Cisco Global Cloud Index-do 2015r. ruch związany z przetwarzaniem w chmurze zwiększy się 12-krotnie

Globalny ruch związany z przetwarzaniem w chmurze osiągnie do 2015 r. wielkość 1,6 zetabajta oraz przekroczy do 2015 r. jedną trzecią całkowitego ruchu centrów przetwarzania danych.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Warszawa, 30 listopada 2011 r. – W opublikowanym właśnie pierwszym raporcie Cisco® Global Cloud Index (2010 – 2015) Cisco szacuje, że globalny ruch dotyczący przetwarzania w chmurze wzrośnie 12-krotnie – ze 130 eksabajtów rocznie w 2010 r. do 1,6 zetabajta rocznie w 2015 r. (roczna stopa wzrostu CAGR będzie wynosić 66%).

Jeden zetabajt jest równoważny sekstylionowi bajtów lub trylionowi gigabajtów. 1,6 zetabajta jest równoważne na przykład około:

22 trylionom godzin strumieniowej transmisji muzyki 5 trylionom godzin konferencji biznesowych z użyciem kamer internetowych 1,6 tryliona godzin strumieniowej transmisji wideo (HD)

Przetwarzanie w chmurze jest najszybciej rosnącym segmentem ruchu związanego z centrami przetwarzania danych. Wzrośnie on 4-krotnie z 33% CAGR i osiągnie 4,8 zetabajta rocznie w 2015 r. Szacuje się, że poziom przetwarzania w chmurze stanowiącego obecnie 11% ogólnego ruchu związanego z centrami przetwarzania danych wzrośnie do 2015 r. do ponad 33%. Przetwarzanie w chmurze to podstawowy warunek dla rozwoju technologii informatycznych i dostarczania użytkownikom materiałów wideo i treści w różnej formie.

Zdecydowana większość ruchu związanego z centrami przetwarzania danych i przetwarzaniem w chmurze nie jest generowana przez końcowych użytkowników lecz przez same centra i chmurę. Dzieje się tak w związku z szeregiem aktywności w obrębie centrów i chmury, których końcowi użytkownicy nie są nawet świadomi, takich jak np. tworzenie kopii zapasowych czy replikacja. Do roku 2015 75% ruchu generowanego przez centra przetwarzania danych pozostanie obsługiwane w obrębie samych centrów, ponieważ procesy robocze podlegają migracji między różnymi maszynami wirtualnymi, wykonywane są także zadania w tle. 17% całkowitego ruchu wysyłanych jest z centrów przetwarzania danych do końcowego użytkownika, podczas gdy dodatkowe 7% ruchu generowane jest w ramach komunikacji między centrami przetwarzania danych także w związku z takimi działaniami, jak cloud-bursting, replikacja i aktualizacja danych.

Informacje ogólne

· Raport Cisco Global Cloud Index (2010-2015) ma na celu oszacowanie globalnego wzrostu ruchu związanego z centrami przetwarzania danych i przetwarzaniem w chmurze oraz ocenę tendencji w tym zakresie. Z uwagi na to, że istnieją wewnętrzne powiązania między siecią i centrum przetwarzania danych w zakresie dostarczania usług przetwarzania danych w chmurze podejmowane są działania mające na celu uzupełnienie dotychczasowych badań dotyczących ruchu w sieci. Pozwolą one uzyskać nowy obraz i wgląd w pojawiające się dopiero trendy, które wpływają na architekturę centrów przetwarzania danych i chmury.

· Raport Cisco Global Cloud Index powstaje w wyniku modelowania i analizy różnorodnych źródeł podstawowych i pomocniczych, obejmując ponad 30 terabajtów danych wygenerowanych w ciągu ostatniego roku przez różne centra przetwarzania danych na całym świecie, wyniki ponad 45 milionów testów szybkości przesyłu danych przez sieci szerokopasmowe oraz prognozy rynkowe innych producentów.

· Raport Cisco Global Cloud Index zawiera również prognozę „migracji procesów roboczych”, czyli przeniesienia procesów z tradycyjnych centrów przetwarzania danych do chmury, jak również analizę „gotowości do wykorzystania chmury” dla największych regionów geograficznych, dotyczącą zdolności sieci do obsługi różnego typu usług dla klientów biznesowych i indywidualnych w zakresie przetwarzania danych w chmurze.

§ Artykuł przeglądowy „Cisco Global Cloud Index Forecast and Methodology, 2010 – 2015 ” (Prognoza i metodyka badań Cisco Global Cloud Index na lata 2010–2015) zawiera pełny i szczegółowy opis zastosowanych metod i wniosków z tych badań.

§ Cisco Global Cloud Index udostępnia gotową do pobrania infografikę, którą można wykorzystać w blogach i mediach społecznościowych.

Inne ważne informacje zawarte w opracowaniu Cisco Global Cloud Index

Przetwarzanie danych w chmurze będzie stanowić 1/3 całkowitego ruchu związanego z centrami przetwarzania danych

Globalnie przetwarzanie danych w chmurze wzrośnie z poziomu zaledwie 11% całkowitego ruchu związanego z centrami przetwarzania danych w 2010 r. (11eksabajtów miesięcznie i 130 eksabajtów rocznie) i wyniesie w 2015 r. ponad 1/3 całkowitego ruchu związanego z centrami przetwarzania danych, co stanowić będzie ok. 34% (137 eksabajtów miesięcznie i 1,6 zetabajta rocznie). Wyższy poziom wirtualizacji i korzyści z ekonomii skali stanowić będą kluczowe czynniki wspomagające transformację przetwarzania w chmurze.

Globalny ruch związany z przetwarzaniem w chmurze rośnie dwa razy szybciej niż ruch centrów przetwarzania danych

· Przechodzenie na usługi przetwarzania w chmurze powoduje wzrost związanego z tym ruchu w tempie dwukrotnie szybszym w porównaniu z globalnym ruchem centrów przetwarzania danych. W latach 2010-2015 globalny ruch w centrach przetwarzania danych wzrośnie czterokrotnie (wskaźnik wzrostu CAGR na poziomie 33%), podczas gdy globalny ruch w chmurze w tym samym okresie wzrośnie dwunastokrotnie (wskaźnik wzrostu CAGR na poziomie 66%).

· Centra przetwarzania danych działające w chmurze oferują wyższą wydajność, większą pojemność oraz łatwiejsze zarządzanie niż tradycyjne centra przetwarzania danych. Technologia wirtualizacji pełni rolę najważniejszego katalizatora umożliwiającego konsolidację sprzętu i oprogramowania, szerszy zakres automatyzacji oraz zintegrowane podejście do zabezpieczeń.

4-krotny wzrost globalnego ruchu związanego z centrami przetwarzania danych do 2015 r.

Przewiduje się, że ruch związany z centrami przetwarzania danych wzrośnie 4-krotnie – z 1,1 zetabajta w 2010 r. do 4,8 zetabajta rocznie w 2015 r., z roczną stopą wzrostu 33%.

Źródła ruchu w centrum przetwarzania danych: największy ruch generowany w obrębie samego centrum przetwarzania danych

· W ramach ruchu w centrach przetwarzania danych w 2015 roku, 75% realizowana jest w obrębie samego centrum, w wyniku takich działań, jak przechowywanie danych i uwierzytelnianie na maszynach wirtualnych.

· 7% ruchu powstaje między centrami przetwarzania danych, w wyniku takich działań, jak tworzenie kopii zapasowych i replikacja danych.

· 17% ruchu generowanego jest w wyniku komunikacji użytkowników z centrum przetwarzania danych.

Szczytowa wartość natężenia ruchu generowanego przez działania użytkowników końcowych ponad 2,5 razy wyższa od wartości przeciętnej

· Ruch wynikający z komunikacji użytkowników z centrami przetwarzania danych charakteryzuje szczytowość natężenia, wynikająca przede wszystkim ze wzrostu popularności usług opartych na technologii wideo. Podobnie jak w przypadku pór największej oglądalności, podczas szczytowego obciążenia konsumenci mogą generować ruch w centrum przetwarzania danych przekraczający przeciętny ruch w ciągu godziny nawet 2,5 krotnie.

· Przechodzenie na usługi przetwarzania w chmurze powoduje wzrost związanego z tym ruchu w tempie dwukrotnie szybszym w porównaniu z globalnym ruchem centrów przetwarzania danych. W latach 2010-2015 globalny ruch w centrach przetwarzania danych wzrośnie czterokrotnie (wskaźnik wzrostu CAGR na poziomie 33%), podczas gdy globalny ruch w chmurze w tym samym okresie wzrośnie dwunastokrotnie (wskaźnik wzrostu CAGR na poziomie 66%).

Migracja procesów roboczych

· W roku 2010 21% procesów roboczych zostało przetworzonych w centrach przetwarzania danych opartych na chmurze, natomiast 79% w tradycyjnych centrach przetwarzania danych.

· 2014 będzie pierwszym rokiem, w którym ciężar procesów roboczych przesunie się w kierunku chmury – 51% wszystkich procesów roboczych zostanie przetworzonych w chmurze, natomiast 49% w tradycyjnej przestrzeni informatycznej.

· Generalnie w latach 2010-2015 liczba procesów przetwarzanych w centrach wzrośnie 2,7-krotnie. Jednak w tym samym prognozowanym okresie liczba procesów przetwarzanych w chmurze wzrośnie ponad siedmiokrotnie.

Globalna gotowość do przetwarzania w chmurze

· W celu oceny ogólnej gotowości przeanalizowano różne atrybuty: powszechność dostępu szerokopasmowego, przeciętną szybkość przesyłania i pobierania danych, jak również przeciętne opóźnienia w poszczególnych regionach geograficznych.

· Wszystkie regiony objęte badaniem – Daleki Wschód, Bliski Wschód i Afryka, Europa Zachodnia, Środkowa i Wschodnia, Ameryka Łacińska i Północna – są aktualnie przygotowane do wdrożenia podstawowych aplikacji do przetwarzania danych w chmurze, takich jak portale społecznościowe i narzędzia do obsługi konferencji internetowych.

· Wyniki badania dowiodły, że w przypadku pośrednich aplikacji do przetwarzania danych w chmurze, takich jak czaty wideo czy transmisje strumieniowe plików wideo w wysokiej rozdzielczości, regiony Dalekiego Wschodu, Europy Zachodniej, Środkowej i Wschodniej oraz Ameryki Północnej dysponowały przeciętną infrastrukturą sieciową, dysponującą wystarczającymi parametrami do obsługi tych usług.

· Żaden z regionów nie został oceniony jako zdolny do obsługi zaawansowanych aplikacji do przetwarzania danych w chmurze, takich jak narzędzia do obsługi konferencji wideo w wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowanego grania z wieloma graczami w sieci. W każdym z regionów są jednak kraje, które aktualnie są zdolne do obsługi takich technologii – dotyczy to na przykład Korei Południowej i Japonii.

Cytat uzupełniający:

„Prognoza Cisco Global Cloud Index prezentuje obraz wzrostu natężenia ruchu oraz aktualnych trendów, dzięki któremu przedsiębiorstwa mogą podejmować długoterminowe decyzje o znaczeniu strategicznym. Także dla Polski przetwarzanie danych w chmurze z biegiem czasu staje się coraz ważniejsze. Zarówno firmy z sektora prywatnego jak i publicznego poważnie zastanawiają się nad tym, jak przetwarzanie w chmurze może zmienić sposób w jaki korzystają one z usług i aplikacji IT. Patrząc na konkretne dane dotyczące gotowości Polski do zastosowania rozwiązań cloud computing, czyli na przeciętne pobierania, wysyłania plików oraz opóźnienia w transmisji danych można powiedzieć, że jesteśmy gotowi na zastosowanie średniozaawansowanych aplikacji zbudowanych w oparciu o przetwarzanie w chmurze, gdyż wciąż jeszcze pewien problem stanowią właśnie opóźnienia w transmisji danych.”– powiedział Grzegorz Dobrowolski, dyrektor techniczny w firmie Cisco.

Dodatkowe materiały znajdą państwo pod podanymi niżej linkami:

· Cisco Global Cloud Index Web site

· Blog: Cisco Global Cloud Index: Highlights for Cloud Service Providers

· Cisco Global Cloud Index Forecast and Methodology, 2010 – 2015 white paper

Cisco Global Cloud Index FAQs

Informacje o firmie Cisco:

Cisco (NASDAQ: CSCO) jest światowym liderem w dziedzinie rozwiązań sieciowych, które zmieniają sposób, w jaki ludzie kontaktują się ze sobą, komunikują i współpracują. Więcej informacji na temat Cisco można znaleźć na stronach http://www.cisco.pli http://www.cisco.com. Polskie informacje prasowe firmy można znaleźć na stronie www.cisco.com.pl/prasa, natomiast centralny serwis informacyjny znajduje się pod adresem http://newsroom.cisco.com.

Dodatkowych informacji udziela:

Klaudia Mencina

Manager

Solski Burson-Marsteller

ul. Krakowskie Przedmieście 47/51

00-071 Warszawa

tel. +48 660 094 130

email: kmencina@solskibm.pl

www: www.solskibm.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach