Disney z pierwszym zyskiem w streamingu. Telewizja dalej maleje

W zeszłym kwartale segment streamingowy Disneya, obejmujący głównie platformy Disney+, Hulu i ESPN+, osiągnął pierwszy w historii zysk operacyjny. Dalej maleją natomiast wyniki pionu telewizyjnego koncernu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Disney z pierwszym zyskiem w streamingu. Telewizja dalej maleje

W minionym kwartale rozrachunkowym, zakończonym 29 czerwca 2024 roku, segment rozrywki Disneya (The Walt Disney Company) wypracował 10,58 mld dolarów przychodów, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Ów pion obejmuje wszystkie treści niesportowe, głównie filmy, seriale i programy, w telewizji, internecie i kinach.

Telewizja linearna koncernu ma za sobą kolejny spadkowy kwartał: przychody tych stacji zmalały rok do roku o 7 proc. do 2,66 mld dolarów, a zysk operacyjny - z 1,02 mld do 966 mln dolarów. W zeszłych trzech kwartałach bieżącego roku obrotowego ujemne dynamiki były jeszcze wyższe .

Spadki w telewizji Disneya

Przyczyny, przynajmniej w klasyfikowanych przez Disneya jako rynki rodzime USA i Kanadzie od dawna się nie zmieniają: widownia telewizji linearnej maleje, także dlatego że część widzów rezygnuje z pakietów telewizyjnych. W konsekwencji nadawca uzyskuje niższy zasięg emisji reklam i odbiorców u operatorów kablowych, co nie w pełni rekompensują podwyżki cen i oszczędności w marketingu.

grafika

Disney+ i Hulu ograniczają stratę

Segment niesportowych platform streamingowych Disneya, czyli Disney+, jego indyjskiej wersji Hotstar i Hulu, osiągnął zaś wzrost kwartalnych przychodów o 15 proc. do 5,8 mld dolarów, a jego strata operacyjna skurczyła się z 505 do 19 mln dolarów.

Wpływy wzrosły m.in. dzięki podwyżkom cen subskrypcji na Disney+ i, w mniejszym stopniu, na Hulu. Ponadto Hotstar, w którym są nie tylko filmy i seriale, notował wyższą oglądalność, bo transmitował mistrzostwa świata T20 w bardzo popularnym w Indiach krykiecie.

W ostatnich trzech kwartałach wpływy niesportowych platform streamingowych poszły w górę o 14 proc. do 16,99 mld dolarów, a ich strata operacyjna zmalała z 2,08 mld do 110 mln dolarów.

grafika

Ilu subskrybentów ma Disney+

Na 29 czerwca br. podstawowa odsłona Disneya miała 118,3 mln subskrybentów, o 0,7 mln więcej niż kwartał wcześniej. To efekt wzrostu w USA i Kanadzie z 54 do 54,8 mln, podczas gdy na pozostałych rynkach nastąpił minimalny spadek - z 63,6 do 63,5 mln.

grafika

Na Hotstarze liczba płacących użytkowników zmalała z 36 do 35,5 mln, a na Hulu zwiększyła się z 50,2 do 51,1 mln. Za to średni miesięczny przychód od subskrybenta Hotstara podskoczył kwartał do kwartału z 0,7 do 1,05 dolara.

Pod koniec ub.r. dostęp do Disney+ zdrożał w wielu europejskich krajach, m.in. w Polsce. Na rynkach poza USA i Kanadą przełożyło się to na wzrost średniego przychodu z 6,66 do 6,78 dolara (i tak osłabiony przez umocnienie się dolara w ciągu roku wobec wielu lokalnych walut).

Wzrosły też przeciętne przychody od subskrybentów Hulu, zwłaszcza w przypadku opcji bez streamingu stacji telewizyjnych (z 11,84 do 12,73 dolara). To efekt wyższej sprzedaży reklam.

grafika

Segment stacji i platform sportowych Disneya wypracował w zeszłym kwartale 4,56 mld dolarów przychodów (po wzroście o 5 proc. rok do roku) i 802 mln dolarów zysku operacyjnego (52 mln mniej niż przed rokiem). Rentowność obciążyła przede wszystkim strata indyjskiego nadawcy Star, która wzrosła z 216 do 314 mln dolarów.

grafika

Streaming ze sportem pierwszy raz zyskowny

Cały obszar streamingowy Disneya, czyli Disney+, Star, Hulu i sportowa platforma ESPN+, w minionym kwartale przy wzroście przychodów o 15 proc. do 6,38 mld dolarów pierwszy raz osiągnął dodatnią rentowność operacyjną: 47 mln dolarów, zysku, wobec 512 mln dolarów straty przed rokiem.

W ujęciu trzech kwartałów rentowność pozostała ujemna, ale też mocno się poprawiła: stratę ograniczono z 2,22 mld do 187 mln dolarów.

Szef Disneya Bob Iger przypomniał w sprawozdaniu, że obszar streamingowy osiągnął zyskowność operacyjną o kwartał wcześniej, niż zapowiadała to firma. - Nasze wyniki z trzeciego kwartału pokazują postęp, jaki zrobiliśmy w kierunku naszych czterech priorytetów dotyczących wytwórni, streamingu, sportu i pionu Przeżycia - wyliczył.

Akurat w tym ostatnim segmencie, obejmującym głównie parki rozrywki, przy wzroście kwartalnych przychodów o 2 proc. do 8,39 mld dolarów zysk operacyjny zmalał z 2,3 do 2,22 mld dolarów. Przy czym i tak pion zapewnia ponad połowę łączne zysku operacyjnego koncernu.

grafika

Łącznie Disney w minionym kwartale zwiększył rok do roku przychody o 4 proc. do 23,15 mld dolarów. Zysk operacyjny koncernu poszedł w górę z 3,56 do 4,23 mld dolarów, a wynik netto - ze 153 mln dolarów straty do 2,84 mld dolarów zysku (w przeliczeniu na akcję: z 0,25 dol. straty do 1,43 dol. zysku).

W minionych trzech kwartałach przy wzroście przychodów o 2 proc. zysk netto koncernu prawie się podwoił, rosnąc z 2,7 do 5,21 mld dolarów (zysk przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej poszedł w górę z 2,09 do 4,51 mld).

grafika

Dla inwestorów giełdowych to za mało. Na początku środowej sesji akcje Disneya taniały o ponad 3,5 proc. Kurs wynosił ok. 87 dolarów, czyli podobnie jak przed rokiem. Przy czym po wzrostach na przełomie ub. i br. wiosną na krótko wspiął się powyżej 120 dolarów.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu