Podstawowe zakupy coraz droższe w internecie. W lutym ceny wyższe o 6 proc.

W lutym ceny produktów spożywczych w internecie wzrosły w skali roku o ponad 6 proc. - wynika z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Podstawowe zakupy coraz droższe w internecie. W lutym ceny wyższe o 6 proc.
Fot. Pixabay

W lutym br. na 11 badanych sklepów, w 6 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 5 wyższe. Największy wzrost, na poziomie 6,2 proc. odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena badanego koszyka produktów wzrosła o 15,67 zł.

Największy spadek odnotowano w sieci Lidl, w której średnia cena była w lutym 2021 niższa o 24,20 zł niż przed rokiem. To spadek o 10,28 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podatek-cukrowy-podwyzki-coca-cola-drozsza-97-proc-jakie-ceny-innych-produktow ##

Tańsze mrożonki, droższe napoje

Z badania i raportu ASM wynika, że w największym stopniu w skali roku staniały mrożonki, chemia oraz produkty sypkie (od 5 do 8 proc. ). W dobie pandemii i widma kolejnych lockdownów, produkty w tych kategoriach cieszą się większym popytem, co wymusiło obniżkę średniej ceny z uwagi na konkurencję cenową pomiędzy sieciami.

Największy wzrost cen, o 12,33 proc. , odnotowano w grupie napojów. Z uwagi na to, że do tej kategorii należą napoje słodzone oraz energetyczne, zdaniem ekspertów ASM Sales Force Agency wzrost ten wynika z wprowadzenia tzw. podatku cukrowego.  

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dyskonty-wygrywaja-walke-o-polskiego-klienta-liderami-biedronka-i-lidl ##

W lutym drożej w Auchan

W ujęciu miesięcznym w większości (7 z 11) sklepów objętych badaniem, ceny w lutym br. były wyższe niż w styczniu. Od kilku miesięcy najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Jednak w lutym br. nastąpiła zmiana i na prowadzenie wysunął się Lidl. W porównaniu do stycznia, ceny badanych produktów w tej sieci zostały obniżone o prawie 6 proc. .

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (2,71 proc. ), w sklepach Makro (2,68 proc.) oraz w Biedronce (2,58 proc. ). Koszyk złożony z najtańszych produktów kosztował w lutym 175,36 zł (mniej o 4,15 zł niż w styczniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 335,38 zł (więcej o 2,88 zł niż w styczniu).

grafika

W ujęciu rocznym najtańszy koszyk podrożał o 8,22 proc. , natomiast zestaw najdroższych produktów był w lutym br. tańszy o 0,20 proc.  niż przed rokiem.

W lutym 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić w kanale tradycyjnym, w którym wartość koszyka zakupowego wyniosła 225,97 zł. Zakupy w kanale hybrydowym (ta sama sieć posiadająca sklepy tradycyjne oraz internetowe) były droższe o 4,70 zł. Najdroższy w lutym 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie na zakupy trzeba było wydać o 19 proc.  więcej niż w najtańszym kanale tradycyjnym.

grafika

Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że różnice pomiędzy cenami niektórych produktów w poszczególnych sieciach handlowych przekraczają 300 proc. Na przykład Herbata Lipton Yellow Label 92/100 saszetek była dostępna w cenie minimalnej w sieci Auchan za 9,98 zł, natomiast  jej cena maksymalna w Selgrosie wyniosła 41,51 zł.  

 - Choć w ostatnich miesiącach obserwujemy systematyczny wzrost cen, to w skali roku, wartość koszyka zakupowego urosła relatywnie niewiele. Oznacza to, że sieci handlowe w jeszcze większym stopniu walczą o klientów, prowadząc aktywną politykę cenową. Naszym zdaniem, przed zbliżającymi się świętami, przy rosnącej inflacji w całej gospodarce, będziemy obserwować wiele akcji promocyjnych na wybrane produkty spożywcze – komentuje wyniki najnowszego raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych