Coraz więcej marek luksusowych w Polsce. Rośnie zamożność Polaków

Dostępność marek luksusowych w Polsce wzrosła o 8 pkt. proc. (aktualnie do 61 proc.). Rośnie też liczba zamożnych Polaków i ich dochodów. Wszystko to razem potwierdza, że należy spodziewać się rosnącego zainteresowania polskim rynkiem przez światowych producentów dóbr luksusowych.

km
km
Udostępnij artykuł:

Spośród 200 marek luksusowych, które zostały uwzględnione w raporcie KPMG, w Polsce jest dostępnych 61 proc. Oznacza to wzrost o 8 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego badania.

Najczęściej na rynku dóbr luksusowych w Polsce spotykane są marki o rodowodzie włoskim (21 proc.), francuskim (18 proc.) i szwajcarskim (15 proc.).

grafika

Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie artykułów prasowych oraz materiałów dostępnych na stronach internetowych. Uwzględniono 200 kluczowych marek luksusowych na świecie.

 

grafika

Obecnie Polacy mają najłatwiejszy dostęp do marek luksusowych w segmencie hi-tech (w Polsce jest obecnych 86 proc. kluczowych marek z tego sektora) oraz alkoholi i używek (dostęp do 82 proc. marek). Najsłabiej reprezentowane są w Polsce luksusowe marki związane z usługami hotelowymi (34 proc.), marki akcesoriów i dodatków (50 proc.) oraz odzieży, obuwia i torebek (53 proc.).

"Prognozujemy, że ta sytuacja będzie się zmieniała i w najbliższych latach coraz więcej marek luksusowych pojawi się na polskim rynku" - prognozuje Andrzej Marczak, partner w dziale doradztwa podatkowego KPMG, jeden z autorów raportu.

W ostatnim okresie na polskim rynku odnotowano kilka znaczących debiutów marek luksusowych, szczególnie w segmencie luksusowej odzieży i obuwia (np. Christian Louboutin), luksusowej biżuterii i zegarków (np. A. Lange&Söhne), a także samochodów luksusowych (np. Ferrari, Maserati).

grafika

Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie artykułów prasowych oraz materiałów dostępnych na stronach internetowych. Uwzględniono 200 kluczowych marek luksusowych na świecie.

W 2010 roku liczba bogatych i zamożnych Polaków wzrosła do około 620 tys. osób, z 606 tys. w 2009 roku, przy czym za bogate i zamożne zostały uznane osoby, które w 2009 roku uzyskały dochód powyżej ustawowego progu podatkowego (85,5 tys. zł brutto rocznie, czyli ok. 7,1 tys. zł. miesięcznie). Blisko 1/3 osób bogatych i zamożnych mieszka w województwie mazowieckim (ponad 190 tys.). Na kolejnych miejscach znalazły się województwa: śląskie (64 tys.), wielkopolskie (50,5 tys.) i małopolskie (47 tys.).

W badaniu KPMG została wyróżniona także grupa aspirujących, tj. osób o przeciętnych miesięcznych dochodach od 3,7 tys. do 7,1 tys. zł brutto. Można tutj zaliczyć około 2 mln osób.

"W najbliższej przyszłości część osób z grupy aspirujących z pewnością awansuje do grona bogatych i zamożnych. Ich roczne wydatki na dobra luksusowe to przeciętnie blisko 6 tys. zł na osobę, podczas gdy osoby bogate i zamożne wydają rocznie na dobra luksusowe średnio prawie 30 tys. zł. W związku z tym deklarowana roczna wartość wydatków Polaków na szeroko rozumiane dobra luksusowe może wynieść nawet 30 miliardów złotych” - stwierdził Marczak.

grafika

Źródło: Opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Ministerstwa Finansów. p – prognoza *osoby o przeciętnych dochodach miesięcznych powyżej 7,1 tys. zł.

Luksusowe samochody osobowe W 2010 roku odnotowano w Polsce 118 382 nowe rejestracje samochodów osobowych luksusowych marek. Najpopularniejszą marką samochodu luksusowego w Polsce okazało się Audi (ponad 50 tys. nowych rejestracji). Na kolejnych miejscach znalazły się BMW (ponad 26 tys. nowych rejestracji), Mercedes (23,5 tys.), Volvo (ponad 13 tys.) i Saab (ponad 2 tys.). Najczęściej rejestrowane były modele mające 5 i więcej lat.

Najpopularniejszym modelem samochodu luksusowego o wartości powyżej 250 tys. zł w 2010 roku w Polsce okazał się Mercedes klasy S (453 nowe rejestracje).

