Coraz droższa kampania w telewizji

Rosną koszty dotarcia w telewizji w regionie Europy Środkowej i Wschodniej - wynika z raportu Starcomu.

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Dom mediowy Starcom przygotował raport dotyczący rynku mediów i reklamy w wybranych krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Raport obejmuje rynki Rosji, Ukrainy, Czech, Słowacji, Bułgarii, Litwy i Polski.

Z analiz przygotowanych przez Starcom wynika, że w krajach objętych raportem w najbliższych latach szybko wzrastać będzie koszt dotarcia w stacjach telewizyjnych. W 2007 r. CPT w telewizji na sześciu wybranych rynkach wzrośnie średnio o blisko 25 proc. Najwyższej dynamiki można się spodziewać w Rosji i na Ukrainie – 35 proc. Jednak na rynku rosyjskim ogromny wzrost CPT będzie miał miejsce w 2008 r., kiedy to dynamika, w porównaniu z rokiem bieżącym, może osiągnąć nawet 50 proc. Tak znaczny wzrost cen w Rosji będzie konsekwencją m.in..: dostosowywania gospodarki kraju do reguł prawodawstwa unijnego. Od 2008 r. zgodnie z dyrektywą o telewizji transgranicznej stacje telewizyjne w Rosji będą musiały ograniczyć ilość czasu przeznaczonego na reklamę w ciągu doby (do nie więcej niż 15 proc.) i w ciągu godziny (do nie więcej niż 15 proc.) Średnio CPT w 2008 vs. 2007 r. wzrośnie w stacjach telewizyjnych na analizowanych rynkach o 21,4 proc. W 2007 r. najwyższy estymowany średni koszt dotarcia odnotowany zostanie w Czechach. CPT w TV w wartościach netto wyniesie w Czechach 7,47 dolara. Kolejne w tym rankingu są Litwa – 6,7 dol. i Słowacja – 4,26 dol. Telewizja jest najtańsza w Rosji (2 dol.) i na Ukrainie (1,7 dol).

W raporcie znalazły się również dane dotyczące demografii, PKB, rozwoju i konsumpcji poszczególnych klas mediów oraz wydatków reklamowych. W najbliższych latach analitycy spodziewają się bardzo dynamicznego wzrostu inwestycji reklamowych w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Budżety reklamowe w sześciu krajach objętych raportem do 2009 r. (w porównaniu z 2005 r.) wzrosną średnio o 106 proc., przy czym najwyższy przyrost odnotują media w Rosji – 167 proc., a najniższy w Czechach – 44,2 proc. Obecnie w krajach takich jak Słowacja, Ukraina i Litwa ponad 70 proc. inwestycji reklamowych alokowane jest w telewizji, nieco ponad 65 proc. w Bułgarii i Czechach, a poniżej 50 proc. w Rosji i Polsce. Na większości rynków główną kategorią reklamową jest telekomunikacja.

Jak podano w komunikacie raport dotyczący mediów i reklamy w Europie Środkowej i Wschodniej został przygotowany, ponieważ Starcom w ostatnim czasie odnotował znaczne zainteresowanie rozpoczęciem aktywności reklamowych w tym regionie, ze strony polskich firm. Coraz więcej firm zwraca się do Starcomu z prośbą o ekspertyzę związaną z planowaniem i zakupem mediów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Obecnie Starcom w tym zakresie koordynuje pracę dla m.in.: US Pharmacii, (klient ten posiada w zespole pracującym dla niego w Starcomie koordynatora ds. działań mediowych na rynkach Europy Wschodniej), a także dla Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka, Estée Lauder i innych.

kk
Autor artykułu:
kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online