Podczas panelu „Prawda w erze dezinformacji” na konferencji portalu Wirtualnemedia.pl „Technologiczna rewolucja w mediach” prezes Instytutu Zamenhofa Paweł Prus przedstawił pierwsze wnioski z nieopublikowanego jeszcze raportu organizacji, poświęconego dezinformacji ze względu na płeć. – To jest dość pionierski raport w Polsce – powiedział Paweł Prus.
Dezinformacją w aktywistki
Z raportu wynika, że dezinformacja w zdecydowanej większości wymierzona jest w kobiety - najczęściej aktywistki udzielające się społecznie czy politycznie. Proceder dotyczy nie tylko Polski, ale i innych krajów Zachodu.
- Duża część dezinformacji jest wymierzona właśnie w kobiety po to, by je zniechęcić do działalności publicznej, do aktywności [społecznej] i bardzo często to się udaje – mówił na panelu Wirtualnemedia.pl Paweł Prus. Wiele kobiet rezygnuje z aktywności społecznej pod wpływem takich ataków i przemocy, która spotyka je w internecie - dodaje Prus.

Z analizy kampanii dezinformacyjnych w sieci, da się zaobserwować, że gdy celem dezinformacji jest konkretna osoba, to jest to najczęściej kobieta, a powtarzające się linie narracyjne mają związek z płcią lub się do niej odnoszą - wskazano w raporcie.
Badanie Instytutu Zamenhofa powstało w oparciu o serię wywiadów pogłębionych. Publikacja jego pełnej wersji planowana jest na drugą połowę lipca. Znajdą się w niej wnioski dotyczące m.in. roli polityków i mediów w działaniach dezinformacyjnych wobec kobiet czy systemowej dezinformacji wymierzonej w organizacje społeczne, pomocowe i aktywistów. Instytut Zamenhofa planuje także kampanię informacyjną na temat dezinformacji ze względu na płeć.
Pełna relacja z debaty „Technologiczna rewolucja w mediach” oraz panelu „Prawda w erze dezinformacji” na łamach Wirtualnemedia.pl w poniedziałek 24 czerwca.











