Europejski Kongres Gospodarczy 2015 w Katowicach – podsumowanie

Wpływ na kształtowanie wizerunku miasta i regionu, znaczenie wydarzenia w branży usług i turystki biznesowej, korzyści dla uczestników – Grupa PTWP, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (European Economic Congress – EEC), podsumowuje siódmą edycję największej imprezy biznesowej Europy Centralnej.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W dniach 20-22 kwietnia br. w Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach wzięło udział rekordowe 7,5 tys. osób.

– Katowice gościły przede wszystkim ludzi biznesu – przedsiębiorców i menedżerów największych firm, ale także prezydenta RP, unijnych komisarzy, członków polskiego rządu, polityków z Europy, Azji, Afryki – mówi Wojciech Kuśpik, inicjator EEC, prezes Grupy PTWP. – Wydarzenie cieszy się coraz większym zainteresowaniem, tym bardziej – a z każdym rokiem jest to coraz większe wyzwanie – dbamy o jego najwyższą jakość pod względem merytorycznym i organizacyjnym – dodaje.

Główne atuty Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach to atmosfera towarzysząca temu wydarzeniu oraz interesująca tematyka wystąpień – wynika z przeprowadzonego wśród gości Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2015 badania opinii*. Poziom zadowolenia z uczestnictwa w tegorocznym Kongresie jest wyższy w porównaniu do wskaźnika satysfakcji zanotowanego w 2014 roku.

– Europejski Kongres Gospodarczy znakomicie wpisuje się w naszą strategię, jaką jest organizowanie ważnych wydarzeń kongresowych i wystawienniczych. Kongres to prawdziwa wizytówka Górnego Śląska – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Nad relacjami telewizyjnymi, prasowymi, radiowymi i internetowymi podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2015 pracowało ponad pół tysiąca dziennikarzy reprezentujących ponad 200 redakcji. W rezultacie w polskich mediach powstało blisko 7 tys. publikacji dotyczących, wzmiankujących lub relacjonujących wydarzenie.

– To także wynik rekordowy w historii imprezy, jednak nie to jest najważniejsze. W każdym z 7 tys. materiałów słowo „Katowice” pada przynajmniej raz. Ponad połowa z tych publikacji ukazała się w tytułach o zasięgu ponadregionalnym. To bardzo skuteczne działanie i rzeczywiste kształtowanie nowego wizerunku regionu. Ekwiwalent reklamowy, czyli kwota, jaką należałoby przeznaczyć na reklamy o tej samej powierzchni i czasie antenowym sięga 37 milionów złotych – informuje Wojciech Kuśpik.

Zmieniający się wizerunek regionu i Katowic potwierdzają opinie gości Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

– Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to świetna promocja dla regionu i bardzo duża wartość, bo Śląsk jest postrzegany przez resztę kraju raczej w dość specyficzny sposób. Kiedy do Katowic przyjeżdżają goście Kongresu, widzą, jak miasto się rozwija. Teraz to tylko od Katowic i regionu zależy, co zrobi, żeby to wykorzystać i przełożyć na efekty w postaci rozwoju gospodarczego – uważa Dariusz Żuk, prezes Polski Przedsiębiorczej.

Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach jest także wskazywany jako dobry przykład promocji Polski na arenie międzynarodowej. W przypadku organizowanego od trzech lat Forum Współpracy Gospodarczej Afryka-Europa Centralna, spotkanie w stolicy Górnego Śląska staje się wizytówką Polski dla gości z Czarnego Kontynentu.

– Dwa lata temu podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach uczestniczyło kilkunastu przedstawicieli krajów afrykańskich, w tym roku już kilkudziesięciu. Odebraliśmy też z Brukseli ważny sygnał polityczny, jako pokłosie Kongresu – powiedział Janusz Piechociński wicepremier, minister gospodarki RP.

Na sukces Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach każdego roku pracuje łącznie około trzy tys. osób. Wydarzenie ma także wpływ na rozwój branż usług, turystyki biznesowej i konferencyjnej.

– W obsługę Kongresu zaangażowaliśmy całą nasza flotę, dziennie pracowało 220 osób, z czego 200 stanowili kierowcy. Przez trzy dni Kongres wygenerował dla nas ponad dwa tys. zleceń, czyli o jakieś 15-20 proc. więcej niż przy poprzednich edycjach – mówi Tomasz Cichy, City Taxi Katowice.

Goście największej imprezy biznesowej Europy Centralnej w pełni wykorzystują pulę miejsc dostępnych w hotelach w Katowicach i innych miastach regionu.

– W tym roku Sieć Hotele Diament mogła zaoferować uczestnikom i gościom Kongresu noclegi już w 11 hotelach biznesowych na terenie Aglomeracji Śląskiej, w tym aż w pięciu hotelach na terenie Katowic. Tak duże wydarzenie jak Kongres umożliwia pełne wykorzystanie potencjału noclegowego naszych hoteli. Obsługa cateringowa ponad 7,5 tys. gości i uczestników wydarzenia to także zadanie wymagające doświadczenia, praktyki i profesjonalnego przygotowania – mówi Rafał Bakalarski, prezes spółki Hotele Diament.

Przyjeżdzający na Europejski Kongres Gospodarczy do Katowic doceniają także infrastrukturę w regionie i możliwość dogodnego przybycia różnymi środkami transportu, co zdecydowanie wyróżnia stolicę Górnego Śląska od miast gospodarzy innych konferencji.

– Dobry wpływ Europejskiego Kongresu Gospodarczego odnosi się zarówno do pełnego obłożenia hotelu podczas Kongresu, ale również promocji wśród osób decyzyjnych przyjeżdżających na wydarzenie. Ma to oczywiście później odzwierciedlenie w rezultatach biznesowych hotelu – mówi Tomasz Piórkowski, dyrektor generalny hotelu Angelo Katowice. – Kongres ma ogromny wpływ na promocję i rozwój całego regionu oraz Katowic, które na te kilka dni stają się centrum życia gospodarczego kraju. Dzięki temu w dalszej perspektywie wzrasta potencjał regionu i zwiększa się rozpoznawalność samego miasta – dodaje.

Europejski Kongres Gospodarzy w Katowicach po raz pierwszy odbył się w jednym miejscu – bardzo dobrze ocenionym przez uczestników, nowym, Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Tegoroczna edycja przyniosła rekord frekwencji i większą niż w poprzednich latach integrację uczestników.

– Kongres jest, bez dwóch zdań, fenomenalnym wydarzeniem. Moją osobistą korzyścią jest możliwość zorganizowania w jednym miejscu kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu spotkań biznesowych w ciągu dwóch, trzech dni – mówi Paweł Tynel, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY. – Kongres stał się już marką, która przyciąga specjalistów z całej Polski i promuje na naprawdę dużą skalę Katowice – dodaje.

Spotkania i rozmowy nieformalne stanowią ważne uzupełnienie oficjalnych debat, dopełniają całości wydarzenia i wpływają na jego atmosferę i odbiór.

– Ostrożnie szacując, można przypisać każdemu z uczestników kilkanaście spotkań i rozmów biznesowych, jakie odbył w czasie Kongresu. Daje to imponującą liczbę 100 tysięcy interakcji – kapitał, który z pewnością będzie procentował – komentuje Wojciech Kuśpik. – Biznes lubi konkrety, biznesmeni cenią swój czas. To, że co roku przyjeżdżają do Katowic świadczy, że jest to czas, który nie jest stracony – dodaje.

W Europejskim Kongresie Gospodarczym 2015 w Katowicach, wzięli udział prezydent RP, przewodnicząca Komisji Unii Afrykańskiej, czterech komisarzy Unii Europejskiej, europarlamentarzyści, sześciu ministrów RP oraz ponad 30 sekretarzy i podsekretarzy stanu, ministrowie i wiceministrowie zagranicznych rządów oraz blisko 150 prezesów i 50 wiceprezesów największych firm, przedsiębiorstw i instytucji z całego świata. Łącznie liczba uczestników wydarzenia przekroczyła 7,5 tys.

Wśród wiodących tematów i zagadnień siódmej edycji największej biznesowej konferencji w Europie Środkowej i Wschodniej znalazły się: wielki program inwestycyjny Unii Europejskiej, rola państwa w gospodarce, innowacyjna Europa, wyzwania globalnej gospodarki, nowe rynki i kierunki. Nie zabrakło także wymiany poglądów i doświadczeń w obszarach dotyczących przemysłu i klimatu, a także odpowiedzialnego biznesu i młodych uczestników europejskiego rynku pracy.

