Większość Polaków nie zauważyło spadku cen w sklepach po obniżce VAT-u na żywność

Ponad 60 proc. Polaków nie zauważyło spadku cen w sklepach w związku z ustawową obniżką VAT na żywność. Niespełna 30 proc. respondentów odnotowała spadki, z czego 1/4 uznała je za niewystarczające.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez UCE Research i SYNO Poland dla Grupy BLIX, 61,5 proc. Polaków nie zauważyło, że ceny w sklepach spadły przez ustawową obniżkę VAT-u na żywność. Przeciwnego zdania jest 29,6 proc. respondentów. Z kolei 7,9 proc. nie potrafi tego ocenić.

Według Krzysztofa Łuczaka z Grupy BLIX, konsumenci mogli dostrzegać różnice cen w sklepach, które wykorzystały taka informację w swoich kampanii marketingowych. "Takie działania podjęły przede wszystkim dyskonty, hipermarkety i po części supermarkety. Mniejsze sieci oraz sklepy niezrzeszone nie zmieniły cen albo nie zadbały o odpowiednią komunikację tego. Dlatego wysoki odsetek Polaków nie zauważył obniżek" - zaznaczył.

Spadek cen zauważyły głównie osoby w wieku 23-35 lat

Z badania wynika , że spadek cen zauważyły głównie osoby w wieku 23-35 lat (32,5 proc. wyników), z miesięcznymi dochodami 7000-8999 zł netto (43,2 proc.) i z podstawowym lub gimnazjalnym wykształceniem (34,6 proc.). Obniżkę w większym stopniu zauważyli mieszkańcy największych polskich miast dla miast powyżej 500 tys. mieszkańców 33,2 proc., w miejscowościach od 200 tys. do 499 tys. ludności było to 33,1 proc. wskazań. Z kolei mieszkańcy wsi i małych miejscowości do 5 tys. mieszkańców, nie mają poczucia, że kupują taniej ich wynik to 22,1 proc.).

Zdaniem Łuczka, w większych miastach duża konkurencja skłania sklepy do prowadzenia proaktywnych działań marketingowych. "Do tego dominują duże sieci handlowe, które odpowiednio zadbały o komunikację spadku cen. Natomiast w mniejszych miejscowościach, ze względu na niewielką liczbę podmiotów konkurujących ze sobą, obniżki są praktycznie niezauważalne"- zwrócił uwagę ekspert.

Jak dodał Krzysztof Zych z UCE Research, w małych miejscowościach i na wsiach przeważają niewielkie sklepy. Ich właściciele z reguły nie mogą pozwolić sobie na takie obniżki, jakie stosują i komunikują wielkie sieci handlowe. "Dla małych sprzedawców zerowy VAT może być chwilowym ratunkiem w dobie inflacji i możliwością odrobienia części własnych strat" - ocenił.

Z badania wynika ponadto, że respondenci, którzy zauważyli spadek cen, najczęściej wskazywali, że to jest „raczej symbolicznie” (36 proc.wskazań).

Spadek cen w niewielkim stopniu odczuwalny dla przeciętnej rodziny

Według Łuczaka, spadek cen tylko w niewielkim stopniu jest odczuwalny dla przeciętnej rodziny. "Obecna obniżka VAT-u wyhamuje na jakiś czas wzrosty, ale nie należy się spodziewać, że w tym roku podwyżek już nie będzie. Sytuacja na rynku jest niepewna" - zaznaczył.

Dodał, że niepewność rośnie w związku z wysokimi cena surowców energetycznych, co już przekłada się na drożyznę. "Do tego doszedł konflikt zbrojny na Ukrainie, który również będzie miał negatywny wpływ" - ocenił ekspert.

Dla blisko 24 proc. respondentów, ceny spadły w sposób dla nich niezadawalający, dla 12,7 proc. badanych obniżki są zadowalające. W ocenie Zycha, z tych odpowiedzi wyłania się obraz niezadowolenia Polaków ze skali obniżek. "Prawdopodobnie część Polaków oczekiwała spadku cen towarów na sklepowych półkach właściwie o wartość podatku VAT, tyle że w handlu nie do końca tak to działa" – zaznaczył ekspert.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI przez UCE Research i SYNO Poland dla Grupy BLIX wśród 1040 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat. Próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości, wykształcenia oraz regionu.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji