Disney+ zyskał ponad 6 mln klientów. Po podwyżkach pojawił się zysk

W zeszłym kwartale platforma Disney+ zyskała netto 6,3 mln subskrybentów, znacząco zdrożała poza USA i Kanadą. Niesportowe witryny streamingowe Disneya osiągnęły dodatnią rentowność operacyjną, wyraźnie pogorszyły się natomiast wyniki niesportowych stacji telewizyjnych.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Disney+ zyskał ponad 6 mln klientów. Po podwyżkach pojawił się zysk

Na koniec marca br. Disney+ (bez indyjskiej platformy Hotstar) miał 117,6 mln subskrybentów, wobec 111,3 mln na koniec grudnia ub.r. W USA i Kanadzie, które Disney klasyfikuje jako swoje rynki rodzime, liczba klientów zwiększyła się z 46,1 do 54 mln, natomiast w pozostałych krajach zmalała z 65,2 do 63,6 mln.

Hotstar zanotował zaś spadek z 38,3 do 36 mln, a Hulu (licząc z warianem Live TV) - wzrost z 49,7 do 50,2 mln.

grafika

O ile w USA i Kanadzie średni przychód od subskrybenta Disney+ nieznacznie zmalał (z 8,15 do 8 dolarów), o tyle w pozostałych krajach wzrósł z 5,91 do 6,66 dolarów (m.in. w efekcie podwyżki cen wprowadzonej w listopadzie ub.r. we wszystkich krajach europejskich, m.in. Polsce).

W przypadku dużo tańszej platformy Hotstar ten wskaźnik skurczył się z 1,28 do 0,70 dolara, co koncern tłumaczy niższymi wpływami z reklam.

grafika

Niesportowe platformy streamingowe Disneya zwiększyły kwartalne przychody o 13 proc. do 5,64 mld zł, a ich wynik operacyjny poszedł w górę z 587 mln dolarów straty do 47 mln zysku. Pozytywnie na rentowność, oprócz wzrostu liczby subskrybentów i przychodów od nich, wpłynęły niższe koszty dystrybucji, a negatywnie - wyższe wydatki na marketing, produkcje oraz licencje do treści oferowanych na Hulu Live TV.

Cały obszar streamingowy Disneya - oprócz Disneya+, Star i Hulu obejmujący sportowe platformy ESPN+ i Star - wygenerował w zeszłym kwartale 6,19 mld dolarów przychodów (12 proc. więcej niż przed rokiem), a jego strata operacyjne skurczyła się z 659 do 18 mln dolarów.

Sport mniej zyskowny

Segment sportowy koncernu, obejmujący kanały telewizyjne i platformy streamingowe o takiej tematyce, osiągnął wzrost kwartalnych przychodów o 2 proc. do 4,31 mld dolarów, mimo że wpływy ESPN poza USA i Kanadą zmalały o 7 proc. do 341 mln donarów, a platformy Star - o 17 proc. do 105 mln.

Star na koniec marca br. miał 24,8 mln subskrybentów, o 0,4 mln mniej niż na koniec grudnia ub.r. Zaś średni miesięczny przychód od klienta wzrósł kwartał do kwartału z 6,09 do 6,30 dolara.

Zysk operacyjny pionu sportowego zmalał z 794 do 778 mln dolarów, bo chociaż Star ograniczył stratę z 99 do 27 mln dolarów, to zysk ESPN spadł z 877 do 799 mln.

grafika

TV niesportowa zmalała o 8 proc.

Znacząco zmalały wyniki biznesowe niesportowych stacji telewizyjnych. Przychody spadły o 9 proc. do 2,76 mld dolarów (poza USA i Kanadą o 11 proc. do 496 mln), a zysk operacyjny - o 22 proc. do 752 mln dolarów (w USA i Kanadzie z 635 do 520 mln, a na pozostałych rynkach ze 165 do 92 mln).

Na rodzimych rynkach Disneya telewizja linearna zanotowała spadek przychodów zarówno z reklam (wskutek malejącej oglądalności), jak też z dystrybucji (wzrosły średnie stawki w umowach, ale spadła liczba klientów operatorów kablowych i satelitarnych mających w ofertach stacje koncernu). Zmniejszył się także (ze 159 do 140 mln dolarów) przypadający Disneyowi zysk A+E Television Networks.

grafika

2 mld dol. zysku z parków rozrywki

Należące do Disneya parki rozrywki osiągnęły wzrost przychodów o 7 proc. do 5,96 mld dolarów w USA i Kanadzie oraz o 29 proc. do 1,52 mld w pozostałych krajach. Natomiast sprzedaż gadżetów i innych produktów konsumenckich zwiększyła się o 3 proc. do 913 mln dolarów.

Zysk całego segmentu wzrósł o 12 proc. do 2,29 mld dolarów (z czego z parków rozrywki poza USA i Kanadą - ze 156 do 292 mln).

Z kolei przychody ze sprzedaży treści i licencji skurczyły się o 40 proc. do 1,39 mld dolarów, a rentowność tego obszaru poszła w dół z 83 mln dolarów zysku do 18 mln straty. Ten spadek wynika m.in. z tego, że wyniki z pierwszego kwartału ub.r. podwyższyła dystrybucja hitowego „Avatara: Istoty wody”.

grafika

Łączne wpływy Disneya w zeszłym kwartale zwiększyły się o 1 proc. do 22,08 mld dolarów, a zysk operacyjny - z 3,28 do 3,84 mld. Rentowność koncernu obciążyły odpisy w kwocie 2,05 mld dolarów dotyczące platformy Star i kanałów linearnych. Rok wcześniej wyniosły tylko 152 mln dolarów.

Kwartalny zysk netto zmalał z 1,49 mld do 216 mln dolarów, a część przypadająca jednostce dominującej w grupie kapitałowej poszła w dół z 1,27 mld dolarów zysku do 20 mln straty (w przeliczeniu na akcję: z 0,69 dolara zysku do 0,01 dolara straty).

W roku rozrachunkowym Disneya był to drugi kwartał. W ujęciu półrocznym zysk netto koncernu zmalał z 2,85 do 2,37 mld dolarów, jego część przypadająca na spółkę Disney - z 2,55 do 1,89 mld, a w przeliczeniu na akcję - z 1,39 do 1,03 dolara.

grafika

Inwestorzy niezadowoleni z wyników Disneya

Wyniki Disneya nie zadowoliły inwestorów giełdowych. Zaraz po publikacji akcje koncernu w handlu przedsesyjnym taniały o ok. 6 proc., a po otwarciu notowań spadek pogłębił się do ponad 8 proc.

W poniedziałek na koniec sesji kurs był o 13 proc. wyższy niż przed rokiem.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"