Burda zakończyła transformację. „Większość przychodów z biznesu cyfrowego”

Połączeniem redakcji tytułów drukowanych i online Burda Media Polska zakończyła transformację cyfrową zapoczątkowaną przejęciem Edipresse Polska latem ub.r. - Z finansowego punktu widzenia nie jesteśmy już stricte wydawnictwem prasowym, gdyż większość naszych przychodów i zysków pochodzi z biznesu cyfrowego - mówi Wirtualnemedia.pl Maciej Klepacki, CEO Burda Media Polska. Spółka cały czas szuka podmiotów do akwizycji.

pp
pp
Udostępnij artykuł:
Burda zakończyła transformację. „Większość przychodów z biznesu cyfrowego”
fot. Patryk Pallus

Połączeniem działającej w Polsce od 30 lat Burdy z Edipresse Polska miało miejsce w lipcu ub.r. Jesienią spółka zdecydowała się zlikwidować ponad 20 tytułów, w tym wszystkie magazyny poradnikowe, kulinarne, real life stories czy ogrodnicze. Wśród zamkniętych tytułów były też magazyny, które cały czas były rentowne. Był to radykalny krok, który skutkował rozstaniem z 71 pracownikami, a także współpracownikami.

- Nie chcieliśmy dokonywać co roku przeglądu naszego portfolio prasowego i decydować czy zamknąć jeden czy dwa tytuły. Dokonując pod koniec zeszłego roku strategicznego przeglądu portfolio odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, jakie multimedialne marki z potencjałem w digitalu pozwolą nam w perspektywie 2-3 lat budować organizację wzrostową, a nie taką, która cały czas jest defensywie ze względu na rynek prasowy - mówi Klepacki.

- Teraz po istotnym ograniczeniu ekspozycji na segment wydawniczy, działamy w zupełnie innym obszarze rynku mediowego. Zdecydowanie bliżej nam do segmentu digitalowego zdominowanego przez duże portale horyzontalne, w tym duże koncerny medialne jak Grupa Polsat oraz globalnych graczy jak Meta czy Google - dodaje.

Z danych Mediapanel wynika, że w styczniu ub.r. Burda była na 31. miejscu wśród największych podmiotów internetowych w naszym kraju. Natomiast w grudniu ub.r. znajdowała się już na 14. pozycji – wzrost ten zawdzięcza głównie przejęciu Edipresse Polska, ale i rozwojowi witryn po fuzji. - To zasięg na poziomie 14 mln użytkowników miesięcznie i prawie 160 mln odsłon – mówił podczas prezentacji Maciej Klepacki. Burda jest dziś liderem odwiedzalności wśród witryn o kulinariach i gotowaniu, a w top 5 witryn o modzie i urodzie ma trzy serwisy: wizaz.pl, elle.pl i glamour.pl.

Obecnie Burda ma 17 serwisów internetowych i zarządza kilkudziesięcioma profilami w mediach społecznościowych. Podczas prezentacji ujawniono, że 2021 r. udział przychodów z digitalu w przychodach Burdy wynosił 16 proc., w 2022 r. było to już 54 proc., a w 2023 r. ma to być już 73 proc. Polski oddział Burdy zajmuje trzecie miejsce wśród kluczowych rynków firmy po niemieckim i brytyjskim.

Maciej Klepacki: nie planujemy zamknięcia kolejnych tytułów

Obecnie digitalowe portfolio Burdy wspiera sześć magazynów drukowanych: „Viva!”, „Elle”, „Elle Decoration”, „Glamour”, „National Geographic Polska” i „Traveler”. Klepacki zapewnia, że nie ma planów zamknięcia tych tytułów. – To nasze najbardziej wartościowe marki, będące liderami w swoich segmentach rynku i które istotnie kontrybuują do naszego biznesu digitalowego – mówi CEO Burda Media Polska.

Od kwietnia na czele każdej z redakcji stoi jeden redaktor naczelny marki. „Elle” i Elle.pl kieruje Marta Tabiś-Szymanek, „Glamour” i Glamour.pl - Katarzyna Dąbrowska, „Elle Decoration” - Małgorzata Szczepańska, „Viva!” i Viva.pl - Katarzyna Przybyszewska-Ortonowska, a „National Geographic” i „Traveler” - Łukasz Załuski.

- W Edipresse Polska taka zmiana dokonała się już kilka lat temu. Ta filozofia się sprawdziła - mówi Klepacki, który podkreśla, że mimo połączenia zespołów i zmian redaktorów naczelnych liczba osób w redakcjach nie uległa zmianie. - Nie chodziło o zmianę efektywnościową, ale strategiczne patrzenie w przyszłość.

grafika

Wśród planów Burda Media Polska na 2023 r. jest m.in. rozwój produktów na platformach multimedialnych, nacisk na kontent premium czy skupienie się na projektach łączących reklamodawców i użytkowników. Już teraz Burda oferuje klientom z branży kosmetycznej możliwość dotarcia do klienta na pełnej ścieżce zakupowej - od informacji o produkcie, poprzez jego testy, rekomendacje aż po możliwość jego zakupu w serwisie Cocolita, należącym też do Burdy. Ta drogeria internetowa notuje 1,5 mln odwiedzin miesięcznie, a rocznie realizuje milion zamówień.

Burda chętna na zakupy nowych podmiotów

Burda prowadzi cały czas rozmowy na temat akwizycji. - Jesteśmy zainteresowani i serwisami kontentowymi i podmiotami z rynku e-commerce. Wspólnik mianownik to działalność w obszarze lifestyle, szczególnie ta skierowana do kobiet - mówi nam Maciej Klepacki.

- Zakup serwisu zwiększyłoby nasz zasięg w internecie, ale wiemy, że na rynku takich podmiotów nie ma już zbyt wiele - podkreśla szef Burda Media Polska - Akwizycje w e-commerce są również dla nas naturalne. W segmencie beauty oferujemy już reklamodawcom obecność na każdym etapie ścieżki zakupowej. Chcielibyśmy to samo zaoferować w innych segmentach rynku, gdzie też moglibyśmy połączyć kontent z naszych serwisów z ofertą e-commerce - dodaje.

Burda Media Polska w 2021 r. - jeszcze przed finalizacją przejęcia Edipresse Polska, ale już po kupnie e-drogerii Coclolita - osiągnęło wzrost przychodów o 58 proc. do 206,4 mln zł. Firma była nadal na minusie (strata netto wyniosła 8,57 mln zł). Z kolei Edipresse Polska zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 25,1 proc. do 92.36 mln zł, a przy ograniczeniu kosztów o 30,7 proc. jego zysk netto wzrósł z 1,53 do 3,72 mln zł.

pp
Autor artykułu:
pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"