Co czwarty konsument śledzi marki w internecie

Z najnowszego badania agencji moderacji treści w internecie Asap Care 24 wynika, że 26 proc. osób śledzi na bieżąco marki w sieci. Co trzeci robi to tylko od czasu do czasu. Za to aż 80 proc. konsumentów podejmuje decyzje o zakupie produktu lub usługi po przeczytaniu o nich opinii w internecie.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Raport „Konsumenci, marki i nowa komunikacja” agencji Asap Care 24 prezentuje najnowsze wyniki dotyczące preferencji klientów w kontakcie z firmami, a także naświetla najważniejsze trendy i wyzwania stojące przed markami.

Zdaniem autorów raportu, rynek w niedługim czasie zdominują konsumenci od urodzenia żyjący w erze cyfrowej, tzw. „digital natives”. Są nastawieni na komunikację tekstową, treści wideo i życie w wirtualnych społecznościach.

- „Digital natives” oczekują obsługi tu i teraz, spersonalizowanej pod kątem ich preferencji i wcześniejszego doświadczenia. W komunikacji z markami cenią sobie szybkość i autentyczność. Chcą też mieć realny wpływ na swoje ulubione produkty, chętnie angażują się w ich promowanie. Marki muszą zatem dostosować się do nowej rzeczywistości. Stopniowa „digitalizacja” obsługi klienta oznacza przenoszenie „customer service” z tradycyjnych kanałów (infolinia, punkty obsługi, poczta tradycyjna) do internetu - czytamy w opracowaniu.

Konsumenci na bieżąco z markami w sieci

Potencjalni klienci w większości śledzą brandy w sieci. Prawie dziewięciu na dziesięciu internautów śledzi treści na temat marek, co trzeci robi to sporadycznie, prawie tyle samo szuka treści na temat marki tylko w przypadku zamiaru zakupu produktu lub usługi. Na bieżąco poczynania marek w internecie śledzi co czwarty internauta (26 proc.).

grafika

Obserwacje aktywności marki przekładają się na decyzje zakupowe (80 proc. wskazań) oraz opinię o marce (76 proc.). Dla ponad połowy internautów śledzenie marek ma także przełożenie na rekomendacje marek innym oraz chęć wyrażenia opinii o marce w internecie.

Badani najczęściej kontaktują się z markami sklepów internetowych (34 proc.), markami kosmetycznymi (29 proc.) oraz modowymi (24 proc.).  Klienci w kontakcie z marką w internecie szukają głównie informacji o produkcie (43 proc.), reklamacji (34 proc.) oraz promocji i wyprzedaży (25 proc.).

Dwóch na trzech badanych uważa, że ich opinia na temat marki ma znaczenie dla innych użytkowników produktu lub usługi tej marki.

Opinii o marce, produktach i usługach internauci szukają najczęściej na dedykowanych stronach (19,8 proc.), serwisach z porównarkami cen (18,4 proc.), oraz na stronach marek (15,9 proc.). Niecałe 5 proc. badanych w tym celu wybierze blog lub vlog.

grafika

Klient lubi responsywność marek

Ponad połowa badanych (53 proc.) uważa kontakt z marką za satysfakcjonujący, kiedy udziela mu ona szybkiej odpowiedzi (maksymalnie w ciągu godziny).

Część klientów oczekuje jeszcze szybszej odpowiedzi – 13 proc.  jest w stanie czekać na reakcję marki przez 15 minut, zaś 6 proc. wymaga odpowiedzi niemal w czasie rzeczywistym, tj. w ciągu kilku minut.

Jakie formy kontaktu z marką wybierają konsumenci? Najczęściej mejle, infolinie i formularze na stronach internetowych. Najrzadziej - Google Maps, blogi i vlogi.

grafika

– Te wyniki dla nas, agencji wyspecjalizowanej w moderacji i komunikacji w kanałach cyfrowych, nie są dużym zaskoczeniem – przyznaje Daniel Grzesiuk z Asap Care 24. – Zdajemy sobie jednak sprawę, że wiele firm i marek aktywnych w digital’u nie jest jeszcze przygotowanych do takiej obsługi klienta. W ciągu najbliższych kilku lat głównymi konsumentami stanie się wymagająca i wyspecjalizowano cyfrowo Generacja Z. To sygnał, aby inwestować w rozwiązania, które przenoszą obsługę klienta do internetu i czynią ją jakościową i szybką - dodaje Grzesiuk.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 7-16.08.2018 przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnym panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1005 ankiet z internautami w wieku 15-65 lat.

Partnerem badania jest agencja SW Research. Honorowym patronem jest IAB Polska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online