ChatGPT "steruje" zewnętrznymi aplikacjami. Na liście Spotify, Canva i Booking

OpenAI ogłosiło, że ChatGPT zyskał możliwość uruchamiania aplikacji w trakcie rozmowy, takich jak m.in. Spotify, Booking i Canva. Deweloperzy zyskali możliwość tworzenia aplikacji, które działają bezpośrednio w rozmowie, reagując na język użytkownika i dostosowując się do kontekstu rozmowy.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
ChatGPT "steruje" zewnętrznymi aplikacjami. Na liście Spotify, Canva i Booking
ChatGPT

ChatGPT wprowadza nową generację aplikacji, które można obsługiwać bezpośrednio z poziomu czatu. Jak podaje OpenAI, aplikacje te są dostępne dla użytkowników spoza Unii Europejskiej na planach Free, Go, Plus i Pro. Wśród pierwszych partnerów znalazły się takie firmy jak Booking.com i Expedia (rezerwacja hoteli), Canva i Figma (projektowanie grafik) Coursera (nauka online), Spotify (tworzenie playlist muzycznych), Zillow (przeglądanie ofert nieruchomości). Na chwilę obecną aplikacje działają w języku angielskim, ale OpenAI planuje stopniowe rozszerzenie dostępności na kolejne rynki, w tym UE.

Wprowadzenie aplikacji do ChatGPT to znaczący krok w kierunku stworzenia uniwersalnej platformy konwersacyjnej, łączącej rozmowę, interakcję i działanie. Użytkownicy mają zyskać dostęp do szerokiego wachlarza usług w jednym miejscu, a deweloperzy – możliwość docierania do setek milionów osób na całym świecie.

Użytkownik może przywołać aplikację po nazwie, np. "Spotify, stwórz playlistę na moją imprezę w piątek", lub skorzystać z sugestii modelu, gdy ten uzna, że konkretne narzędzie będzie pomocne. Aplikacje działają bezpośrednio w czacie i posiadają interaktywne elementy, takie jak mapy, listy odtwarzania czy formularze.

Jak to działa?

ChatGPT potrafi sam zasugerować użycie odpowiedniej aplikacji w kontekście rozmowy. Jeśli użytkownik dyskutuje o kupnie domu, model może zaproponować aplikację Zillow, która pozwoli przeglądać oferty bezpośrednio w czacie. Wszystko odbywa się w sposób płynny i naturalny — bez potrzeby przechodzenia na inne strony czy aplikacje.

Pierwsze użycie danej aplikacji wymaga połączenia konta – ChatGPT informuje użytkownika, jakie dane mogą zostać udostępnione, zachowując przejrzystość i kontrolę nad prywatnością.

Wraz z wprowadzeniem aplikacji OpenAI udostępniło Apps SDK, które pozwala tworzyć i testować aplikacje w środowisku ChatGPT. SDK opiera się na Model Context Protocol (MCP) – otwartym standardzie umożliwiającym łączenie modeli językowych z zewnętrznymi narzędziami i bazami danych. OpenAI zachęca do eksperymentowania i zapowiada, że w przyszłości umożliwi zgłaszanie aplikacji do publikacji, a także zaoferuje możliwości monetyzacji.

Kolejne kroki

Jesienią br. aplikacje mają zostać udostępnione również w planach ChatGPT Business, Enterprise i Edu. OpenAI zapowiada uruchomienie katalogu aplikacji, w którym użytkownicy będą mogli wyszukiwać i instalować narzędzia, a twórcy – promować swoje rozwiązania.

Firma pracuje także nad Agentic Commerce Protocol, otwartym standardem umożliwiającym natychmiastowe zakupy w ChatGPT. Dzięki temu aplikacje będą mogły nie tylko prezentować produkty, ale też finalizować transakcje bez wychodzenia z czatu.

OpenAI wskazało, że jeszcze w tym roku do ChatGPT ma dołączyć więcej aplikacji pilotażowych, m.in.: Uber, Tripadvisor, DoorDash, OpenTable, AllTrails, Target.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Piratują transmisje i w Polsce mają się świetnie. Apel do Komisji Europejskiej

Piratują transmisje i w Polsce mają się świetnie. Apel do Komisji Europejskiej

Wirtualna Polska wystrzeliła w turystyce. Spadek reklamowy

Wirtualna Polska wystrzeliła w turystyce. Spadek reklamowy

TVP odpowiada na zarzuty ws. filmu "Wśród sąsiadów". "Misja nadawcy publicznego"

TVP odpowiada na zarzuty ws. filmu "Wśród sąsiadów". "Misja nadawcy publicznego"

Music Box Group uruchomi jeszcze więcej kanałów muzycznych

Music Box Group uruchomi jeszcze więcej kanałów muzycznych

TikTok jako pełnoprawny kanał marketingowy: kiedy kreatywność spotyka biznes
Materiał reklamowy

TikTok jako pełnoprawny kanał marketingowy: kiedy kreatywność spotyka biznes

Tyle samorząd zapłaci TVP za "Sylwestra z Dwójką"

Tyle samorząd zapłaci TVP za "Sylwestra z Dwójką"