Czy wróciliśmy już do nawyków sprzed pandemii?

Mija właśnie pół roku, odkąd pandemia zmieniła naszą rzeczywistość. To dobra okazja, żeby podsumować ten czas. Jak się zmieniliśmy i czy zmiany zostaną z nami na dłużej?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości online

W ostatnich miesiącach nasze podejście do finansów stało się bardziej świadome. Szukamy efektywnych sposobów do zarządzania nimi, przekonaliśmy się też do bankowania online. Jak wynika z 5. raportu Corona Mood przygotowanego przez GFK już czerwcu chęć korzystania z bankowości internetowej zadeklarowało 52% badanych, a więc o 8 punktów procentowych więcej niż w kwietniu. 50% chciało rozszerzyć posiadane usługi o bankowość mobilną (wzrost również o 8 punktów procentowych).

Pozytywną zmianą jest również to, że zwiększenie popularności usług internetowych i mobilnych obejmuje seniorów, dla których chwilowy brak dostępu do stacjonarnych placówek podczas lockdownu okazał się szczególnie trudny.

Częstsze korzystanie z bankowości internetowej jest zdecydowanie jednym z trendów, które pozostaną z nami na dłużej. Jak wynika z analizy GFK co trzeci Polak pozytywnie ocenia też załatwianie spraw urzędowych online i zamierza nadal korzystać z tej formy.

Trend, który obserwujemy to przyspieszenie płatności bezgotówkowych i większe zainteresowanie klientów kanałami cyfrowymi. Również tych, którzy wcześniej w ogóle z takich rozwiązań nie korzystali. I to nie tylko w kontekście produktów bankowych ale też spraw urzędowych, które można załatwić poprzez bank, wykorzystując tożsamość cyfrową i profil zaufany – powiedział Marcin Giżycki, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego.

Ewolucja, nie rewolucja, zwyczajów zakupowych

Z badania GFK wynika również, że stopniowo będziemy wracali lub już wróciliśmy do wielu dawnych nawyków jeżeli chodzi o sposób realizacji zakupów. Przy zakupie żywności wciąż dominują tradycyjne kanały sprzedaży. Do poziomu sprzed pandemii, po wzroście w okresie największych restrykcji do 33%, wrócił też odsetek kupujących online odzież i ubrania (25%). Przy zakupie elektroniki i sprzętu AGD wciąż ponad połowa konsumentów wybiera wizytę w sklepie stacjonarnym. Z drugiej strony zdecydowanie chętniej przez Internet kupujemy kosmetyki i środki higieniczne (43% badanych).

Z każdym kolejnym miesiącem konsumenci zwracają też coraz mniejszą uwagę na procedury bezpieczeństwa w sklepach stacjonarnych, coraz większą wagę przykładają zaś do usprawnień związanych z zakupami np. do możliwości sprawdzenia dostępności produktów online i różnych udogodnień związanych z dostawą. Darmowa (61% badanych) i szybka (57% badanych) dostawa to najważniejsze oczekiwanie wobec sklepów online, rosnący wraz z kolejnymi badaniami nastrojów konsumenckich w trakcie pandemii.

Jesteśmy bardziej świadomi i cenimy swój czas

Po pandemii podchodzimy do życia i wydatków z większą uważnością. Ponad 60% Polaków deklaruje, że będzie szukało oszczędności podczas zakupów większych produktów i usług. Również ponad 60% zamierza bardziej niż do tej pory cenić swój czas. Jednocześnie ponad dwie trzecie Polaków spodziewa się kryzysu gospodarczego i wzrostu bezrobocia w perspektywie najbliższych 5 lat a aż 36% dostrzega obniżenie standardów finansowych. W takiej sytuacji relewantność banku jest większa bo pieniądze i ogarnianie finansów stały się tematem nr 1 a dbanie o budżety domowe odgrywa coraz większą rolę w naszym codziennym życiu. Wspieramy klientów w ogarnianiu finansów i dajemy takie rozwiązania, które pozwalają im działać dalej w nowej rzeczywistości. Podpowiadamy jak ogarnąć finanse z Aplikacją Moje ING, aby móc robić swoje, iść do przodu.  – dodała Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim.

Niewątpliwie ostatnie doświadczenia pomogły nam doceniać sytuacje, w których mamy wpływ na swoje życie i możemy dokonywać wyborów. Dlatego dzisiaj wracamy do nawyków, które są dla nas wygodne, a inne zmieniamy, dostrzegając korzystniejsze rozwiązania. I w ten sposób robimy swoje, tylko inaczej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"