W trzecim kwartale 2025 roku przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat wyniosły 1,85 mld zł, o 4,1 proc. mniej niż przed rokiem. Przy czym w obszarze usług telekomunikacyjnych i mediów firma wypracowała niewielkie wzrosty.
Klienci przechodzą do nowych pakietów Polsat Box i Plusa
Kwartalne wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych zwiększyły się rok do roku o 1,8 proc. do 32,8 mln zł. Firma uzasadnia to bardzo dobrą sprzedażą usług telekomunikacyjnych w modelu abonamentowym, po wprowadzeniu nowych, wspólnych pakietów Polsat Box i Plusa w czerwcu br.
– Wyniki sprzedaży naszej nowej oferty multiplay przerosły nasze oczekiwania. Sprzedaż pakietów składających się z 3 i więcej usług wzrosła blisko 3-krotnie. Już 11 proc. naszych klientów przeszło na nową ofertę. Dzięki temu widzimy duży potencjał do wzrostu naszego ARPU w przyszłości – stwierdził w komunikacie Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie.

Przychody hurtowe wzrosły o równe 3 proc. do 786,9 mln zł. Co prawda malały wpływy z połączeń międzyoperatorskich, ale z naddatkiem zrekompensowały to wyższe przychody roamingowe oraz reklamowo-sponsoringowe.
Dużo mniej z prądu i autobusów
Od kilku kwartałów grupa Cyfrowy Polsat sprzedaje klientom mniej urządzeń, na czele ze smartfonami. W zeszłym kwartale przychody w tym obszarze zmalały r/r o 15,6 proc. do 385,9 mln zł.
Jeszcze mocniej zmniejszyły się przychody z projektów związanych z energią zeroemisyjną. Wpływy ze sprzedaży energii poszły w dół o 25,6 proc. do 267 mln zł, z czego w obszarze prądu własnej produkcji nastąpił spadek o 40,8 proc. do 125,6 mln. Według Cyfrowego Polsatu to skutek planowanego remontu jednego z kotłów biomasowych oraz niższej niż przed rokiem rynkowej ceny energii.

Z kolei przychody sklasyfikowane jako pozostałe zmniejszyły się o 22,3 proc. do 141,6 mln zł. Złożyły się na to spadek w obszarze fotowoltaiki oraz dodatkowe wpływy w trzecim kwartale ub.r. ze sprzedaży autobusów wodorowych.
– To co nas cieszy, to fakt, że zakończyliśmy budowę farmy wiatrowej Drzeżewo, podwajając moce zainstalowane w wietrze. Dzisiaj to 289 MW mocy w wietrze. Przy założeniu stabilnych cen energii powinno to przełożyć się na wzmocnienie EBITDA w kolejnych okresach. Segment zielonej energii to nasza strategiczna, długoterminowa inwestycja, na którą patrzymy w okresie 30 lat – zaznaczył Maciej Stec.
Spadek w płatnej tv, zyskuje internet
W obszarze telekomunikacyjnym grupa Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale miała sprzedanych klientom indywidualnym 13,39 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonentowym, o 2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Liczba usług internetu wzrosła o 10,1 proc. do 2,26 mln, a telefonii mobilnej – o 3,1 proc. do 6,57 mln. W zakresie płatnej telewizji firma od dawna notuje kilkuprocentowe spadki. W zeszłym kwartale liczba RGU telewizji zmalała o 2,9 proc. do 4,55 mln.
Liczba abonentów zmniejszyła się r/r o 1,4 proc. do 4,66 mln. Za to średnia liczba usług wykupionych przez każdego (bez uwzględnienia pakiety Start na platformie Polsat Box Go) wzrosła o 0,08 pkt proc. do 2,36, zaś przeciętna opłata miesięczna – o 4 proc. do 80,3 zł.
Więcej niż przed rokiem płacili także użytkownicy ofert prepaidowych (dotyczących prawie w całości telefonii mobilnej): miesięczne ARPU zwiększyło się o 3,4 proc. do 18,4 zł. Natomiast liczba jednostkowych usług w tym zakresie zmalała o 6,3 proc. do 2,41 mln.

Natomiast w segmencie biznesowym firma zanotowała spadek liczby klientów o 1 proc. do 67,6 tys. i wzrost ARPU o 2,1 proc. do 1 546 zł.
Koszty w górę, mocno zmalał zysk
Działalność operacyjna grupy Cyfrowy Polsat w minionym kwartale kosztowała 3,1 mld zł, po wzroście r/r o 3,9 proc. Wydatki techniczne i na rozliczenia międzyoperatorskie poszły w górę o 5,4 proc. do 916,8 mln zł, na treści – o 22,5 proc. do 508,4 mln, na amortyzację, utratę wartości i likwidację – o 33,2 proc. do 403,8 mln, zaś na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze – o 10 proc. do 319 mln.
Z drugiej strony koszty własne sprzedanego sprzętu zmalały o 14,3 proc. do 313,3 mln zł, a w przypadku sprzedanej energii – 16,8 proc. do 218,1 mln.

W konsekwencji na poziomie skorygowanej EBITDA kwartalny zysk poszedł w dół z 902,8 do 765,8 mln zł, a marża – z 25,2 do 22,3 proc.
Ponadto przychody finansowe firmy zmalały ze 117,5 do 32,8 mln zł (w trzecim kwartale ub.r. zaksięgowała 57,6 mln zł wzrostu kursu akcji Asseco Poland, które sprzedała na początku br.), zaś koszty finansowe zmniejszyły się z 314,3 do 278,8 mln (spadły kwoty odsetek od kredytów i obligacji).
Kwartalny zysk operacyjny grupy Cyfrowy Polsat poszedł w dół z 569,5 do 337,4 mln zł, a zysk netto – z 249,8 do 57,4 mln.
Poprzednio gorszą rentowność firma zanotowała w drugim kwartale 2023 roku: 329,8 mln zł zysku operacyjnego i 8,1 mln zysku netto.

– Odnotowaliśmy zgodne z oczekiwaniami rynku wyniki finansowe. Przy ich analizie należy mieć na uwadze, że na ich wysokość miały wpływ zdarzenia jednorazowe – w segmencie mediowym wyższe koszty licencji sportowych związane z kumulacją w 3 kw. światowych wydarzeń siatkarskich oraz nabyciem nowych praw, a w segmencie zielonej energii – planowy remont bloku biomasowego – podkreśliła Katarzyna Ostap-Tomann, członkini zarządu ds. finansowych i ESG w Cyfrowym Polsacie.
– Jednocześnie chciałabym podkreślić, że nasza Grupa ma wysoką zdolność generowania gotówki. Capex mamy pod kontrolą, zrealizowaliśmy zapowiedziane inwestycje w OZE, a w ostatnich miesiącach pozyskaliśmy finansowanie projektowe w łącznej wysokości do 953 mln zł na farmę wiatrową Drzeżewo – zaznaczyła.











