Statystyczny Polak na oglądanie telewizji poświęcił w ubiegłym roku średnio 3 godziny 19 minut dziennie. To o 3 minuty więcej, niż w 2005 roku. Najwięcej w ubiegłym roku zarobił TVN – w sumie ponad 2,05 mld zł, czyli o 46% więcej, niż w 2005 roku. Łącznie na reklamę telewizyjną reklamodawcy przeznaczyli 7,83 mld zł. Ponad połowę czasu (51%) spędzonego przed telewizorami Polacy poświęcili na oglądanie seriali, filmów i programów rozrywkowych. Najchętniej wybieraną stacją tematyczną w 2006 roku był TVN24, którego udziały w oglądalności wzrosły w porównaniu do 2005 roku o niecałe 0,5 pkt. proc. i wyniosły 1,89% wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP.
Liderem rynku pozostaje TVP1, którego udziały wzrosły o 0,7 pkt. proc. w porównaniu z rokiem 2005. Równie silny wzrost udziałów (o 0,7 pkt. proc.) zanotował TVN, zmniejszając tym samym dystans do trzeciej stacji – Polsatu. W ubiegłym roku widzowie mniej chętnie wybierali TVP2 (spadek udziałów o 1,1 pkt. proc.) i Polsat (spadek o 0,8 pkt. proc.).

Wszyscy 4+Lp.200520061TVP124,02TVP124,692TVP221,41TVP220,283Polsat16,89Polsat16,134TVN14,65TVN15,395TVP34,75TVP35,206TV42,57TV42,187TVN Siedem1,49TVN 241,898TVN 241,41TVN Siedem1,249TVP Polonia1,04TVP Polonia0,7910Cartoon Network0,65Cartoon Network0,6711Eurosport0,55Mini Mini0,6112Discovery0,51Polsat 2 International0,5413Tele 50,50VIVA Polska0,4814Jetix/Fox Kids do 31-12-20040,47Jetix/Fox Kids do 31-12-20040,4715TV Puls0,47Tele 50,46
Stacją, którą najchętniej wybierają mieszkańcy dużych miast pozostaje TVN (39%). Jednocześnie jest to stacja o najmniejszym wśród swoich widzów odsetku osób mieszkających na wsi (28,7%). Mieszkańcy wsi i małych miast (do 100 tys. mieszkańców) oglądają przede wszystkim TVP1, TVP2 i Polsat.
Pod względem wieku najmłodszą widownię (do 34 lat) ma Polsat (40,2%). Spośród osób oglądających TVP1 i TVP2 spory udział mają widzowie najstarsi (55 i więcej lat) – stanowią oni odpowiednio 43,1% oraz 39,5% widzów tych stacji.

Osoby z wykształceniem co najmniej średnim stanowią spory odsetek widowni TVP1, TVP2 i TVN. 31,2% widzów Polsatu ma wykształcenie podstawowe, co jest konsekwencją między innymi „młodego” wieku widza tej stacji.
Niekwestionowanym liderem na rynku stacji tematycznych pozostaje TVN24, które z udziałami na poziomie 1,89% poprawiło swoje wyniki o 34%. Niezmiennie silne są także stacje dziecięce (Cartoon Network, MiniMini, Jetix, ZigZap), które zwiększają swój udział.
Spośród 10 najchętniej wybieranych stacji tematycznych w udziałach stracił Discovery (spadek o 0,1 pkt. proc.) oraz Eurosport (spadek o 0,1 pkt. proc.).
Udziały top-10 stacji tematycznych w 2006 roku (w nawiasie dane za rok 2005)Wszyscy 4+Lp.200520061TVN 241,41TVN 241,892Cartoon Network0,65Cartoon Network0,673Eurosport0,55Mini Mini0,614Discovery0,51VIVA Polska0,485Jetix/Fox Kids do 31-12-20040,47Jetix/Fox Kids do 31-12-20040,476Mini Mini0,44Eurosport0,457VIVA Polska0,41Discovery0,418Hallmark0,34AXN0,369MTV Polska0,32Polsat Sport0,3510Ale Kino0,31ZigZap/MiniMax do 15-10-20040,3311ZigZap/MiniMax do 15-10-20040,31TVN Style0,2912National Geographic Channel0,29National Geographic Channel0,2713Polsat Sport0,29TVN Turbo0,2714Viva Plus0,29Ale Kino0,2515TVN Turbo0,27Hallmark0,25