Nowością w agendzie był projekt EEC – Liderzy Przyszłości (EEC – Leaders of Tomorrow), którego celem jest kreowanie i promowanie aktywnej postawy obywatelskiej oraz zwiększenie zaangażowania młodych osób w życiu publicznym. Projekt oferuje studentom wykłady otwarte, możliwość udziału w charakterze prelegenta dyskusji lub słuchacza oraz współpracy przy organizacji wydarzenia.

***

Opinie gości VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach:

Monika Bajka, prezes stowarzyszenia Dom Aniołów Stróżów: – Podczas Kongresu można nawiązać wiele relacji biznesowych, spotkać się twarzą w twarz z konkretnymi osobami. Dzięki stoisku udało nam się zdobyć nowe kontakty, które będziemy rozwijać. W niektórych przypadkach już rozpoczynamy współpracę.

Mirosław Bendzera, prezes Famuru: – Europejski Kongres Gospodarczy oprócz tego, że jest platformą do dyskusji, pozwala nawiązać kontakty biznesowe, również z potencjalnymi kontrahentami. To dla firm, których reprezentanci są obecni na tej imprezie biznesowej jest jedną z wymiernych korzyści. W tym roku przedstawiciel pewnej arabskiej firmy, będąc w Katowicach na Europejskim Kongresie Gospodarczym, zechciał spotkać się z nami, by porozmawiać o potencjalnych możliwościach współpracy. Gdyby nie nasza wspólna obecność na Kongresie, być może nie byłoby okazji do spotkania.

Tomasz Buras, dyrektor zarządzający Savills Polska: – Na Kongresie w Katowicach jesteśmy obecni od kilku lat. Jesteśmy pod wrażeniem wysokiego poziomu tej trzydniowej imprezy – od merytorycznej jakości paneli, po nowe centrum kongresowe, które promuje zarówno Kongres jak i Katowice. To idealne miejsce do wymiany informacji, idei i poglądów.

Mirosław Czarnik, prezes Górnośląskiego Parku Przemysłowego:– Jestem naprawdę pozytywnie zaskoczony organizacją Kongresu, w tym aspekcie nie odbiegamy wcale od Real Expo w Monachium czy MIPIM w Cannes.

Renata Kinde-Czyż, prezes Metro Properties: – Networking to główny atut Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Wydarzenia o takim kalibrze skupiają ekspertów z różnych branż, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi. To niezwykle cenna platforma wymiany wiedzy, opinii i kontaktów.

Jacek Stryczek, Stowarzyszenie Wiosna, twórca inicjatywy Szlachetna Paczka: – Nie wiem, na czym polega fenomen, ale zarówno w zeszłym, jak i w tym roku panele dyskusyjne były bardzo interesujące. To nie tylko moja opinia, ale także ludzi, z którymi rozmawiam. Podoba mi się również naturalna serdeczność ludzi. Ponadto, dzięki zorganizowaniu imprezy w jednym miejscu, atmosferę (klimat imprezy) czuje się od razu po wejściu do centrum.

Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej: – Europejski Kongres Gospodarczy uświadamia potencjalnym inwestorom, biznesmenom, a nawet samorządowcom, którzy tu przyjeżdżają, że Śląsk istnieje, a Katowice to nowoczesne miasto, w którym jakość życia jest już na tak wysokim poziomie, że może warto pomyśleć o tym, żeby się tu zakotwiczyć.

Józef Wolski, prezes Kopeksu: – Dzięki obecności na Kongresie oraz udziałowi w panelach mogliśmy przedstawić nasze stanowisko w kluczowych kwestiach. Istotna była jednak również możliwość nawiązania nowych kontaktów z potencjalnymi partnerami w branży górniczej i w branżach pokrewnych, urzędnikami i samorządowcami oraz podtrzymania już istniejących relacji. ###

* badania wśród uczestników Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2015 na reprezentatywnych próbach badawczych przeprowadził instytut badawczy BCMM – badania marketingowe w dniach 29 kwietnia-12 maja br.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu