Ogromna kara dla Canal+. UOKiK: klientów wprowadzano w błąd

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Canal+ Polska 46,5 mln zł grzywny i nakazał zwrot pieniędzy klientom. Według UOKiK firma wprowadzała ich w błąd podczas rozmów sprzedażowych dotyczących promocji.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Ogromna kara dla Canal+. UOKiK: klientów wprowadzano w błąd
Siedziba Canal+ Polska

Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy telefonicznych rozmów sprzedażowych, w których przedstawiciele Canal+ Polska sugerowali klientom, że dostaną bezpłatny prezent. W rzeczywistości następowało zawarcie równoległej  umowy. UOKiK otrzymał w tej sprawie skargi od konsumentów.

W ramach postępowania Urzędu ustalono, że konsultanci Canal+ dzwonili do obecnych abonentów firmy i zapowiadali przyznanie dodatkowego pakietu lub bezpłatnego prezentu. Tak naprawdę chodziło o podpisanie nowej umowy długoterminowej. Przez pierwsze kilka miesięcy po rozmowie z konsultantem, usługa telewizyjna była oferowana bezpłatnie, ale potem klient nie mógł rozwiązać dodatkowej umowy. Niektórzy użytkownicy dopiero po dłuższym czasie zauważali dodatkowe opłaty i zmianę umowy.

Według ustaleń UOKiK konsultanci Canal+ stosowali różne triki, żeby skłonić klientów do szybkiego skorzystania z oferty: wskazywali, że okoliczności nawiązywanego połączenia są wyjątkowe (np. że kontaktują się z działu wyróżnień) lub informowali o limitowanej liczbie pakietów. Ponadto zawyżali, nawet o połowę, ceny wyjściowe podobnych pakietów oferowanych dla nowych abonentów Canal+, tak żeby przedstawiana przez nich oferta wydawała się atrakcyjniejsza.

Urząd podkreślił w komunikacie, że w ramach postępowania przeanalizował kilkaset rozmów sprzedażowych.

- Konsument powinien mieć zapewnioną transparentną i uczciwą obsługę ze strony przedsiębiorcy, pozwalającą mu na w pełni świadome zawarcie umowy. Konstruowanie skryptów rozmów sprzedażowych w taki sposób, by ukrywały realny cel rozmowy telefonicznej sprzedawcy z klientem oraz faktyczne koszty z jakimi wiąże się oferta, jest niedozwolone. Podkreślam, że wszystkie kluczowe elementy wpływające na decyzję konsumenta muszą być jawne i uczciwie przedstawione - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Canal+: 46 mln zł grzywny i zwrot pieniędzy klientom

W komunikacie Urzędu podkreślono, że przy sprzedaży na odległość uczciwe informowanie o celu kontaktu na początku rozmowy pozwala konsumentowi ocenić, czy w ogóle jest zainteresowany ofertą. - W większości analizowanych przez UOKiK nagrań rozmów sprzedażowych nie było wiadomości o tym, że celem połączenia jest zawarcie nowej umowy. Zamiast tego konsument słyszał, że chodzi o np. przyznanie dodatkowego pakietu kanałów telewizyjnych lub dodatkowego dekodera - zaznaczono.

Prezes UOKiK uznał, że konsultanci Canal+ Polska wprowadzali klientów w błąd co do celu rozmowy telefonicznej, a tym samym doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Na spółkę nałożono grzywnę w wysokości 46,56 mln zł.

Nakazano też firmie zwrot pieniędzy klientom, którzy w ramach zakwestionowanej akcji promocyjnej podpisali umowy od 10 października 2019 do 23 kwietnia 2022 roku. Na mocy decyzji użytkownicy, którzy widząc, że zostali wprowadzeni w błąd, rozwiązali umowę przed upływem okresu obowiązywania, dostaną zwrot kwoty naliczonego roszczenia. Natomiast wszyscy, którzy złożyli reklamację, otrzymają zwrot uiszczonych opłat za korzystanie z usług.

Ponadto Canal+ ma przekazać treści decyzji prezesa UOKiK poszkodowanym klientom (mailowo lub pocztą tradycyjną), a także zamieścić ją na swojej stronie internetowej i profilach społecznościowych.

Canal+: nieprawidłowości dot. pojedynczej oferty

Decyzja nie jest prawomocna. Canal+ Polska w oświadczeniu przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl podkreśla, że nie zgadza się z grzywną nałożoną przez prezesa UOKiK i skieruje sprawę do sądu.

Firma zapewnia, że „działa z poszanowaniem praw konsumenta i stale usprawnia procesy sprzedażowe, tak aby były jak najbardziej transparentne dla naszych Klientów”. - Pragniemy zaznaczyć, że zarzucane nieprawidłowości dotyczyły pojedynczej oferty realizowanej przez partnerów zewnętrznych, którzy zajmują się sprzedażą naszych usług. Podkreślamy, że konsultanci zewnętrzni w trakcie kontaktu z Klientem nie ukrywali celu rozmowy, a skrypty rozmów, którymi się posługiwali, były przygotowane prawidłowo - przekonuje.

Zaznacza, że otrzymała niewiele reklamacji w sprawie tej oferty i rozpatrzyła je na korzyść klientów.

Grupa kapitałowa Canal+ Polska w 2022 roku zwiększyła skonsolidowane przychody o 2,6 proc. do 2,52 mld zł, m.in. dzięki inwestycji w Kino Świat. Zysk netto minimalnie zmalał, 222 mln zł zostało wypłacone akcjonariuszom jako dywidenda.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online