e-finanse 2004 - miliony w sieci

Czy na sprzedaży produktów i usług finansowych on-line można zarobić? Oczywiście!

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W Europie i USA notuje się ogromne zyski. W Polsce też się już zarabia – ale to dopiero początek wielkiego boomu finansów on-line.

Taki jest główny wniosek z pierwszej w Polsce konferencji „e-finanse 2004 – miliony w sieci”, zorganizowanej przez Money.pl - najpopularniejszy portal finansowy w naszym kraju, 24 listopada 2004 r. w warszawskim hotelu Marriott.

Celem konferencji było przekazanie unikalnej wiedzy teoretycznej i praktycznej - dotychczas nigdy nie publikowanej w naszym kraju - na temat e-finansów w Polsce i na świecie – mówi Piotr Krawiec, organizator konferencji -  dyrektor ds. marketingu i PR w Money.pl. W trakcie konferencji licznie przybili goście (prawie stu menedżerów z instytucji finansowych) mogli wysłuchać wykładów poświęconych różnym aspektom e-finansów –  tłumaczy Piotr Krawiec.

Przekazana przez ekspertów wiedza została poparta praktycznymi warsztatowymi - case study - instytucji, które w na rynku finansów on-line w Polsce odniosły sukces: mBank, SG Equipment Leasing Polska, PKO/CREDIT SUISSE TFI oraz Krajowy Rejestr Długów (Kaczmarski Inkasso).

Okrasą całości konferencji była publikacja, po raz pierwszy w Polsce, unikalnych wyników badań, przeprowadzonych na zlecenie Money.pl przez firmę Gemius (rynek e-finansów w Polsce) oraz Jupiter Research (rynek e-finansów w Europie i USA).

Stan rozwoju e-finansów, bez względu na badany kraj, zależy od 2 czynników - stanu rozwoju internetu (liczby internautów) oraz od indeksu aktywności (liczby lat korzystania z globalnej sieci oraz zawansowania w wykorzystaniu www oraz narzędzi, które oferuje) –  informuje Piotr Krawiec. Nic więc dziwnego, że Stany Zjednoczone i kraje Europy Zachodniej biją na głowę Polskę w zakresie stanu rozwoju oraz liczby internautów korzystających z finansów on-line. Z badań Jupiter wynika, ze w 2004 r. z bankowości elektronicznej korzystało: w USA (46%), w Europie Zachodniej (średnio 22%) – choć w wybranych krajach ten odsetek był znacznie wyższy - w Wielkiej Brytanii – 46%, w Niemczech – 51%, w Szwecji - 59%). Mimo dużego nasycenia, rynki zachodnie są ciągle rozwojowe: do 2009 roku rynek amerykański ma wzrosnąć o 24%, a europejskie średnio o 7% - zakończył Piotr Krawiec.

W Polsce stan rozwoju internetu jest na dużo niższym poziomie niż w USA czy Europie Zachodniej, przez co e-finanse znajdują się dopiero w fazie wczesnego rozwoju. Jak wynika z przeprowadzonego specjalnie dla Money.pl badania Gemius S.A. (październik 2004), z produktów finansowych on-line korzysta około 30% internautów. Polski rynek e-fianansów jest dynamiczny i rozwojowy, bo w szybkim tempie rośnie zasięg internetu i liczba jego użytkowników.

Jak dotąd miliony zarobiły firmy, które w porę dostrzegły szanse, jakie stwarza internet. Klasycznym przykładem jest mBank. Uczestnicy konferencji mieli unikalną okazję dowiedzieć się, w jaki sposób ten największy polski bank internetowy osiągnął sukces.

Miliony z globalnej sieci są ciągle do "wyciągnięcia": z badania Gemius S.A. wynika, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy zainteresowanie internautów usługami finansowymi on-line będzie systematycznie rosło. Internauci deklarują, że najchętniej skorzystają z internetowego konta bankowego (14,5 proc. deklaracji "na pewno skorzystam" i 17,1 proc. "prawdopodobnie skorzystam"), a w następnej kolejności z karty kredytowej zamawianej przez internet (8,6 proc. i 10,7 proc.).

Rozwój e-finansów można przewidywać także na podstawie tego, że internet jest postrzegany jako lepszy od tradycyjnego sposób na korzystanie z usług finansowych. Internauci cenią przede wszystkim wygodę (77,6%), szybkość uzyskania usługi (60,2%), dostępność (55,9%). Jednak nadal nie wystarczająco wierzą, że dokonywanie transakcji on-line jest bezpieczne - 46,5 proc. badanych deklaruje, że bezpieczniejszy jest tradycyjny dostęp off-line.

Najbardziej popularne wśród konsumentów on-line są proste usługi bankowe: konta bankowe karty kredytowe, lokaty. Jednak zarobić można na wszelkich produktach finansowych: leasingu, funduszach inwestycyjnych, windykacji. Świadczą o tym sukcesy mBanku, PKO / Credit Suisse TFI, SG Equipment Leasing Polska czy Krajowego Rejestru Długów, zaprezentowane w formie case study podczas konferencji.

Na rynku e-finansów ciągle jest sporo miejsca dla nowych firm. I dotyczy to nie tyko banków, ale wszystkich instytucji finansowych. Z otwarciem internetowego kanału sprzedaży nie należy jednak zwlekać – za parę lat jego uruchomienie będzie już nie szansą, a koniecznością, bez której nie da się zyskownie funkcjonować.

Patronem medialnym był portal Wirtualnemedia.pl.

Pragniemy poinformować, że dane dotyczące użytkowników e-finansów wyrażone w liczbach bezwzględnych (zamieszczone w poprzednich artykułach) są wynikiem szacunków Money.pl, dokonanych na podstawie zestawienia wyników badań Gemius S.A. z danymi IAB Polska - i jako takie mają charakter wyłącznie orientacyjny.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online