Co trzecia firma z sektora MMŚP stawia na leasing (raport)

W latach 2009-2013 oraz w 2014 roku 31 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z leasingu w celach inwestycyjnych, a niektóre z nich kilkakrotnie - wynika z badania CBOS.

km
km
Udostępnij artykuł:

Wraz z upowszechnieniem się wiedzy na temat leasingu, rośnie zainteresowanie leasingiem w poszczególnych sektorach gospodarczych. W 2000 roku tylko 13,7 proc. przedsiębiorstw przemysłowych deklarowało, że korzysta z leasingu, a w roku 2014 wskaźnik ten wzrósł do 30,9 proc.. W tym samym czasie udział przedsiębiorców z branży budowlano-montażowej deklarujących korzystanie z leasingu wzrósł z 23,4 proc. do 38 proc..

Najchętniej z tej formy finansowania inwestycji korzystają firmy średnie - w tej grupie firm prawie 2/3 to leasingobiorcy. Bezwzględnie najwięcej leasingobiorców jest wśród mikroprzedsiębiorstw zatrudniających od 1 do 9 pracowników, bowiem stanowią one blisko 60 proc. wszystkich firm działających w Polsce, a wśród nich ponad 28 proc. to firmy inwestujące z wykorzystaniem leasingu.

 

grafika
grafika

Najbardziej otwarte na korzystanie z leasingu są firmy przemysłowe, firmy z sektora opieka zdrowotna i pomoc społeczna, z sektora działalność profesjonalna, naukowa i techniczna oraz firmy transportowe. Relatywnie dużo firm korzystających z leasingu jest także w sektorze rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybołówstwo (ponad 20 proc.).

grafika

Z leasingu korzystają w największym stopniu firmy działające na rynku 6-11 lat, będące już po okresie "przetrwania", wchodzące w fazę rozwoju.

grafika

Relatywnie mniejszym zainteresowaniem leasing cieszy się wśród firm "kobiecych", tj. takich, których właścicielką i osobą zarządzającą jest kobieta, niż wśród firm "męskich" czy "mieszanych". Po leasing chętniej sięgają firmy, których właściciele i osoby zarządzające mają wyższe wykształcenie.

grafika
grafika
grafika

MMŚP korzystające z leasingu to firmy nastawione na rozwój – prawie 50 proc. firm w tej grupie to przedsiębiorstwa, których celem strategicznym jest wzrost sprzedaży, wzrost udziału w rynku, wzrost zysku. W grupie firm nie korzystających z leasingu stanowią one 30 proc. Prawie 40 proc. leasingobiorców (firm, które korzystały z leasingu w latach 2009-2013 i/lub korzystają w 2014 r.) inwestuje w 2014 r. W grupie MMŚP niekorzystających z leasingu inwestuje 16 proc.

grafika
grafika
grafika

Leasingobiorcy inwestujący w 2014 r. koncentrują swoje inwestycje na zakupie maszyn i urządzeń, a 46 proc. spośród nich - na zakupie maszyn i urządzeń w związku z zastosowaniem nowej technologii. Jednocześnie źródła finansowania tych inwestycji są zrównoważone - dla 37 proc. MMŚP-leasingobiorców podstawę do finansowania inwestycji stanowią kapitały własne, dla 1/4 - leasing, a dla 15 proc. – kredyt bankowy. Ponad 60 proc. tych MMŚP opiera swoją filozofię prowadzenia biznesu na założeniu, że jeżeli rynek na to pozwala, firmę należy rozwijać szybciej korzystając z zewnętrznego finansowania. W grupie firm niekorzystających z leasingu takich MMŚP jest nieco ponad 1/3, a pozostałe 2/3 rozwija biznes powoli, bo nie chcą korzystać z zewnętrznego finansowania.

grafika
grafika
grafika
grafika

Leasingobiorcy definiują swoje priorytety biznesowe jako działanie w długim okresie, oparte na planach strategicznych, z wykorzystaniem środków obcych, inwestowaniem w innowacje produktowe i ekspansją zagraniczną. W grupie leasingobiorców tych ostatnich jest 20 proc., podczas gdy w grupie MMŚP nie korzystających z leasingu jest ich tylko 4,4 proc.

grafika

 

grafika

Leasingobiorcy to także firmy zdecydowanie w większym stopniu korzystające z nowoczesnych technologii informatycznych – więcej niż wśród nie-leasingobiorców jest wśród nich firm obsługujących klienta przez internet (prawie 2/3), wystawiających e-faktury (prawie 50 proc.), posiadających portal on-line dla klientów (prawie 1/4) czy wykorzystujących specjalistyczne oprogramowanie do zarządzania zapasami (prawie 55 proc.).

grafika
grafika

12. edycja badania "Monitoring kondycji sektora MMŚP" została zrealizowana przez CBOS na zlecenie Konfederacji Lewiatan w dniach 6 maja - 18 lipca 2014 r. na losowej próbie 1111 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

 

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"