Polski widz w 2006 roku najchętniej oglądał seriale (20,1% z czasu poświęconego na oglądanie w ogóle), filmy (19,2%), rozrywkę (11,6%) i informację (10,6%).Stosunkowo małą popularnością cieszyły się programy publicystyczne i poradniczo-edukacyjne, ale wynika to z faktu, że nadawcy relatywnie mniej czasu antenowego poświęcali tym formatom.
„M jak miłość” na TVP 2 z wynikiem 11,25 mln widzów, z dnia 7 marca to najpopularniejszy program telewizyjny minionego roku. Na drugim miejscu znalazł się mecz Niemcy-Polska (10,73 mln), a na trzecim Polska-Ekwador (9,53 mln) podczas ubiegłorocznych MŚ w piłce nożnej – oba również na TVP 2.
1M JAK MIŁOŚĆTVP22006-03-0711 250,1066,922MŚ 2006:NIEMCY- POLSKATVP22006-06-1410 725,2673,743MŚ 2006:POLSKA- EKWADORTVP22006-06-099 526,1867,984TURYN SKOKI NARCIARSKIE M.TVP12006-02-128 493,2757,445TELEKAMERY TELETYGODNIA 2006TVP22006-01-238 383,6754,316BENEDYKT XVI W POLSCE- CEREMONIA POŻEGNANIATVP12006-05-288 250,1552,037MŚ 2006:WŁOCHY- FRANCJATVP12006-07-097 920,2165,448NA DOBRE I NA ZŁETVP22006-01-227 882,7458,519WIADOMOŚCI 19:30TVP12006-05-287 449,5852,3710SKOKI NAR. PŚ ZAKOPANETVP12006-01-287 343,1259,10

Serialowym liderem pozostaje „M jak miłość”. Każdy premierowy odcinek tego serialu w 2006 roku oglądało nieco ponad 9 mln Polaków (25,4%) oraz 61,3% spośród tych, którzy w czasie jego emisji oglądali telewizję. Sporym zainteresowaniem cieszyło się także niedzielne „Na dobre i na złe” (6,3 mln widzów) oraz druga seria „Zagubionych” (3,7 mln), popularna także w innych krajach.
Pięć najlepiej oglądanych seriali (średni udział w rynku)1. M jak miłość - 25,4%2. Na dobre i na złe - 17,7%3. Kamienie śmierci - 14,5%4. Ranczo - 12,9%5. Zagubieni 2 - 10,4%
Telewizja Polska dominuje także w przypadku programów rozrywkowych – „Szansa na sukces” lub „Jaka to melodia?” przyciągają odpowiednio 4 mln oraz 3,2 mln widzów.Sporą popularnością cieszył się także „Taniec z gwiazdami” w TVN – średnia oglądalność tego programu w 2006 roku wyniosła 3,7 mln widzów. Aż 27,1% widzów, którzy w czasie emisji tego programu mieli włączone telewizory, wybierało TVN.

Pięć najlepiej oglądanych cyklicznych programów rozrywkowych (średni udział w rynku)1. Szansa na sukces – 11,3%2. Taniec z gwiazdami – 10,3%3. Jaka to melodia? - 8,9%4. Marzenia Marcina Dańca – 8,5%5. Europa da się lubić – 8,4%
Najpopularniejszym programem informacyjnym pozostają „Wiadomości” – ich średnia widownia wyniosła 4,6 mln (13%).
Wszyscy 4+20052006Oglądalność (tys.)Udziały (proc.)Oglądalność (tys.)Udziały (proc.)WIADOMOŚCI 19:304 535,1139,224 622,8840,29TELEEXPRESS3 651,0547,873 750,5247,61TVN FAKTY 19:002 679,3125,922 837,7227,28WYDARZENIA2 168,7321,852 154,6021,30PANORAMA 22:00 / 22:302 230,2321,502 021,0220,36PANORAMA 18:301 875,7520,761 793,1219,56
W 2006 roku na reklamę telewizyjną wydano 7,83 mld zł (dane na podstawie oficjalnych cenników, nie uwzględniające rabatów sięgających ponad 50 proc.). To o 22,4% więcej, niż rok wcześniej i o 13,8% więcej, niż w 2004 roku. Wyraźny spadek wpływów reklamowych o niespełna 0,5 mld zł w 2005 roku jest konsekwencją „ciszy reklamowej” w kwietniu’05 z powodu śmierci Jana Pawła II.

Widoczny wzrost wydatków w 2006 roku (w porównaniu z rokiem 2005) jest konsekwencją przede wszystkich zwiększonych nakładów na reklamę telewizyjną w okresie wiosennym i jesiennym. Sezonowość oglądania telewizji odbija się także na wysokości wpływów reklamowych, które w wakacje pozostają na zbliżonym poziomie.
Najwięcej na reklamę swoich produktów w telewizji wydali Unilever – Bestfoods oraz Procter&Gamble. 10 największych reklamodawców odpowiada za 27% wszystkich wydatków poniesionych w 2006 roku na reklamę telewizyjną.
Wydatki reklamowe - TOP15 reklamodawców 2006UNILEVER - BESTFOODS355 465 997 złPROCTER & GAMBLE276 779 271 złNESTLE POLSKA SP. Z O.O.250 307 073 złPOLSKA TELEFONIA CYFROWA209 611 872 złL`OREAL POLSKA198 879 852 złDANONE168 893 873 złPOLKOMTEL S.A.166 729 596 złUS PHARMACIA164 166 932 złHENKEL158 775 759 złPTK CENTERTEL137 928 913 złFERRERO136 325 840 złGRUPA ŻYWIEC S.A.127 870 185 złNIVEA POLSKA S.A.119 734 153 złTELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A.115 499 657 złRECKITT BENCKISER108 859 967 zł
2005UNILEVER - BESTFOODS277 508 297 złPROCTER & GAMBLE274 331 621 złNESTLE POLSKA SP. Z O.O.180 349 063 złPTK CENTERTEL171 327 841 złPOLSKA TELEFONIA CYFROWA146 606 468 złL`OREAL POLSKA143 373 908 złPOLKOMTEL S.A.142 831 589 złUS PHARMACIA133 248 631 złDANONE126 501 681 złHENKEL115 777 949 złTELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A.115 265 136 złGRUPA ŻYWIEC S.A.112 956 694 złKOMPANIA PIWOWARSKA S.A.107 002 892 złFERRERO99 830 453 złRECKITT BENCKISER91 320 723 zł
Najwięcej w reklamę telewizyjną inwestowali producenci żywności (30% wszystkich wydatków) oraz produktów do higieny i pielęgnacji ciała (14%). Co 10 złotówka wydana w ubiegłym roku na reklamę telewizyjną pochodziła od producentów z sektorów: motoryzacyjnego, wyposażenia domu i biura, środków inwestycyjnych, odzieży i innych.
Największą część wydatków reklamowych przyciągnął TVN, który – wyprzedzając Polsat - stał się liderem rynku. W porównaniu z 2005 roku zwiększył swoje przychody o 46%.Spośród pierwszych 10 stacji najbardziej spektakularny wzrost zanotował TVN24, gromadząc o 73% więcej, niż w 2005 roku. Mniejsze przychody zanotował TV4 (spadek o 13%) oraz TVN Siedem (spadek o 14%).
2006ZMIANATVN2 054 782 090 zł45,9%Polsat1 912 078 391 zł11,9%TVP11 246 254 248 zł14,5%TVP21 040 486 740 zł23,5%TV4167 703 712 zł-12,5%MTV Polska165 565 844 zł45,0%Tele 5143 193 844 zł15,1%TVN 24127 007 553 zł73,1%TVN Siedem114 909 559 zł-14,0%Discovery82 826 005 zł15,9%Jetix81 969 567 zł31,0%VIVA Polska80 860 241 zł10,9%TVP367 391 754 zł-5,8%Cartoon Network60 392 480 zł49,2%National Geographic Channel56 399 525 zł55,3%Hallmark49 277 238 zł7,0%ZigZap45 754 388 zł54,1%TVN Turbo45 242 188 zł11,9%TVN Style34 118 183 zł139,3%
2005TVN1 408 830 868 złPolsat1 708 605 703 złTVP11 175 581 775 złTVP2842 721 922 złTV4191 756 189 złMTV Polska114 214 701 złTele 5124 419 194 złTVN 2473 378 379 złTVN Siedem133 598 398 złDiscovery71 446 370 złJetix62 583 975 złVIVA Polska72 935 685 złTVP371 508 792 złCartoon Network40 486 230 złNational Geographic Channel36 315 453 złHallmark46 039 883 złZigZap29 693 619 złTVN Turbo40 424 587 złTVN Style14 257 261 złZone Club28 161 413 zł
Najchętniej oglądaną reklamą była reklama Heyah. Liczba emisji: 13 984, łączne wydatki: 47,7 mln zł, GRP: 12 988,65. Na drugim TP S.A usługa Neostrada, na trzecim Plus GSM, na czwartym Danone - Actimel, na piątym Era Tak Tak.











