Empik w ponad połowie internetowy, ale otwiera kolejne salony. Strata wskutek droższego długu

W ub.r. grupa Empik zwiększyła przychody o 15,5 proc. do 2,45 mld zł, z czego już ponad połowę wypracowano w internecie. Zatrudnienie etatowe w firmie wzrosło do 2,9 tys. pracowników, a jej strata netto w wysokości 14,2 mln zł to głównie skutek wyższych kosztów obsługi zadłużenia sięgającego 0,5 mld zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W segmencie detalicznym przychody grupy Empik poszły w górę z 1,85 do 2,16 mld zł, a koszt sprzedanych towarów i materiałów - z 1,22 do 1,41 mld zł. Zysk EBITDA zwiększył się ze 176,91 do 185,83 mln zł, a strata przed opodatkowaniem pogłębiła z 932 tys. do 29,18 mln zł.

Po stronie kosztowej najmocniej wzrosły wydatki na pracowników (z 232,52 do 332,32 mln zł), na marketing (z 60,97 do 77,5 mln zł) i koszty finansowe (z 30,4 do 55,08 mln zł).

Empik rośnie w salonach stacjonarnych i e-commerce

Do grupy Empik należy obecnie ponad 340 salonów stacjonarnych (na koniec ub.r. było ich 343), a w ub.r. otworzono 20 nowych placówek Empik (głównie w parkach handlowych, w mniejszych miastach) i pięć pod szyldem Papiernik by Empik.

- Format ten odnotował wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży we wszystkich kategoriach i z sukcesem rozwija swój zasięg. W 2023 spółka planuje dalej przyśpieszyć ekspansję otwierając około 25-30 nowych lokalizacji Empik i Papiernik by Empik, w tym lokalizacji ulicznych w formacie convenience - podano w sprawozdaniu firmy.

Natomiast udział sprzedaży internetowej przekroczył 50 proc. łącznych przychodów firmy. Na platformie e-commerce część marketplace’owa EmpikPlace, w której produkty oferują zewnętrzni sprzedawcy, odpowiadała już za 26 proc. całkowitej wartości sprzedaży (GMV). Do platformy dołączyło 2,2 tys. nowych sprzedawców.

- Koncentrowaliśmy się mocno na doświadczeniu sprzedawcy oraz optymalizacji procesów ich pozyskiwania i wdrażania. Pracowaliśmy także dalej nad rozwojem komercyjnych możliwości współpracy ze sprzedawcami i markami - wylicza Karol Ignatowicz, członek zarządu Empiku odpowiadający m.in. za e-commerce i łańcuchy dostaw.

Firma podkreśla, że już prawie 70 proc. wszystkich zakupów na Empik.com jest odbieranych w jej salonach sprzedażowych. - Kontynuowaliśmy również inwestycje w technologiczny rozwój i dalsze usprawnienia platformy Empik.com. Do kluczowych inicjatyw minionego roku należy zaliczyć m.in. nowe podejście do pricingu i rekomendacji w ramach marketing automation oraz kontynuację przejścia na nową architekturę mikro-serwisową. Bardzo duży nacisk został także położony na optymalizację i podniesienie efektywności działań performance marketingowych - dodaje Karol Ignatowicz.

Portfolio internetowe grupy Empik uzupełniają mniejsze platformy. Z aplikacji subskrypcyjnej Empik Go pod koniec ub.r. korzystało 330 tys. osób miesięcznie, platforma biletowa Going. Zwiększyła sprzedaż o 127 proc., a spółka e-Muzyka o 67 proc.

Grupa Wydawnicza Foksal zyskowniejsza

Pion detaliczny grupy Empik, obejmujący dystrybutora książkowego Platon i prasowego Pol Perfect, zanotował wzrost przychodów z 228,47 do 246,47 mln zł i zysku EBITDA z 17,3 do 21,45 mln zł.

Natomiast działalność wydawnicza firmy, na którą składa się przede wszystkim Grupa Wydawnicza Foksal, przy wzroście wpływów z 40,85 do 42,69 mln zł zwiększyła zysk EBITDA z 9,92 do 14,18 mln zł i zysk brutto z 8,47 do 12,34 mln zł.

grafika

1,1 tys. pracowników więcej

Wydatki grupy Empik na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze poszły w górę z 269,28 do 370,95 mln zł. W ub.r. firma zatrudniała średnio 2 904 pracowników etatowych, prawie 1,1 tys. więcej niż przed rokiem (1 807).

Znacząco wzrosły też jej koszty amortyzacji (ze 152,8 do 166,93 mln zł) oraz wydatki na najem i utrzymanie pomieszczeń (z 49,03 do 62,14 mln zł).

Na poziomie EBITDA zysk grupy Empik wzrósł z 215,92 do 221,46 mln zł, a na poziomie operacyjnym zmalał z 63,12 do 54,52 mln zł. Pozostałe wpływy operacyjny skurczyły się z 53,47 do 7,92 mln zł, głównie dlatego że w 2021 roku firma uzyskała umorzenie 33,28 mln zł z pożyczki w ramach pocovidowej tarczy finansowej oraz odwróciła odpis w kwocie 11,79 mln zł.

- W 2022 roku wyniki finansowe wszystkich spółek z Grupy uległy znaczącej poprawie. Zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost przychodów, mimo wymagającej sytuacji na rynku i szeregu niekorzystnych czynników, wywołanych m.in. wybuchem wojny w Ukrainie, inflacją i wzrostami cen energii. Mimo spowolnienia popytu w lutym i marcu 2022 roku, w kolejnych miesiącach wróciliśmy na ścieżkę szybkiego wzrostu i kontynuowaliśmy zaplanowane inwestycje. Omnichannel w wydaniu Empiku zapewnia nam stabilność mimo rynkowych zawirowań i otwiera drzwi na kolejne możliwości rozwoju - podkreśla Ewa Szmidt-Belcarz, prezeska grupy Empik.

Strata przez wyższe odsetki

Rentowność brutto i netto grupy Empik mocno osłabił wzrost kosztów finansowych z 39,81 do 66,4 mln zł. Wydatki na odsetki od leasingu poszły w górę z 24,15 do 36,44 mln zł, na odsetki bankowe - z 632 tys. do 2,83 mln zł, a koszty różnic kursowych sięgnęły 10,53 mln zł (przed rokiem były zerowe).

Suma kredytów, pożyczek i leasingów do spłaty zmalała w ub.r. z 827,22 do 759,06 mln zł, z czego w części krótkoterminowej (do spłaty w br.) - ze 179,85 do 129,59 mln zł. Natomiast zadłużenie netto spadło z 577,12 do 494,55 mln zł.

Na koniec ub.r. firma miała 264,5 mln zł na rachunkach i w ekwiwalentach, wobec 250,1 mln zł rok wcześniej.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą