Emil Pawłowski: Zmiana w definicji odsłony to ulepszona metoda pomiaru

O nowej definicji odsłony w ramach badania Megapanel rozmawiamy z Emilem Pawłowskim, dyrektorem ds. metodologii w Gemiusie.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Emil Pawłowski: Zmiana w definicji odsłony to ulepszona metoda pomiaru
Emil Pawłowski

Tomasz Wojtas: Na czym konkretnie polega zmiana w definicji odsłony? Jakie są powody jej wprowadzenia, jakie jej zalety w porównaniu z poprzednią definicją?

Emil Pawłowski: Zmiana w definicji odsłony to ulepszona metoda pomiaru, która nie wprowadza żadnych zmian w rozumieniu samego wskaźnika. Za odsłonę przyjmujemy niezmiennie akcję użytkownika, który w intencjonalny sposób sięga po nową treść bądź usługę. W ten sposób dowodzi swoją aktywność, a tym samym wysokie prawdopodobieństwo, że reklamodawca dotarł do niego w danym momencie z przekazem reklamowym.

Poprzednia definicja była ściśle powiązana z technologią tworzenia serwisów www. Oznaczało to, że wraz z powstawaniem nowych, bardziej przyjaznych dla użytkowników serwisów, wydawca musiał ważyć, czy wykorzystać daną technologię i przez to zaniżać liczbę odsłon raportowanych w naszym badaniu, czy też utrzymywać stary, ciężki serwis, ale utrzymać stały poziom liczby odsłon prezentowany w Megapanelu.

Dodatkowym powodem jest dynamicznie rozwijający się segment aplikacji mobilnych. Do tej pory definicja odsłony nie miała zastosowania w jego kontekście. Nowa definicja umożliwia pomiar odsłon w aplikacjach oraz zapewnia miarodajne porównanie aplikacji i witryn z perspektywy aktywności użytkownika. Dzięki temu rozwiązaniu wydawca ma olbrzymią elastyczność w podejmowaniu decyzji dotyczących tego, w jaki sposób będzie dostarczał treści lub usługi swoim klientom bez negatywnego wpływu na swoje wyniki. Podsumowując ulepszony pomiar pozwoli mu odpowiedzieć na pytanie, o to czy lepiej inwestować w tworzenie responsywnych stron www czy zainwestować w aplikację.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/onet-i-rasp-rosna-dzieki-akwizycjom-allegro-z-gg-blisko-youtube-a-megapanel ##

Dlaczego nowa definicja powoduje jak na razie zmianę w wynikach tylko w kategoriach Komunikacja, Społeczności i Styl Życia?

Wydawcy, którzy chcą skorzystać z nowych możliwości, muszą przeanalizować swoje zasoby i określić, które z akcji użytkowników nie były do tej pory mierzona jako odsłona. Weźmy za przykład serwis informacyjny, który umożliwiał przeczytanie artykułu, z funkcją paginacji. Akcja przejścia na kolejną stronę artykułu nie przeładowuje całej strony www, a jedynie jej fragment przez co wydawca nie mógł tego zdarzenia zliczyć jako odsłony, a teraz może. Obecnie głownie serwisy z tych trzech kategorii przeszły ten proces, dlatego też tylko tam na razie obserwujemy zmiany w wynikach badania.

Skąd wziął się tak ogromny wzrost liczby odsłon (po przejściu ze starej na nową definicję) serwisów Grupy Wirtualna Polska w kategorii Komunikacja?

Od teraz wyniki badania Megapanel PBI/Gemius prezentują urealnioną wartość odsłon dla tego typu serwisów. Ich wydawcy od dawna stosują zaawansowane technologie, które podnoszą ich jakość i wygodę użycia. Ze względu na definicję odsłony przyjętą w metodologii w 2004 roku, generowane w ten sposób odsłony nie mogłyby być wcześniej zliczane. Nowa funkcjonalność wprowadzona do badania i widoczna w czerwcowych wynikach Megapanelu zniosła to ograniczenie.

Jak idzie wprowadzanie nowej definicji odsłony u wydawców? Kolejni wydawcy - oprócz Grupy WP, Grupy Allegro - GG i Grupy Murator - Time - są zainteresowani przejściem na nową definicję? W wynikach za lipiec kolejni wydawcy będą już mierzeni zgodnie z nową definicją?

Współpraca z wydawcami odbywa się na poziomie ogólnego zrozumienia, że taka zmiana była konieczna i wymagana już od dawna. Współpracujemy z wydawcami i szczegółowo informujemy ich o tym jak wdrożyć nową definicję na ich powierzchni. W lipcu kolejni wydawcy dostosowali swoje serwisy, w tym Onet, Murator czy Filmweb. Taka zmiana to proces. Mają wszystkie potrzebne informacje i nasze wsparcie, aby to zrobić.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-czerwcu-2014-roku ##

Gemius i/lub PBI jakoś do tego zachęcają? Przejście na nową definicję z czasem będzie automatyczne, obowiązkowe dla wszystkich czy zależy od decyzji każdego wydawcy?

To nie jest kwestia zachęcania. Każde dotychczasowe zdarzenie uznawane za odsłonę w rozumieniu poprzedniej definicji, jest również odsłoną uznawaną przez nową definicję. Każdy z wydawców może teraz systematycznie przeglądać swoje serwisy i zastanawiać się, które zdarzenia mogą być zgodne z nową definicją, a następnie zgłaszać je nam do audytu.

Jest to proces długotrwały, gdyż żaden z wydawców nie jest w stanie takiego procesu przeprowadzić z dnia na dzień. Dlatego też, dokonując zmiany wspólnie z PBI potwierdziliśmy sobie nawzajem, że proces ten będzie rozłożony w czasie i na początkowym etapie nie będziemy narzucać wydawcom terminu, do którego muszą doprecyzować pomiar.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"