Koszyk zakupowy we wrześniu drożeje o 15 proc. Największe podwyżki w Kauflandzie, taniej w Lidlu

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów wzrosły w ujęciu rocznym o blisko 15 proc.. Ponownie najbardziej podrożały produkty tłuszczowe (70 proc.). Podwyżki przekraczające 20 proc. odnotowały trzy kategorie produktów – dodatki (25 proc.), nabiał (23 proc.) oraz używki i piwo (21 proc.).

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Wrzesień przyniósł kontynuację wyraźnego wzrostu inflacji. Według szacunkowych danych GUS indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych wzrósł o 17,2 proc. rok do roku, a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,6 proc.. Wstępne dane zaskoczyły ekonomistów, którzy przewidywali wzrost inflacji na poziomie 16,5 do 17 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/we-wrzesniu-w-sklepach-ceny-wzrosly-o-ponad-24-proc-o-100-proc-zdrozal-cukier ##

Największe podwyżki w Kauflandzie, taniej w Lidlu

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny we wrześniu br. były wyższe niż w sierpniu. Spadki cen odnotowano jedynie w sieci Polomarket (2,20 proc.) oraz Lidl (1,52 proc.).  Średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu br. wyniosła 260,84 zł. To wzrost o 6,40 zł, czyli 2,51 proc. w porównaniu do sierpnia br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Kaufland (7,98 proc.).

grafika

W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Kaufland (19,36 proc.), Carrefour (17,65 proc.) czy E.Leclerc (17,13 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w którym średnia cena koszyka we wrześniu 2022 r. była wyższa aż o 44,97 zł niż przed rokiem, tj. o 21,20 proc.

grafika

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 199,78 zł (więcej o 1,13 zł niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 321,22 zł (więcej o 23,03 zł niż w sierpniu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2022 r. wyniosła 121,44 zł i jest ona o 21,90 zł wyższa niż w sierpniu.

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrześniu 2022 r. była wyższa o 10,81 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu 2022 r. droższy o 11,29 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o blisko 15 proc. z 226,97 zł we wrześniu 2021 r. do 260,84 zł we wrześniu2022 r.

grafika

- Inflacja bije historyczne rekordy i aktualnie jest na poziomie najwyższym od 25 lat. Ciągle rosnące ceny i koszty prowadzenia działalności gospodarczej bardzo negatywnie odbijają się na działających w Polsce firmach, dotyczy to także przedsiębiorców z branży handlowej. Nie dziwi nas zatem fakt, że w ostatnim miesiącu analizowane przez naszych ekspertów ceny wzrosły aż w 11 na 13 badanych sieci handlowych. Produkty w badanych przez nas sklepach w ciągu roku podrożały średnio aż o 15 procent. W ostatnim miesiącu liderem wzrostów były znów produkty tłuszczowe, nabiał i dodatki. Z naszych analiz wynika, że duże sieci handlowe starają się utrzymać atrakcyjne ceny dla klientów, a udaje im się to między innymi dzięki wieloletnim umowom zawartym bezpośrednio z producentami żywności – komentuje wnioski z raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

 

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-najblizszych-miesiacach-w-sklepach-bedzie-drozej-spadnie-tempo-podwyzek ##

Lidl goni Auchan, coraz drożej w e-grocery

Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 232,05 zł. To o 12,05 zł więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,28 zł (Lidl) i 19,87 zł (Biedronka).

We wrześniu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 308,70 zł, czyli o 33 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że we wrześniu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 251,74 zł.

grafika

Najmocniej drożeją tłuszcze, dodatki, nabiał i używki

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że we wrześniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: produkty tłuszczowe, dodatki, nabiał, używki i piwo, produkty sypkie, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, napoje oraz słodycze. Najwyższy wzrost cen w skali roku (70,06 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/inflacja-wyzsze-ceny-opinie-polakow ##

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że dodatki podrożały o 25 proc., nabiał o 22,76 proc., używki i piwo o 21,52 proc., produkty sypkie o 15,03 proc., a mięso wędliny i ryby o 14,14 proc.

W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (we wrześniu 2022 r. drożej o 4,04 proc.).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych