Efekty kampanii M45+: rośnie świadomość nowotworów układu moczowo-płciowego w Polsce

Badanie świadomości społecznej chorób układu moczowo-płciowego u mężczyzn przeprowadzone w marcu 2013 roku przez IPSOS* wykazało wzrost znajomości nowotworów prostaty, pęcherza moczowego oraz nerki. Mężczyźni powyżej 45. roku życia zapytani o to, jakie ich zdaniem choroby im zagrażają, częściej niż rok wcześniej spontanicznie wymieniają wszystkie choroby układu moczowo-płciowego. Świadomość raka prostaty wzrosła od marca 2012 roku o 44%. Obecnie już co trzeci polski mężczyzna zauważa związane z tym nowotworem zagrożenie. Mimo, że liczba mężczyzn postrzegających ryzyko związane z rakiem pęcherza moczowego i nerki uległa podwojeniu w okresie jednego roku, to spontaniczna znajomość tych chorób jest nadal zbyt mała (do 10%) i uzasadnia kontynuowanie działań edukacyjnych w tym zakresie.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Spośród chorób nowotworowych, mężczyźni w wieku 45+ są najbardziej świadomi zagrożenia rakiem prostaty, a wiedza ta przyrasta wraz z wiekiem. Mniej niż 27% panów przed 50. rokiem życia identyfikuje zagrożenia uro-onkologiczne. Może nie chcą jeszcze o tym myśleć, a może już żyją zdrowo? To jednak właśnie ta grupa może odnieść największe korzyści z modyfikacji swojego stylu życia.

„Cieszy nas wzrost świadomości nowotworów, których dotyczy kampania M45+. Działania edukacyjne propagują zdrowy styl życia i w konsekwencji przyczyniają się do szerzenia prozdrowotnych zachowań mężczyzn, czyli takich które minimalizują ryzyko wystąpienia nowotworów nerki, pęcherza moczowego i gruczołu krokowego. Poprawa stanu wiedzy dotyczącej chorób uro-onkologicznych i znaczenia profilaktyki to krok w kierunku polepszenia stanu zdrowia mężczyzn w Polsce” – mówi Anna Kamińska, Dyrektor Departamentu Polityki Zdrowotnej Ministerstwa Zdrowia, Kierownik Projektu.

Ministerstwo Zdrowia rozpoczęło realizację kampanii społecznej w mediach w dniu 1 lipca 2012 roku. Kampania skierowana do mężczyzn powyżej 45. roku życia dotyczy profilaktyki nowotworów układu moczowo–płciowego (prostaty, nerki i pęcherza moczowego). Realizowane działania mają na celu poprawę stanu wiedzy w zakresie objawów chorób uro-onkologicznych oraz podniesienie świadomości społecznej dotyczącej znaczenia profilaktyki pierwotnej. Wdrożenie programu ukierunkowane jest w szczególności na pracowników wykonujących zawody o podwyższonym prawdopodobieństwie zachorowania na te choroby – osoby zatrudnione w przemyśle: metalurgicznym, koksowniczym, hutniczym, gumowym, chemicznym oraz paliwowo-energetycznym. Zgodnie z założeniem projektu prowadzone są szkolenia dla lekarzy, w ramach których docelowo przeszkolonych zostanie 6.000 specjalistów podstawowej opieki zdrowotnej, medycyny pracy i urologów w zakresie przyczyn zachorowalności, objawów, związków przyczynowo-skutkowych z czynnikami zawodowymi oraz nowoczesnych metod leczenia. Równolegle prowadzone są spotkania edukacyjne dla mężczyzn powyżej 45. roku życia pracujących w zawodach o podwyższonym stopniu ryzyka. Projekt będzie realizowany do końca 2013 roku.

Partnerem projektu jest Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie. Kampania jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

* Badanie zostało przeprowadzone w dniach 8-14 marca 2012 (I fala) oraz 7-13 marca 2013 (II fala). OMNIBUS jest ogólnopolskim badaniem sondażowym, prowadzonym przez IPSOS co miesiąc na reprezentatywnej grupie ludności Polski, liczącej 1000 osób w wieku od 15 lat wzwyż. Mężczyźni w wieku 45+ stanowią ok. 22% całej próby (ok. 220 wywiadów w każdym pomiarze).

Dodatkowe informacje:

Projekt M45+ realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II – Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących. Jest to projekt edukacyjny kierowany w głównej mierze do mężczyzn po 45. roku życia. Projekt M45+ jest innowacyjnym działaniem, ponieważ dotychczas realizowane programy profilaktyczne nie były dedykowane mężczyznom, jak i problemom natury uro-onkologicznej. Celem Projektu jest poprawa stanu wiedzy mężczyzn w zakresie wczesnej profilaktyki chorób nowotworowych układu moczowo-płciowego.

Więcej informacji o Projekcie M45+ znajdziecie Państwo na www.mezczyzna45plus.pl

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"