Centra handlowe zwiększają obroty, więcej modernizacji niż nowych obiektów

W pierwszym półroczu 2016 r. obroty centrów handlowych wzrosły w stosunku do analogicznego okresu w 2015 r. o 2,1 pkt. proc., a obrót wynosił średnio 58 mld zł netto. Spokojnie było pod względem aktywności deweloperów, jako że na rynek trafiły tylko 3 nowe obiekty handlowe - wynika z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych.

km
km
Udostępnij artykuł:

W raporcie podsumowano odwiedzalność w centrach handlowych. Z danych zebranych przez analityków wynika, że średni wskaźnik odwiedzalności utrzymuje trend wzrostowy: liczba klientów w badanych centrach wzrosła w pierwszej połowie br. roku o 3,4 pkt. proc.

Wyższa odwiedzalność mogła także wpłynąć pozytywnie na średni poziom obrotów sprzedaży najemców działających w centrach handlowych. W pierwszym półroczu średni obrót miesięczny sprzedaży z każdego wynajętego m kw. wyniósł 838 zł netto, co przy ponad 11 mln m kw. powierzchni handlowej daje kwotę 9,3 mld zł.

Stopniowo zmieniają się nawyki i potrzeby konsumentów. Największe wzrosty obrotów od początku roku odnotowały sklepy i punkty oferujące usługi, wysoko są również restauracje i strefy "food court". Oznacza to, że klienci w większym stopniu korzystają z placówek zlokalizowanych w centrach handlowych, takich jak oddziały banków, operatorów telefonii czy biur podróży oraz z oferty gastronomicznej.

Pierwsza połowa roku na rynku obiektów handlowych upłynęła spokojnie pod względem aktywności deweloperów. Na rynek trafiły tylko 3 nowe centra handlowe, a rozbudowanych zostało kolejnych 5 obiektów. Nowe obiekty na handlowej mapie Polski to Galeria Glogovia w Głogowie o powierzchni 25 tys. m kw., Galeria Awangarda w Bartoszycach o powierzchni 7 tys. m kw. oraz Karuzela Września o powierzchni 12 tys. m kw. Rozbudowy dotyczyły natomiast centrów handlowych Atrium Promenada w Warszawie (o 3450 m kw.), Auchan Gdańsk (o 3 tys. m kw.), Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze (o 15 tys. m kw.) i Moreny w Gdańsku (o 8 tys. m kw.) oraz jednego parku handlowego - Galeria Leszno (o 6,5 tys. m kw.).

Pomimo tak niewielkiej liczby nowych otwarć w pierwszej połowie roku, autorzy raportu w drugiej połowie spodziewają się blisko 300 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej, która obecnie realizowana jest w 22 nowych i rozbudowywanych obiektach. Kolejne otwarcia blisko 420 tys. m kw. w 15 obiektach, które są obecnie w budowie, planowane są na przyszły rok i początek 2018 r. Największe nowe centra handlowe w budowie to Posnania w Poznaniu (100 tys. m kw.), Galeria Północna w Warszawie (64,5 tys. m kw.), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. m kw.) oraz Forum Gdańsk (62 tys. m kw.).

Raport PRCH Retail Research Forum został przygotowany przez Polską Radę Centrów Handlowych i ekspertów m.in. z firmy Savills Polska, BNP Paribas RE, Knight Frank oraz GfK Polonia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"