Dobre wyniki Banku Pocztowego w ciężkim dla sektora 2015 roku

Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego w 2015 r. wypracowała zysk netto na poziomie 33,9 mln zł. Oznacza to, że przy braku negatywnych zdarzeń jednorazowych, które wpłynęły w ubiegłym roku na wyniki wszystkich banków, Grupa Banku Pocztowego wypracowałby najwyższy zysk netto w historii.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Po blisko 23% wzroście r/r po raz pierwszy w historii Banku sprzedaż kredytów konsumpcyjnych przekroczyła 1 miliard złotych. Wkrótce Bank Pocztowy poszerzy swoje cyfrowe kompetencje, wprowadzając na rynek w ramach Grupy Poczty Polskiej EnveloBank, cyfrową markę do zaoferowania klientom połączonych usług pocztowo-kurierskich i bankowo-ubezpieczeniowych w jednym mobilnym serwisie transakcyjnym.

Rekordowe w historii 48,5 mln zł wyniósłby zysk netto Grupy Banku Pocztowego w 2015 r., który pod wpływem negatywnych zewnętrznych zdarzeń jednorazowych wyniósł ostatecznie 33,9 mln zł. Dochody z działalności operacyjnej Grupy ukształtowały się na poziomie 326,1 mln zł, nieznacznie niższym niż rok wcześniej (-2,6% vs. 3% spadek w sektorze).

Rentowność Banku Pocztowego mierzona wskaźnikiem ROE osiągnęła wyższy od średniej dla całego sektora bankowego poziom 6,9%. Jednocześnie, pomimo wspomnianych niekorzystnych uwarunkowań zewnętrznych, Bank mógł pochwalić się obniżeniem kosztów o 0,7% w porównaniu do ubiegłego roku. Wskaźnik kosztów do dochodów C/I wyniósł na koniec 2015 r. 66,6%. Współczynnik wypłacalności Grupy Banku Pocztowego ukształtował się na wysokim i bezpiecznym poziomie 14,4%.

– W 2015 r. możemy mówić o solidnym wyniku netto, który byłby rekordowy w naszej historii, gdyby nie seria zewnętrznych zdarzeń jednorazowych. Są to jednak czynniki, z którymi musiał zmierzyć się cały sektor bankowy, dlatego cieszy nas fakt, że zmiana wyników wypracowanych przez Bank Pocztowy wygląda lepiej niż zmiana wyników sektora – podsumowuje wyniki Szymon Midera, Prezes Zarządu Banku Pocztowego S.A.

Rekordowy rok w kredytach konsumpcyjnych

W 2015 r. Bank Pocztowy skutecznie zrealizował swoje cele biznesowe. Po raz pierwszy w historii sprzedaż kredytów konsumpcyjnych, szczególnie istotnych z punktu widzenia rentowności Banku, przekroczyła 1 miliard złotych (1,066 mln zł). Oznacza to blisko 23% wzrost r/r. Saldo kredytów konsumpcyjnych Banku Pocztowego wzrosło w ciągu 12 miesięcy 2015 r. o niemal 20%, przekraczając poziom 2,1 mld zł.

- Konsekwencja w realizacji celów przynosi oczekiwane rezultaty. Tak stało się w przypadku rekordowej sprzedaży kredytów konsumpcyjnych w 2015 r., która przekroczyła miliard złotych. Co ważne, niezmiennie przykładamy dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, dzięki czemu możemy się pochwalić jakością całego portfela kredytowego mierzoną wskaźnikiem NPL na poziomie 7,0% - dodaje Szymon Midera, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.

To wynik lepszy niż w sektorze, gdzie NPL był wyższy i wyniósł 7,4%. Jednocześnie osiągnięta przez Bank Pocztowy marża odsetkowa wyniosła 3,6% i była znacząco wyższa niż 2,3% odnotowane w 2015 r. dla całego sektora bankowego.

W 2015 r. Bank Pocztowy pozyskał 195 tys. nowych klientów detalicznych, dzięki czemu obsługuje ich już blisko 1,5 mln. Klienci indywidualni korzystają w Banku z 909 tys. ROR – ich liczba wzrosła r/r o ponad 10%. Co ważne, w porównaniu do 2014 r., Bank odnotował ponad 35% wzrost średniego stanu środków na prowadzonych rachunkach bieżących.

Z dużym sukcesem w 2015 r. Bank Pocztowy prowadził sprzedaż jednostek funduszy inwestycyjnych – przede wszystkim tych charakteryzujących się najniższym stopniem ryzyka z punktu widzenia Klienta. Wartość sprzedaży wyniosła w ciągu 12 miesięcy 2015 r. ponad 205 mln zł, co stanowi ok. 3% sprzedaży zrealizowanej w tym okresie na rynku.

W omawianym okresie Bank Pocztowy skutecznie dopasowywał poziom depozytów (5,58 mld zł, do stabilnie rosnącego poziomu kredytów (5,53 mld zł przy wzroście 4,1% r/r).

Rozwój na wymagającym rynku

W 2015 r. Bank Pocztowy, którego wyniki osiągane w kolejnych latach potwierdzają skuteczność modelu biznesowego realizowanego w sieci tradycyjnej (ponad 4,6 tys. placówek sieci placówek Poczty Polskiej oraz sieci własnej Banku), podjął decyzję o realizacji projektu mobilnego.

- Mimo osiąganych rokrocznie dobrych wyników, w Banku Pocztowym zdajemy sobie sprawę, że potencjał rozwoju tradycyjnej bankowości jest ograniczony, gdyż coraz więcej Polaków korzysta z usług finansowych za pośrednictwem smartfona. Dlatego uzupełnimy naszą dotychczasową ofertę o rozwiązanie, które będziemy czymś więcej niż tylko bankowością mobilną. Chcielibyśmy oddać je w ręce klientów jeszcze w tym roku, pod nową marką EnveloBank. To dla nas szansa na poszerzenie grona naszych klientów o bardzo szybko rosnącą grupę tych, którzy preferują korzystanie z urządzeń mobilnych – mówi Szymon Midera, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.

EnveloBank to jeden ze strategicznych projektów Banku Pocztowego, który ma w modelu omnikanałowym (pozwalającym na realizację różnych etapów procesu w najwygodniejszy dla klienta sposób) połączyć usługi pocztowo-kurierskie z bankowo-ubezpieczeniowymi w jednym mobilnym serwisie transakcyjnym. Rozwiązanie pod nowa marką, które wkrótce zaproponuje Bank Pocztowy, ma m.in. zdjąć z klientów konieczność pamiętania o terminowym płaceniu faktur czy umożliwić obniżenie bądź wyeliminowanie kosztów usług kurierskich. Bank chce w ten sposób poszerzyć cyfrowe kompetencje, które już teraz są w Grupie Poczty Polskiej za sprawą marki Envelo.

W 2016 r. Bank Pocztowy będzie koncentrował się na dalszej optymalizacji procesów sprzedażowych, zakładając m.in. ponad 20% wzrost sprzedaży ROR, ponad 20% przyrost salda kredytów konsumpcyjnych, 60% wzrost sprzedaży x-sell oraz aktywnym oferowaniu klientom jednostek TFI, jako alternatywy dla depozytów terminowych.

*Dane za 2015 r. Źródło danych rynkowych: KNF i NBP

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu