianą ramówki po 23.00. Atrakcyjniejsza ramówka po 23.00 oznaczała jednak droższy czas reklamowy.

Wraz z rozpoczęciem obowiązywania nowelizacji Ustawy, czyli z dniem 25 maja 2003, Biuro Reklamy Telewizji Polskiej S.A. rozesłało list do producentów piwa informujący o podwyżce cen reklam o 15%. Podwyżka jest związana z 10% podatkiem nałożonym na media przez ministra do spraw kultury fizycznej i sportu.

Wejście w życie nowelizacji spowodowało znacznie ograniczenie wydatków na reklamę piwa. W tygodniu rozpoczynającym się 26 maja 2003r. wpływy z reklam i billboardów sponsorskich wykupionych przez branżę piwną przyniosły stacjom telewizyjnym tylko 1.755.665zł. Dla porównania wpływy w tygodniu rozpoczynającym się 12 maja 2003r. wyniosły 3.992.080zł.

Najbardziej aktywnym reklamodawcą po 25 maja były Browary Żywiec - 103 emisje za 640 tysięcy złotych. Na drugim miejscu były Browary Warka - 73 emisje za 509 tysięcy złotych, a na trzecim Kompania Piwowarska - 56 emisji za 362 tysiące złotych. Dla porównania w tygodniu 12 - 18 maja 2003 r. Browary Żywiec wykupiły 131 emisji za 620 tysięcy złotych, Browary Warka 169 emisji za 1.150 tysięcy złotych, natomiast Kompania Piwowarska - 187 emisji za 1.398 tysięcy złotych.

Porównanie dwóch tygodni w telewizyjnej reklamie piwa: przed wprowadzeniem ustawy (12 - 18 maja 2003r.) i po wprowadzeniu ustawy (26 maja - 1 czerwca 2003r.).

źródło: AGB Polska

Według danych Media Monitoring głównym medium reklamowym branży piwnej jest telewizja, która od 2001 roku przejmuje 83 - 89% wydatków reklamowych w prasie, radio i telewizji. Na drugim miejscu jest prasa, która przejmuje od 9 do 17% wydatków. Radio zadowala się udziałami poniżej 1%.

źródło: Media Monitoring

Reklama piwa w telewizji

W 2001 roku emisje reklam i billboardów sponsorskich piwa w telewizji stanowiły 3,1% wszystkich reklam telewizyjnych, w 2002 roku - 4,2%, natomiast do 31 maja 2003 roku - 3,0%.

źródło: AGB Polska

Miesięczne wydatki branży piwnej w telewizji według marek i producentów na przestrzeni lat 2001 - 2003

W 2001 roku największym reklamodawcą telewizyjnym pod względem wydatków w branży piwnej była Kampania Piwowarska. W 2001 roku wydała ona 66.210 tysięcy złotych, w 2002 roku - 70.848 tysięcy złotych, natomiast w 2003 roku do 31 maja - 21.295 tysięcy.

W 2001 roku na drugim miejscu uplasowały się Browary Warka 57.316 tysięcy złotych. W 2002 roku drugie miejsce zajęły natomiast Browary Żywiec z wydatkami 53.667 tysięcy złotych. W rankingu za okres 1 stycznia - 31 maja 2003 na drugim miejscu ponownie pojawiają się Browary Warka z wydatkami 13.065 tysięcy złotych.

W 2001 r. łączne wpływy z reklamy telewizyjnej i emisji billboardów sponsorskich wyniosły 5.957.526 tys. zł, w 2002r. wpływy spadły do 6.276.874 tyś. zł, w 2003r. (do 31 maja) - 2.623.524 tys. złotych.

Wpływy uwzględniają spoty reklamowe i billboardy sponsorskie. Analizy oparto na oficjalnych cennikach stacji. Nie uwzględniają one rabatów. W zestawieniach uwzględniono następujące stacje telewizyjne: TVP1, TVP2, TVP3, Polsat, Polsat2, RTL7/TVN7, Canal+, TVN, Polonia1, TV4, TV Puls, Tele5.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące