Reklamy McDonald’s i udziały w grupie OMD dają zarobić. DDB Warszawa z rekordowym zyskiem

Agencja reklamowa DDB Warszawa (należy do koncernu Omnicom) w 2023 roku przy wzroście przychodów o 11 proc. zarobiła na czysto 23,5 mln zł. Jej zysk netto podbiły w górę otrzymane dywidendy, przede wszystkim od agencji z grupy OMD.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Reklamy McDonald’s i udziały w grupie OMD dają zarobić. DDB Warszawa z rekordowym zyskiem

DDB Warszawa w 2023 roku wypracowała 148,49 mln zł wpływów sprzedażowych, o 11,5 proc. więcej niż przed rokiem. Całość pochodziła z usług reklamowych. Wpływy krajowe poszły w górę ze 130,51 do 144,73 mln zł, a ten od klientów z zagranicy z 2,72 do 3,76 mln zł.

DDB reklamuje McDonald’s i Pepco

Pod względem przepływów finansowych zdecydowaną większość biznesu DDB Warszawa stanowi obsługa dwóch klientów: McDonald’s i Pepco. Agencja w raporcie finansowym podała, że od tych dwóch podmiotów pochodziło w ub.r. aż 88 proc. jej łącznych wpływów (czyli nie tylko honorariów za pracę agencji, ale też wydatków realizowanych za jej pośrednictwem u domów produkcyjnych, firm eventowych czy mediów). 

Dla McDonald’s agencja DDB Warszawa pracuje od dawna, w ostatnich latach przygotowała m.in. serie reklam z Michałem Żebrowskim i Borysem Szycem oraz gwiazdami młodzieżowego hip-hopu: Matą trzy lata temu i Bambi tej jesieni. Natomiast obsługę reklamową sieci sklepów Pepco agencja przejęła od Grey Group Poland na początku ub.r., w efekcie wygranego przetargu. Tworzy dla niej m.in. kampanie wspierające promocje cenowe „Super Hity”.

Cała grupa kapitałowa DDB w Polsce, do której należą też m.in. agencje mediowe z grupy OMD (o czym więcej w dalszej części tekstu), obsługuje ponad 90 klientów i zatrudnia 366 pracowników etatowych. Jej przychody w ub.r. wyniosły ponad 794 mln zł.

Szymon Gutkowski, dyrektor zarządzający i partner w DDB Warszawa, przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że od trzech największych klientów grupa DDB uzyskała w ub.r. nieco ponad jedną trzecią swoich łącznych honorariów. - Piszemy o honorariach, bo wpływy nie są najlepszą metodą analizowania skali i kondycji finansowej firm z naszej branży. Wpływy to w potocznym rozumieniu obroty, a większość z nich są to pieniądze, które za pośrednictwem agencji trafiają do dostawców, którzy realizują bądź emitują kampanie na rzecz klientów agencji. Tacy dostawcy to wszystkie dostępne media tradycyjne i internetowe, domy produkcji filmowej czy digitalowej, firmy eventowe, drukarnie, influencerzy, dostawcy nagród w loteriach, etc. - opisał.

Koszty operacyjne samej agencji DDB Warszawa zwiększyły się w 2023 roku nieco mocniej od wpływów - o 13,5 proc. do 145,61 mln zł. Wydatki na usługi obce poszły w górę ze 114,45 do 129,96 mln zł, na wynagrodzenia - z 10,79 do 12,04 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 2,1 do 2,56 mln zł.

Firma w ub.r. zatrudniała średnio 88 pracowników etatowych, o dwóch więcej niż przed rokiem.

Na poziomie sprzedażowym brutto jej zysk zmalał z 4,94 do 2,88 mln zł, a na operacyjnym - z 4,94 do 3,76 mln zł. W sprawozdaniu agencja zaznaczyła, że 54 proc. zeszłorocznego zysku brutto pochodziła od największego klienta.

Duży zysk netto dzięki dywidendom

Na czysto DDB Warszawa zarabia wielokrotnie więcej niż z działalności operacyjnej, ponieważ ma 70 proc. udziałów kilku agencja mediowych tworzących grupę OMD. Te zaś regularnie wypracowują zyski: w 2023 roku Omnicom Media Group zarobiła na czysto 23,56 mln zł, OMD - 8,74 mln zł, PHD (dawniej Media Data Mind) - 1,32 mln zł, a OmniConsole - 2,56 mln zł.

Dodatnią rentowność zanotowały też w ub.r. pozostałe spółki zależne DDB Warszawa: DDC (agencja ma w niej 100 proc. udziałów) - 1,14 mln zł, Gutenberg Networks Warszawa (85 proc. udziałów) - 1,91 mln zł, BNA (48,3 proc.) - 735 tys. zł, a Corporate Profiles Consulting (43,2 proc.) - 433 tys. zł.

DDB Warszawa w ub.r. dostała od nich łącznie 19,51 mln zł dywidend (z zysków wypracowanych w 2022 roku), podczas gdy rok wcześniej było to 14,38 mln zł.

W efekcie zysk netto agencji poszedł w górę z 18,56 do 23,56 mln zł. 70 proc. udziałów DDB Warszawa ma spółka DHE Regional, a po 15 proc. - wieloletni menedżerowie agencji Paweł Kastory i Szymon Gutkowski. Wspólnicy postanowili, że z zeszłorocznego zysku dostaną 20 mln zł. Przed rokiem dywidenda była prawie dwa razy niższa - wyniosła 12 mln zł.

W ub.r. DDB Warszawa osiągnęła rekordowe wyniki finansowe w swojej historii. Poziom 100 mln zł pierwszy raz przekroczyła w 2019 roku: przy 107,85 mln zł wypracowała 10,9 mln zł zysku netto. W kolejnych dwóch latach zarobiła na czysto 14,31 i 14,97 mln zł. Natomiast w 2016 roku przy 60,79 mln zł przychodów zysk netto wyniósł 8,76 mln zł.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022 (kwoty w tys. zł)

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"