Dino ma już prawie 2,3 tys. sklepów. Sprzedaż i zysk poniżej prognoz

Grupy Dino Polska w zeszłym kwartale zwiększyła wpływy sprzedażowe o 34 proc. do 6,55 mld zł i zysk netto z 273,1 do 362,2 mln zł. Sprzedaż porównywalna wzrosła o 20,3 proc., na koniec czerwca sieć Dino liczyła 2 272 sklepów, przez minione półrocze przybyło 116.

tw/pap
tw/pap
Udostępnij artykuł:

Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w drugim kwartale 2023 roku 362,2 mln zł wobec 273,1 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie półrocznym. Konsensus PAP Biznes zakładał 386,9 mln zł zysku netto.

EBIT wyniósł 482,1 mln zł wobec 377,7 mln zł przed rokiem i był blisko 7 proc. niższy od oczekiwań analityków na poziomie 518,1 mln zł. Wynik EBITDA grupy zwiększył się rok do roku o 26,8 proc. do 571,4 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 604 mln zł EBITDA.

Przychody grupy wyniosły 6,549 mld zł, co oznacza wzrost o 34 proc. rdr. Analitycy oczekiwali przychodów w wysokości 6,676 mld zł. Marża EBITDA wyniosła 8,73 proc. wobec 9,22 proc. w II kw. 2022 r.

Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w II kwartale 2023 r. 20,3 proc., po wzroście o 29,8 proc. w analogicznym okresie 2022 r.

12 mld zł wpływów Dino Polska przez pół roku

W całym pierwszym półroczu przychody grupy Dino wyniosły 12,1 mld zł i były o 38,3 proc. wyższe rdr. Sprzedaż LFL wzrosła w I połowie roku o 23,3 proc. (25,5 proc. wzrostu przed rokiem).

Koszt własny sprzedaży wzrósł w I półroczu o 41,3 proc., do 9.295,6 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 28,3 proc., do 1 868,7 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 14,4 proc., do 73,3 mln zł.

EBITDA po I półroczu wyniosła 1.029,6 mln zł (wzrost o 31,4 proc. rdr), a zysk netto 632,8 mln zł (wzrost o 36,2 proc. rdr). Marża EBITDA wyniosła 8,51 proc., podczas gdy w I półroczu 2022 r. było to 8,96 proc.

Spółka podała w raporcie, że świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 40,3 proc. sprzedaży grupy w II kw. i za 41 proc. w pierwszym półroczu 2023 r.

grafika

Dług netto grupy Dino wyniósł 1 167,5 mln zł na koniec czerwca 2023 r., co oznacza spadek o 234,4 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2022 r. i spadek o 235,7 mln zł w stosunku do 30 czerwca 2022 r.

Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 0,56x na dzień 30 czerwca 2023 r. w stosunku do 0,93x rok wcześniej.

Grupa wypracowała w drugim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 647,4 mln zł wobec 546,7 mln zł przed rokiem. W całym pierwszym półroczu środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 890,7 mln zł, 98,4 proc. więcej rdr.

Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w I półroczu były ujemne i wyniosły minus 563,8 mln zł wobec minus 724 mln zł rok wcześniej. Spółka podała, że na przepływy z działalności inwestycyjnej składały się przede wszystkim nakłady inwestycyjne związane z otwarciami nowych marketów Dino, rozwojem mocy produkcyjnych zakładu mięsnego Agro Rydzyna oraz rozwojem zaplecza logistycznego (w II kw. 2023 r. uruchomione zostało 8 centrum dystrybucyjnego spółki w miejscowości Kaliska w województwie kujawsko-pomorskim).

116 więcej sklepów Dino

W II kw. 2023 r. spółka Dino Polska uruchomiła 62 nowe sklepy Dino. Łącznie w I półroczu 2023 r. otwartych zostało 116 nowych sklepów w stosunku do 162 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 30 czerwca 2023 r. sieć Dino liczyła 2 272 markety, o 297 więcej niż przed rokiem.

grafika

Zarząd spółki oczekuje, że w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent w stosunku do liczby sklepów z końca 2022 r.

grafika

Na giełdzie Dino Polska warte 42 mld zł

W czwartek na koniec sesji za akcję Dino Polska płacono 432,30 zł, co przekłada się na kapitalizację w wysokości 42,38 mld zł. Od początku stycznia br. kurs spółki wzrósł o 15 proc.

Jej większościowym akcjonariuszem jest Tomasz Biernacki, ma 51,16 proc. walorów. Dino Polska jest notowane na warszawskiej giełdzie od połowy 2017 roku, w tym okresie nie wypłaciło żadnej dywidendy.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?