Disney+ ma 152 mln subskrybentów. Niebawem podrożeje o 38 proc. i uruchomi pakiet z reklamami

Na początku lipca z Disney+ korzystało 152,1 mln płacących użytkowników, po wzroście w ciągu roku o 31 proc. W grudniu, wraz z uruchomieniem tańszego pakietu z reklamami, w USA wzrośnie cena podstawowego wariantu platformy. Disney obniżył prognozy co do wzrostu liczby jej subskrybentów w ciągu najbliższych dwóch lat.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Disney+ ma 152 mln subskrybentów. Niebawem podrożeje o 38 proc. i uruchomi pakiet z reklamami

W USA i Kanadzie Disney+ 2 lipca, gdy skończył się poprzedni kwartał finansowy koncernu, miał 44,5 mln subskrybentów, o 6,6 mln więcej niż przed rokiem. Na pozostałych rynkach (bez Indii) liczba klientów platformy zwiększyła się z 33,2 do 49,2 mln. To wynik dalszej ekspansji usługi - w połowie czerwca uruchomiono ją w 42 krajach z całego świata, m.in. Polsce.

Natomiast w Indiach, gdzie tańsza wersja platformy z reklamami działa pod marką Hotstar, liczba subskrybentów wzrosła z 44,9 do 58,4 mln.

Do Disneya należą też dwie inne platformy streamingowe: sportowy ESPN+ (na początku lipca miał 22,8 mln subskrybentów) i Hulu (46,2 mln, z czego 4 mln korzystających z pakietu obejmującego też usługę telewizyjną).

Platformy Disneya wyprzedziły Netflixa

Wszystkie platformy Disneya miały łącznie 221,1 mln subskrybentów, wobec 173,7 mln przed rokiem. W efekcie tego wzrostu pierwszy raz wyprzedziły Netflixa, za którego po dwóch spadkowych kwartałach na koniec czerwca płaciło 220,7 mln użytkowników.

Przy czym Netflix pozostaje dużo droższą platformą niż Disney+ - w USA i Kanadzie średni przychód miesięczny od subskrybenta w zeszłym kwartale wynosił 15,95 dolara (rok wcześniej było to 14,54 dolara).

grafika

Disney+ droższy poza USA i Kanadą

W USA i Kanadzie średni przychód miesięczny od subskrybenta Disney+ zmalał rok do roku o 5 proc. do 6,27 dolara. Wynika to z faktu, że więcej klientów korzystało z platformy w ramach pakietów usług.

Na pozostałych rynkach, poza Indiami, nastąpił natomiast wzrost z 5,52 do 6,31 dolara, mimo że niekorzystne dla koncernu było umocnienie się amerykańskiej waluty wobec większości innych. Z naddatkiem zrekompensowały to podwyżki cen.

Jeszcze mocniej zwiększyły się średnie wpływy od subskrybenta w Indiach - z 0,78 do 1,20 dolara, bo chociaż nie zmieniła się cena, to na platformie emitowano więcej reklam.

Nieco więcej przychodów niż łączna średnia na Disney+ generuje każdy subskrybent EPSN+ (4,55 dolara w zeszłym kwartale, 4,47 dolara prze rokiem), a trzykrotnie więcej - klient wyłącznie streamingowej usługi Hulu (12,92 dolara).

grafika

Disney+ zdrożeje o 4 dolary

Zapowiadana od pewnego czasu wersja Disney+ z reklamami wystartuje w USA 8 grudnia. Miesięczna subskrypcja będzie kosztowała 7,99 dolara, czyli tyle ile obecnie trzeba płacić za korzystanie z platformy bez reklam.

Równocześnie ta druga opcja zdrożeje do 10,99 dolara.

W przypadku Hulu ceny różnych pakietów wzrosną już w październiku: z 6,99 do 7,99 dolara i 12,99 do 14,99 dolara. Natomiast podwyżkę opłaty za ESPN+ zapowiedziano miesiąc temu: 23 sierpnia opłata wzrośnie z 6,99 do 9,99 dolara.

Menedżerowie koncernu nie poinformowali na razie, kiedy i na których rynkach poza USA zostaną podwyższone ceny za Disney+. W Polsce miesięczna subskrypcja kosztuje 28,99 zł miesięcznie, a 289,90 zł za 12 miesięcy.

Ponad miliard dolarów straty w streamingu

W zeszłym kwartale pion mediów i dystrybucji Disneya zanotował wzrost przychodów z 12,68 do 14,11 mld dolarów. Najmocniej przyczyniły się o tego platformy streamingowe (w poniższej grafice określone jako direct-to-consumer), których wpływy poszły w górę z 4,25 do 5,06 mld dolarów.

Przychody ze stacji telewizyjnych wzrosły z 6,95 do 7,19 mld dolarów, a ze sprzedaży treści i licencji - z 1,68 do 2,11mld dolarów.

Przy czym o ile obszar telewizyjny poprawił rentowność (zysk operacyjny zwiększył się z 2,19 do 2,47 mld dolarów), o tyle strata platform streamingowych pogłębiła się z 293 mln do 1,06 mld dolarów, a w minionych trzech kwartałach wyniosła już 2,54 mld dolarów.

grafika

Zapowiedziane podwyżki mają poprawić rentowność platform streamingowych, ale spowolnią ich rozwój zasięgowy. Disney spodziewa się obecnie, że Disney+ (licząc z Hotstarem) na koniec września 2024 roku będą mieć od 215 do 245 mln subskrybentów. Poprzednia prognoza mówiła o 230-260 mln.

Koncern jej obniżenie tłumaczy utratą praw do transmisji w streamingu bardzo popularnej w Indiach Premier League w krykiecie. Przez najbliższe 9 kwartałów Disney+ ma zyskać netto 80 mln klientów Hotstara oraz 135-165 mln subskrybentów w pozostałych krajach.

Dyrektor finansowa koncernu Christine McCarthy stwierdziła, że segment streamingowy w bieżącym roku finansowym zanotuje największą stratę, a w 2024 roku jego wynik operacyjny ma wyjść na plus.

Natomiast w zeszłym kwartale wyniki całej firmy poprawił odżywający mocno po lockdownach pion parków rozrywki i produktów, którego przychody poszybowały w górę z 4,34 do 7,39 mld dolarów, a zysk operacyjny - z 356 mln do 2,19 mld dolarów.

W efekcie kwartalny zysk operacyjny Disneya zwiększył się z 2,38 do 3,57 mld dolarów, a zysk netto - z 923 mln do 1,41 mld dolarów.

grafika

Po publikacji tych wyników akcje Disneya w handlu posesyjnym drożały o ok. 7 proc. Kurs firmy ma sporo do odrobienia: od początku br. zmalał o 28 proc., a w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 37 proc.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"