"Pomimo, iż udział nowych rejestracji samochodów marek luksusowych w rejestracjach ogółem wyniósł 31 proc., to gdyby uwzględnić strukturę wiekową rejestrowanych samochodów marek luksusowych w Polsce i wykluczyć samochody starsze niż pięcioletnie, udział rejestracji samochodów marek luksusowych w rejestracjach ogółem spadłby do 9 proc. Oznacza to, że w Polsce istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na luksusowe marki samochodów, ale Polacy wciąż nie są na tyle bogaci, aby pozwolić sobie na zakup nowych modeli" - powiedział Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego KPMG, jeden z autorów raportu.

grafika

Źródło: Opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie bazy CEPiK.

Łodzie i jachty W 2010 roku, po dwóch latach kryzysu w sektorze jachtowym, liczba wyprodukowanych jachtów w Polsce wzrosła o ponad 40 proc., do 15,5 tys. jednostek. Według szacunków, 95-97 proc. jachtów polskiej produkcji trafia na eksport.

Liczba zarejestrowanych w Polsce łodzi i jachtów wykorzystywanych w celach sportowych i turystycznych od dwóch lat utrzymuje się na stałym poziomie - ponad 1,5 tys. jednostek. O 10 proc. wzrosła liczba zarejestrowanych jachtów o długości ponad 10 metrów - w 2010 roku zarejestrowano ich 172. Wśród rejestrowanych w Polsce jachtów przeważają łodzie produkcji polskiej i amerykańskiej. Są to jednostki względnie nowe - 60 proc. ma nie więcej niż 5 lat.

grafika

*od 14 marca 2005 r. Źródło: Opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Polskiego Związku Żeglarskiego.

Prywatne samoloty i helikoptery W styczniu 2011 roku w Polsce zarejestrowanych było 2215 statków powietrznych, z czego 852 stanowiły samoloty i helikoptery zarejestrowane na osoby fizyczne bądź firmy (z wyłączeniem takich podmiotów jak PLL LOT, PZL Świdnik, ZOZ-y, Aeroklub Polski itp.). Oznacza to wzrost o 3,6 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.

Od 2006 roku liczba samolotów i helikopterów zarejestrowanych przez firmy wzrosła o 57 proc. – z 419 do 658 sztuk – co świadczy o rosnącym zainteresowaniu Polaków własnym transportem lotniczym.

grafika

* statki powietrzne, takie jak: samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, sterowce i balony ** z wyłączeniem takich podmiotów jak PLL LOT, PZL Świdnik, ZOZ-y, Aeroklub Polski itp. Źródło: Opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dane na koniec roku kalendarzowego.

Luksusowe dobra konsumpcyjne Jak wynika z danych przekazanych na potrzeby raportu KPMG przez Euromonitor International, w 2010 roku rynek luksusowych dóbr konsumpcyjnych mógł osiągnąć wartość blisko 3,5 mld zł. W latach 2011-2015 spodziewany jest bardzo duży wzrost wartości rynku, który może osiągnąć 40 proc.

Największym segmentem rynku luksusowych dóbr konsumpcyjnych w Polsce, którego wartość w 2010 roku szacowano na 1 164 mln zł (blisko 1/3 wartości całego) jest segment biżuterii i zegarków. Na dalszych miejscach znalazły się luksusowe alkohole (20 proc. wartości rynku), odzież i obuwie (18 proc.) oraz kosmetyki klasy super premium (9 proc.).

grafika

Rynek dzieł sztuki i antyków W 2010 roku wartość wylicytowanych obiektów na aukcjach sztuki wyniosła 36,6 mln zł, wobec 44,5 mln zł w 2009 roku i 59,1 mln zł w 2008 roku, co wskazuje na opóźnioną reakcję rynku na kryzys finansowy w stosunku do globalnego rynku. Za 95 proc. sprzedaży w 2010 roku odpowiadały sztuki piękne (czyli malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika i fotografia), a rzemiosło artystyczne za pozostałe 5 proc.

grafika

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie roczników aukcyjnych Art&Business. Dane obejmują wyłącznie tradycyjne aukcje przeprowadzone przez domy aukcyjne i uwzględniają obiekty sprzedane warunkowo.

Raport "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2011" jest kontynuacją badania z 2010 roku. Raport został oparty o analizę desk research, wywiady telefoniczne oraz spotkania z przedstawicielami firm oferujących dobra luksusowe w Polsce, a także analizy statystyczne przeprowadzone w oparciu o dane Ministerstwa Finansów oraz dane i raporty firm analitycznych specjalizujących się w badaniu sektora dóbr luksusowych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"