Co można zrobić z kontem zmarłej osoby? Sprawdzamy polityki platform social media

Facebook, Instagram, TikTok i LinkedIn w różny sposób rozwiązują kwestie kont osób zmarłych — od statusu 'In memoriam', przez dezaktywację, po nadanie praw opiekuna. Podsumowaliśmy zasady, które pozwalają zadbać o cyfrową spuściznę bliskich.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Co można zrobić z kontem zmarłej osoby? Sprawdzamy polityki platform social media
Unsplash

Na Facebooku i na Instagramie za życia można wyznaczyć tzw. opiekuna konta, który po śmierci użytkownika może zarządzać niektórymi elementami profilu. Taka osoba może zamieścić przypięty post, zmienić zdjęcie profilowe lub odpowiedzieć na zaproszenia do znajomych, jednak nie ma dostępu do prywatnych wiadomości ani nie może usuwać treści.

Facebook i Instagram: specjalny status konta

Jeśli opiekun nie został wyznaczony, to konto po śmierci można zgłosić w celu nadania statusu "In memoriam" lub usunięcia konta. Działa to podobnie na Facebooku i Instagramie.

Konto "In memoriam" to miejsce, w którym znajomi i rodzina mogą dzielić się ze sobą wspomnieniami o zmarłej osobie. Nadanie tego statusu zabezpiecza je również przed zalogowaniem się do niego innej osoby. Zgodnie z zasadami Facebooka i Instagrama, kontom zmarłych osób nadawany jest status "In memoriam", jeżeli serwis społecznościowy otrzyma stosowny wniosek. Co ważne, w przypadku śmierci właściciela konta, platformy nie mogą udostępnić danych logowania.

Po nadaniu statusu "In memoriam" nikt nie będzie mógł wprowadzić zmian w postach ani w informacjach znajdujących się na koncie. To oznacza, że niezmienione pozostaną: zdjęcia i filmy dodane przez zmarłą osobę w jej profilu, komentarze do postów udostępnionych przez tę osobę w jej profilu, stawienia prywatności profilu, aktualne zdjęcie profilowe, osoby obserwujące lub osoby obserwowane.

Znajomi na Facebooku i Instagramie mogą także, po przedstawieniu odpowiedniej dokumentacji, poprosić o usunięcie konta bliskiej osoby.

Na TikToku nie ma "In memoriam"

Po śmierci właściciela konta na TikToku, konto może być tylko dezaktywowane lub usunięte na wniosek osoby uprawnionej, takiej jak bliski członek rodziny. Medium, w przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama, nie oferuje funkcji oficjalnego upamiętnienia czy statusu "In memoriam".

Proces usunięcia konta wymaga zgłoszenia się do TikToka wraz z okazaniem dokumentu potwierdzającego śmierć (np. akt zgonu) oraz wypełnienia stosownego wniosku. Po dezaktywacji konto nie jest widoczne na platformie i w ciągu około 30 dni jest trwale usuwane ze wszystkich serwerów, wraz z całą zawartością, taką jak filmy i komentarze. Jeśli nie zostanie złożony formalny wniosek, konto właściciela pozostanie nadal w systemie, choć będzie niedostępne i niewidoczne dla innych użytkowników.

LinkedIn zamyka konta lub upamiętnia

Na LinkedInie osoba upoważniona do działania w imieniu zmarłego członka, która posiada wymagane informacje oraz dokumenty, możesz poprosić o zamknięcie konta tego członka. Jeśli osoba bliska nie ma upoważnienia, może tylko zgłosić zmarłego, a LinkedIn upamiętni jego profil.

Screen In Pomoc
Screen In Pomoc © LInkedIn | LinkedIn

Dostęp do upamiętnionego konta zostanie zablokowany. W żadnych okolicznościach LinkedIn nie udostępni nazw użytkownika ani haseł, również członkom rodziny. Na stronie profilu zostanie wyświetlona odpowiednia odznaka jako symbol upamiętnienia. Produkty LinkedIn (z wyjątkiem subskrypcji Apple) zostaną anulowane, a powiązania z usługami zewnętrznymi zostaną zakończone.

Ponadto sesje na urządzeniach mobilnych i w wersji na komputery natychmiast wygasną. W ciągu 48 godzin administratorzy wyłączą: wszystkie powiadomienia wysłane do zmarłego członka; powiadomienia dotyczące zmarłego członka (urodziny, rocznice itp.) w jego sieci; prośby o nawiązanie kontaktu wysłane do zmarłego członka lub przez niego; widoczność zmarłego członka w funkcji ‘Rekomendowane kontakty’; osoby, które może znać.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej