Czołowe platformy cyfrowe straciły 200 tys. abonentów

Rewolucja streamingowa zbiera żniwo w Europie Zachodniej. Do niedawna działające głównie drogą satelitarną platformy cyfrowe Sky w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech w 2021 roku straciły 198 tys. abonentów. Ich utratę rekompensują telewizory do streamingu i debiut na kolejnych rynkach, w tym polskim.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Czołowe platformy cyfrowe straciły 200 tys. abonentów
fot. youtube.com/Sky

Choć platformy działające pod marką Sky nie mogą zaliczyć ostatniego roku do udanych, to zakończyły go optymistycznie. W IV kwartale ub.r. pozyskały 60 tys. klientów. Stało się to możliwe dzięki rozszerzeniu działalności w streamingu. W październiku informowaliśmy, że Sky zaczyna oferować telewizory przeznaczone do streamingu. Sprzęty Sky Glass, które umożliwiają korzystanie z kanałów telewizyjnych, serwisów streamingowych, bez konieczności posiadania anteny i plątaniny kabli częściowo zwiększyły zainteresowanie dotychczas tradycyjnym operatorem.Na stronie Sky można wybrać model o dowolnej wielkości (najmniejszy to 43 cale) i w dowolnym kolorze.

grafika

Wyniki Comcast powyżej oczekiwań

Comcast, właściciel Sky i NBCUniversal, poinformował, że przychody w czwartym kwartale wzrosły o 9,5 proc. do 30,3 mld dolarów (27,1 mld euro), przekraczając oczekiwania. Przychody Sky spadły o 2,4 procent do 5,07 miliarda dolarów w IV kwartale, głównie za sprawą spadku przychodów z treści, a także spadku przychodów bezpośrednich dla konsumentów.

Przychody NBCUniversal wyniosły 9,3 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 25,6 procent w stosunku do IV kwartału 2020 roku, a sprzedaż studia wzrosła o nieco ponad 36 procent. Należąca do NBCUniversal platforma streamingowa Peacock, zakończyła rok 2021 z 24,5 milionami aktywnych kont miesięcznie w USA. W lipcu firma poinformowała, że ma 54 miliony rejestracji na platformie.

Roberts zapowiedział więcej treści oryginalnych i na wyłączność, ponieważ wygasa część licencji udostępnionym innym platformom. -  Rozszerzamy zasięg naszej globalnej platformy technologicznej, bazy klientów, począwszy od Sky Glass i XClass TV. Nasza wiara w przyszłość znajduje odzwierciedlenie w ogłoszonej decyzji, że zwiększamy dywidendę 14 rok z rzędu - skomentował Roberts. Jesienią br. m.in. w Polsce wystartuje serwis streamingowy SkyShowtime, gdzie pojawią się treści od Sky, Peacock i marek ViacomCBS. Niewykluczone, że również nad Wisłą będzie można  nabyć telewizory do streamingu od Sky.

grafika

Masowe odejścia do streamingu

Odejścia abonentów platform cyfrowych i sieci kablowych przewidzieli twórcy raportu Rethink TV. Analitycy oszacowali, że do 2025 roku z usług telewizyjnych tych firm zrezygnuje co trzeci klient. Wystarczy posiadać telewizor z anteną naziemną i systemem operacyjnym Android TV/Google TV, Tizen, WebOS, aby korzystać z oferty zbliżonej lub bardziej atrakcyjnej niż oferowanej przez tradycyjnych graczy. Z serwisu streamingowego można zrezygnować w dowolnym miesiącu, umowy z tradycyjnymi operatorami są zawierane często na 2 lata.

Sieci kablowe są w nieco lepszej sytuacji, bo świadczą usługi szerokopasmowego dostępu do internetu. Bez niego nie można korzystać z serwisów streamingowych typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, Player czy Viaplay. Firmy typu Vectra czy UPC sprzedają dekodery oparte na streamingu i chcą pełnić rolę agregata treści w nim dostępnych. Canal+ online i Polsat Box Go to z kolei odpowiedź polskich platform na rewolucję streamingową.

Platformy cyfrowe, które kiedyś chętnie chwaliły się danymi odnośnie liczby abonentów, robią to coraz rzadziej lub w coraz bardziej skomplikowany sposób. Na przykład Grupa Cyfrowy Polsat, w skład której wchodzi również Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus, w III kwartale ub.r. informowała o 13,49 mln jednostkowych usług i 6,07 mln abonentów z sektora B2C. Ostatnie wyniki dotyczące Canal+ Polska pochodzą sprzed roku. Wówczas operator miał 2,37 mln zł klientów bezpośrednich (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej), czyli korzystających z platformy Canal+, oferty telekomunikacyjnej, serwisów VoD i jej pakietów na platformie Player należącej do TVN Grupy Discovery.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"