Ceny w sklepach wyhamowały. Gdzie jest najtaniej, gdzie najdrożej?

Żywność w polskich sklepach wciąż drożeje, ale nieco wolniej niż w poprzednich miesiącach. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w lutym 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 0,77 proc. w skali miesiąca i o jedyne 0,62 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Dyskonty wciąż pozostają najtańszą opcją zakupową, natomiast najwięcej trzeba wydać w kanale e-grocery.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Ceny w sklepach wyhamowały. Gdzie jest najtaniej, gdzie najdrożej?
Fot. G. Lyko x Newspix.pl

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,21 zł i wyniosła 287,22 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. Tym razem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

Po raz kolejny największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (6,26 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (6,11 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. 

Spadek cen w Biedronce, Auchan i Lidlu

Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w lutym 2024 r. była wyższa o 42,90 zł niż w 2023 r., tj. o 14,58 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Lidl (6,96 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o jedyne 0,62 proc. z 285,46 zł w lutym 2023 r. do 287,22 zł w lutym 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 195,62 zł (więcej o 14,75 zł niż w styczniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 359,23 zł (mniej o 9,88 zł niż w styczniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lutym 2024 r. wyniosła 163,61 zł i jest ona o 24,63 zł niższa niż w styczniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lutym 2024 r. była niższa o 11,28 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym 2024 r. droższy o 3,09 proc. niż w 2023 r.

- Przed nami jeden z najciekawszych w roku okresów w handlu. Zbliżająca się Wielkanoc to dla wielu klientów czas wzmożonych przygotowań i planowania większych zakupów spożywczych. Panująca od ponad roku drożyzna sprawiła, że kupujący będą poszukiwać produktów w najlepszych cenach. Dla sieci handlowych to czas, w którym jeszcze intensywniej skupią się na zawalczeniu o uwagę i portfele klientów. Spodziewamy się wysypu wielu promocji i akcji handlowych związanych właśnie ze zbliżającymi się świętami. Przed nami wiosna, a wraz z nią pojawi się wiele produktów sezonowych, głównie warzyw i owoców. Klienci będą więc mogli liczyć na coraz atrakcyjniejszą ofertę w ich ulubionych sklepach i dyskontach spożywczych – komentuje Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan najtańszą siecią sklepów

Z lutowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen wciąż utrzymuje sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 217,88 zł. To wzrost o 4,75 zł, czyli o 2,23 proc. więcej niż najtańszy koszyk w styczniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. 

grafika

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 11,61 zł (Biedronka) i 13,15 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lutym 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 337,12 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 272,01 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 353,18 zł. Natomiast najtańsze zakupy (287,22 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

W grupie taniej. Tyle Agora chce oszczędzić na podatkach

W grupie taniej. Tyle Agora chce oszczędzić na podatkach

Kaufland w nowej kampanii promuje produkty ze świeżej lady

Kaufland w nowej kampanii promuje produkty ze świeżej lady

Nowy podcast TVP Info: "Powiem to pierwszy raz"

Nowy podcast TVP Info: "Powiem to pierwszy raz"

Netflix wdraża technologię stosowaną przez TVN Warner Bros. Discovery

Netflix wdraża technologię stosowaną przez TVN Warner Bros. Discovery

Sport wśród arcydzieł kultury. Projekt "Nasze Narodowe Dobra"
Materiał reklamowy

Sport wśród arcydzieł kultury. Projekt "Nasze Narodowe Dobra"

Tytus, Romek i A'Tomek powracają. Trzy "Zaginione księgi" będą dostępne od stycznia

Tytus, Romek i A'Tomek powracają. Trzy "Zaginione księgi" będą dostępne od stycznia