Dlaczego SEM i social media są na siebie skazane?

W jaki sposób działania marketingowe w mediach społecznościowych i wyszukiwarkach mogą się uzupełniać i wspierać? Dlaczego social media nie sprzedają? Co mogą zmienić w tym zakresie ostatnie działania Google? Pisze o tym Marcin Kowalik z Zieltraffic.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Styczniowy raport Borrell Associates pokazuje, że w tym roku dla małych i średnich firm będą liczyły się przede wszystkim działania marketingowe w obszarze social media oraz SEM. Warto jednak rozważyć opcję połączenia obu kanałów. A to dlatego, że coraz więcej sygnałów wskazuje na to, że będą one dla siebie uzupełnieniem.   Według ostatnich danych ZenithOptimedia globalna wartość wydatków na reklamę osiągnęła w 2011 roku sumę 464 miliarda dolarów. Z tego prawie 16 proc. zostało przeznaczone na działania promocyjno-sprzedażowe w internecie. Prognozy portalu CMO.com mówią o tym, iż wartość tych wydatków do końca 2014 roku ma przekroczyć 125 miliardow dolarów. Lwią część z tego tortu będą stanowiły budżety na działania w social media i wyszukiwarkach.

O ile SEM ugruntował swoją ważną rolę w działaniach online (do niego należy 20-25 proc. tego rynku), o tyle marketing w mediach społecznościowych nie ma utrwalonej pozycji. W dalszym ciągu znajduje się on na wznoszącej fali z uwagi na ciągle nienasycony rynek. Świadczą o tym przewidywania co do rozrostu portali społecznościowych. Do końca lutego na Twitterze ma zarejestrować się półmiliardowy użytkownik. Z kolei do końca sierpnia Facebook ma stać się społecznością miliarda osób. Tylko w Polsce zasięg portalu Zuckerberga przekroczył ostatnio 8 milionów. Dlatego też warto połączyć młodość i dynamizm (social media) ze stabilnością, dojrzałością i pewnym zyskiem (SEM), aby jeszcze lepiej wykorzystać marketing online.

Do najważniejszych powodów korzystania przez firmy z mediów społecznościowych należą: zwiększanie zasięgu oddziaływania marki wśród potencjalnych odbiorców oraz tzw. konwersja (czyli przełożenie działań z jednego kanału na zwiększenie zainteresowania innymi działaniami marki, np. newsletterem czy stroną www). Oba cele są oczywiście związane z tym, w jaki sposób Polacy korzystają z tzw. nowych mediów. Ponad połowa rodzimych internautów ma konto na którymś z serwisów społecznościowych, co sprawia, że firmy starają się powalczyć o jak największą uwagę tych użytkowników.

W mediach społecznościowych marki nie mogą jednak realizować w pełni wszystkich założeń marketingowych. Jednym z nich jest sprzedaż (social commerce). Wynika to z faktu, że internauci korzystają z mediów społecznościowych głównie ze względu na możliwość kontaktu ze znajomymi i rodziną oraz rozrywkę. Stąd też próby wprowadzenia elementów typowo sprzedażowych do środowiska social media zawsze kończyły się dla marek niepowodzeniem. Jednak paradoksalnie to platformy społecznościowe mogą być najbardziej pomocne w działaniach typowo komercyjnych. Najlepszym przykładem takiej współpracy jest synergia Google AdWords z Google+. Mimo że serwis społecznościowy Google nie jest jeszcze gigantem (niedawno przekroczył poziom 100 milionów użytkowników, z czego pół miliona pochodzi z Polski), ale to właśnie takie zintegrowane działania uwiarygadniają markę w oczach odbiorców. Z badań „The Influenced: Social Media, Search and the Interplay of Consideration and Consumption” GroupM Search wynika, że dzięki działaniom marek w social media zainteresowanie płatnymi reklamami w wyszukiwarkach wzrasta o 50 proc.

Oba kanały doskonale uzupełniają się w swoich działaniach. Rozwijanie rozpoznawalności i świadomości istnienia (social media) przekłada się na wzrost zainteresowania konkretnymi frazami na dany temat wyszukiwarce, gdzie potencjalni klienci stykają się z reklamami (SEM). Jest jeszcze coś, co w sposób szczególny wpływa na współpracę obu narzędzi - rekomendacje. W podejmowaniu decyzji o kupnie tego czy innego produktu odbiorcy przeważnie radzą się osób najbliższych i znajomych. To oni są dla nich źródłem informacji o największej wiarygodności. Dlatego też Google będzie sukcesywnie promować płatne linki AdWords z mechanizmem rekomendacji platformy Google+, czyli przyciskiem „+1”. Ostatnie kroki tego giganta z Mountain View, chociażby przeprowadzenie porządków w zakresie powiązania jakości merytorycznej stron www z ich pozycjami w wyszukiwarce, są tego najlepszym przykładem.

Dlatego przyszłość social media i SEM to na pewno głęboka integracja działań. Potwierdzają to sami analitycy rynku, m.in. Doug Brooks z Marketing Management Analytics. Z lutowego raportu „Quarterly Digital Intelligence Briefing: Digital Trends for 2012” Econsultancy jasno wynika, że w tym roku media społecznościowe będą w dalszym ciągu narzędziami komunikacyjnymi, które angażują i budują organiczną społeczność, a nie konkretną sprzedaż. Odwrotnie jest w przypadku SEM. Według danych IgnitionOne i Efficient Frontier wartość działań w marketingu wyszukiwarek powiększy się w tym roku w Europie o 15-20 proc..

Mówi się, że jeden dolar zainwestowany w Google przynosi firmie osiem dolarów zysku. W przypadku mediów społecznościowych ta sprawa nie wygląda zbyt klarownie. Tak jest z prostej przyczyny - obecnie znajdują się one w stadium dojrzewania. Dlatego też np. wartość pozyskania fana na Facebooku może oscylować od kilku do nawet kilkuset dolarów.  

Marcin Kowalik, business development manager firmy Zieltraffic

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online