Ekstraklasa SA z rekordowymi wpływami i zyskiem. 68 proc. z praw mediowych, 8,5 proc. od sponsorów

W minionym sezonie grupa kapitałowa Ekstraklasa zanotowała wzrost przychodów o 10,5 proc. do 229,9 mln oraz 7,12 mln zł zysku netto (wobec 4,17 mln zł rok wcześniej). 68,4 proc. wpływów dała jej sprzedaż praw mediowych (głównie nadawcom telewizyjnym), 15,1 proc. - produkcja transmisji przez spółkę zależną Ekstraklasa Live, a 8,5 proc. pochodziło od sponsorów. W najbliższych latach Ekstraklasa będzie zarabiać jeszcze więcej dzięki nowemu kontraktowi telewizyjnemu z Canal+ i Telewizją Polską.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Przychody grupy kapitałowej Ekstraklasa w roku finansowym od lipca ub.r. do czerwca br., pokrywającym się z sezonem 2018/19, wyniosły 229,88 mln zł, co wobec 207,98 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 10,5 proc.

W sprawozdaniu zamieszczonym niedawno w KRS firma wyszczególniła, że 68,4 proc. jej zeszłorocznych wpływów zapewniła sprzedaż praw mediowych. 15,06 proc. pochodziło z produkcji transmisji telewizyjnych z meczów (zajmuje się tym kontrolowana w pełni przez Ekstraklasę spółka Ekstraklasa Live), 8,51 proc. - ze sprzedaży praw marketingowych, 6,4 proc. - z licencji (sprzedawanych głównie firmom bukmacherskim i produkującej grę wideo „FIFA” firmie EA Sports, a 1,63 proc. - z pozostałych źródeł.

Ekstraklasa z nowym sponsorem tytularnym i kontraktem telewizyjnym

W minionym sezonie sponsorem tytularnym Ekstraklasy była marka Lotto należąca do Totalizatora Sportowego, a partnerem głównym - PKO Bank Polski. Z początkiem lipca to bank został sponsorem tytularnym rozgrywek, a Lotto stało się partnerem głównym.

Status oficjalnych sponsorów Ekstraklasy w minionym sezonie miały natomiast Oshee, Aztorin i Henryk Kania. Ta ostatnia firma nie przedłużyła umowy, bo wskutek ogromnych problemów znalazła się na krawędzi upadłości.

Natomiast w lipcu br. partnerem oficjalnym rozgrywek został Stihl, a w październiku - Orlen.

Rok temu podpisano nową umowę na transmisje telewizyjne, która obowiązuje w bieżącym i przyszłym sezonie. W ramach kontraktu wszystkie mecze są pokazywane w stacjach Canal+ (w tym celu uruchomiono dwa nowe kanały), a po jednym spotkaniu z każdej kolejki i skróty wszystkich w Telewizji Polskiej.

Nadawcy płacą za to 250 mln zł (według nieoficjalnych doniesień na TVP przypada ok. 40 mln zł) rocznie, z czego 25 mln zł to koszty produkcji transmisji. To duży skok w górę w porównaniu z poprzednim kontraktem z Canal+ i Eurosportem (ten drugi nadawca pokazywał po dwa najmniej atrakcyjne mecze z każdej kolejki).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ekstraklasa-zaczyna-rozmowy-o-sprzedazy-praw-do-transmisji-w-latach-2021-25-dla-canal-to-unikalny-produkt,7170822359144065a ##

grafika

160 mln zł wypłacone klubom, teraz będzie ponad 225 mln zł

Koszty operacyjne grupy Ekstraklasa w minionym sezonie wyniosły 222,03 mln zł, wobec 203,45 mln zł rok wcześniej. Kwota przekazana przez spółkę 16 klubom uczestniczącym w rozgrywkach wzrosła z roku na rok ze 150,5 do 160 mln zł.

Pod koniec czerwca spółka przelała dodatkowe 5 mln zł. To efekt dodatkowych projektów sponsorskich z Lotto i PKO BP, w ramach których marki te były promowane w naszej oficjalnej aplikacji mobilnej. Przychody te pochodzą także z współpracy nawiązanej z KFC i Media Expert w zakresie rozgrywek e-sportowych Ekstraklasa Games. Na tę sumę złożyły się też oszczędności w kosztach operacyjnych i ogólnego zarządu oraz środki uwolnione dzięki skutecznemu i korzystnemu rozwiązaniu umowy z MP & Silva - wyliczył Marcin Animucki, prezes Ekstraklasy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nie-tylko-mezczyzni-kibicuja-klubom-ekstraklasy-co-piata-osoba-chodzaca-na-mecze-to-kobieta_2 ##

W związku z nowym kontraktem telewizyjnym firma zapowiedziała, że przez najbliższe dwa lata będzie przekazywała klubom minimum 225 mln zł rocznie.

Pozostałe koszty operacyjne grupy Ekstraklasa wzrosły rok do roku z 842 tys. zł do 2,47 mln zł, koszty finansowe - z 1,07 do 1,42 mln zł, a kwota zapłaconego podatku dochodowego - z 1,37 do 1,96 mln zł.

Zysk netto firmy poszedł natomiast w górę z 4,17 do 7,12 mln zł. Udziałowcami spółki jest 16 klubów grających akurat w tych rozgrywkach (mają po 5,8 proc. akcji) oraz Polski Związek Piłki Nożnej (7,2 proc.).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pzpn-ile-zarabia-od-sponsorow-z-praw-telewizyjnych-od-uefa-i-fifa-przychody-i-zysk-w-2018roku,7170820956047489a ##

Prezesem Ekstraklasy od marca 2012 roku jest Marcin Animucki, a na początku br. wiceprezesem odpowiadającym za wizerunek i sponsorów został Marcin Mastalerek, w przeszłości polityk PiS.

grafika

W ujęciu jednostkowym, czyli bez uwzględnienia wyników spółki Ekstraklasa Live Park, Ekstraklasa osiągnęła w minionym sezonie 197,28 mln zł przychodów (wobec 181,38 mln zł rok wcześniej), a jej zysk netto wzrósł z 3,31 do 5,1 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów