W czerwcu chwila oddechu od drożyzny w sklepach. Najtaniej w Auchan

Uśrednione ceny podstawowych produktów FMCG są w czerwcu nieznacznie niższe niż miesiąc temu i sporo niższe niż rok wcześniej - wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Czerwiec jest kolejnym miesiącem, w którym wartość koszyka maksymalnego jest niższa w porównaniu do poprzedniego roku. W porównaniu do czerwca 2020 roku zmniejszyła się o 13,06 proc.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
W czerwcu chwila oddechu od drożyzny w sklepach. Najtaniej w Auchan
fot. Shutterstock.com

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były niższe niż w maju. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (4,37 proc.) oraz w sklepach Biedronka (3,09 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polacy-chca-powrotu-niedziela-handlowa ##

Gdzie podstawowe produkty zdrożały?

W ujęciu rocznym w pięciu sieciach odnotowano niewielki wzrost cen wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,04 proc.), Tesco (0,17 proc.), Carrefour (0,70 proc.), e-grocery (1,18 proc.) i Kaufland (1,63 proc.). Największy spadek cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry w której średnia cena w czerwcu 2021 r. była niższa o 15,56 zł niż przed rokiem. To spadek o 7 proc..

- Z najnowszej analizy naszych ekspertów wynika, że spadły nieznacznie koszty zakupów przez Internet. W czerwcu ten spadek wyniósł 2,1 procent w porównaniu do maja. Powodem może być mniejsze zainteresowanie zamówieniami spożywczymi online, ze względu na łatwiejszy dostęp do zakupów stacjonarnych po zniesieniu pandemicznych ograniczeń. Dodatkowo, lato i korzystna pogoda, sprzyjają spotkaniom towarzyskim, obserwujemy więc rosnącą sprzedaż produktów sezonowych. Sklepy odnotowują w ostatnim czasie wzrost sprzedaży mięsa, ryb, słodyczy i napojów, w tym alkoholowych. Sieci oferowały je w specjalnych promocjach, między innymi w trakcie zakończonych właśnie mistrzostw Euro 2020 - przekonuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/spadek-udzialu-sprzedazy-przez-internet-w-czerwcu-wskaznik-najnizej-od-poczatku-roku ##

Czerwcowy koszyk: najtaniej w Auchan

W czerwcu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,93 zł. To spadek o 2,26 zł, czyli o 1 proc. w porównaniu do maja br.

W ostatnim miesiącu roku szkolnego najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 206,99 zł. To o 3,53 zł mniej niż najtańszy koszyk w maju, również należący do Auchan.

Najwięcej w czerwcu 2021 r. trzeba było wydać po raz kolejny w sieci Tesco, gdzie za zakupy należało zapłacić 233,47 zł, czyli o 12,8  proc. więcej niż w najtańszym Auchan. Po raz kolejny w ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 252,10 zł, co stanowi nieznaczny spadek cen w tym kanale o 5,41 zł (2,1  proc.) wobec maja. Może to być spowodowane znacznym poluzowaniem pandemicznych obostrzeń i obserwowanym przez ekspertów ASM Sales Force Agency powrotem klientów do sklepów stacjonarnych.

grafika

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu 2021 r. wskazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić podobnie jak przed miesiącem w kanale hybrydowym - 220,66 zł (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 14 proc. więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.

grafika

Czerwiec 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do maja br. Koszt zakupów online spadł o 2,1 proc. względem maja. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży.

W okresie letnim największy wzrost cen w e-commerce stanowią słodycze, które były droższe w online w kanale hybrydowym. Powodem takiego wzrostu cen może być wyzwanie dla sieci w dostarczaniu produktów podatnych na wysoką temperaturę.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sklepy-omijaja-niedzielny-zakaz-handlu-bricomarche-biedronka ##

Najmocniej drożeją napoje

Najwięcej najtańszych grup produktowych (po 3) można było znaleźć w sieciach: Kaufland i Makro. Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Auchan. Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w czerwcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, E.Leclerc, Lidl, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

W największym stopniu w skali roku staniały produkty sypkie (20,63 proc.), używki i alkohol (8,29 proc.) oraz kategoria mięso, wędliny i ryby (6,81 proc.). W największym stopniu po raz kolejny zdrożały napoje, w czerwcu wzrost ten wyniósł prawie 15 proc. wobec 2020 r.

grafika

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2021 r. wyniosła 113,04 zł i jest ona o 1,03 zł mniejsza niż w maju. W sakli roku, suma koszyka minimalnego w czerwcu 2021 r. była wyższa o 2,73 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu br. tańszy o 13,06 proc. niż w 2020 r.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Tesco, Kaufland) oraz Cash & Carry (Makro (C&C) (C&C) i Inna sieć (C&C)). Do zbiorowej kategorii e-grocery zalicza się 6 sklepów online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl, megasam24.pl oraz barbora.pl.
Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc
vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych