E-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej

Zakupy przez internet są bardziej popularne w Polsce niż w Rosji,Rumunii, na Ukrainie i Litwie - pokazują wyniki raportu Gemius. Aż66 proc. polskich internautów, którzy słyszeli o możliwościrobienia zakupów on-line, skorzystało choć raz z tej szansy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

E-zakupy w Polsce i innych krajach EuropyŚrodkowo-WschodniejRok 2006 to kolejny rok rynkowej hossy dla właścicieli sklepów iaukcji internetowych w Polsce. Według szacunków IAB, obrotypolskiego rynku e-commerce wyniosły około 5 mld zł, czyli aż o 60proc. więcej niż przed rokiem. Optymistyczne wyniki finansowe niesą zaskoczeniem, biorąc pod uwagę zainteresowanie polskichinternautów zakupami w internecie. Jak pokazują wyniki badańGemius, aż 66 proc. internautów w Polsce, którzy słyszeli omożliwości robienia zakupów przez internet, skorzystałoprzynajmniej raz z oferty aukcji i sklepów internetowych. Pod tymwzględem polscy internauci wyprzedzają użytkowników z Rosji (53proc.), Litwy (32 proc.), Rumunii (29 proc.) oraz Ukrainy (29proc.).

Polscy internauci to także najbardziej doświadczeni kliencisklepów i aukcji internetowych. Aż 36 proc. badanych kupującychon-line przyznaje, że pierwszy raz zrobiło zakupy w internecie conajmniej dwa lata temu. Niemniej, w każdym z badanych krajównajwiększy odsetek internautów korzysta z internetowych zakupów odniedawna - pierwszy raz kupując on-line w ciągu ostatnich sześciumiesięcy. Wskaźnik ten jest wyjątkowo wysoki na Ukrainie (46 proc.)i w Rumunii (48 proc.).

Wśród pięciu analizowanych państw, Polska jest jedynym krajem, wktórym aukcje internetowe są bardziej popularne niż sklepy - w tychpierwszych kupowało 76 proc. polskich użytkowników internetu,którzy robili zakupy przez internet, podczas gdy w tych drugich -58 proc. W pozostałych krajach odsetek kupujących w e-sklepachkształtuje się na poziomie od 85 proc. dla Litwy do 99 proc. dlaRosji.

Handel elektroniczny - perspektywyrozwojuWedług badań Gemius w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy należysię spodziewać dalszego wzrostu zainteresowania polskichinternautów zakupami w internecie, a  co za tym idzie równieżwiększych niż dotychczas profitów dla właścicieli sklepów i aukcjiinternetowych. Aż 36 proc. internautów w Polsce, którzykiedykolwiek robili zakupy on-line, przyznało, że w przyszłościzamierza kupować w ten sposób częściej niż dotychczas. Taką samądeklarację wyraziło ponad 40 proc. internautów z Ukrainy, Litwy iRumunii oraz 33 proc. użytkowników z Rosji.

O badaniuBadanie postaw internautów względem zakupów w internecie w EuropieŚrodkowo-Wschodniej zostało zrealizowane za pomocą ankietinternetowych wyświetlanych w formie pop-up. Ankiety emitowane byłylosowo: na Litwie w okresie od 16 grudnia 2006 roku do 4 stycznia2007 roku, w Polsce w okresie od 4 do 10 maja 2007 roku, w Rosji wokresie od 19 października 2006 roku do 12 marca 2007 roku, wRumunii w okresie od 10 do 17 października 2006 roku, na Ukrainiew okresie od 28 listopada 2006 roku do 9 lutego 2007 roku. Wramach badania zebrano odpowiednio: na Litwie 1 420 wypełnionych dokońca kwestionariuszy od internautów w wieku 15 lat i więcej, wPolsce 1 752 wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów wwieku 15 lat i więcej, w Rosji 3 153 wypełnionych do końcakwestionariuszy od internautów w wieku 18 - 79 lat, w Rumunii 1 474wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w wieku 15 lati więcej, na Ukrainie 1 437 wypełnionych do końca kwestionariuszyod internautów w wieku 15 - 59 lat. Aby dane były reprezentatywnedla całej populacji internautów w danym kraju, odpowiedzianalizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej napodstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ichczęstotliwości korzystania z internetu. Dane te pochodziły z: RAITdla Litwy; badania Omnibus PBS realizowanego przez PBS DGA dlaPolski; raportu "The Internet in Russia" opublikowanym przez "FOM:Public Opinion Foundation" dla Rosji; Mercury Research dla Rumuniioraz Gfk Ukraine dla Ukrainy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"