Facebook traci miliardy bo nie dogadał się z Apple

Na długo przed wprowadzeniem przez Apple zmian w polityce prywatności, która obecnie jest powodem liczonych w miliardach dolarów strat dla Facebooka, obie strony prowadziły negocjacje, dzięki którym można było uniknąć obecnej sytuacji.

km
km
Udostępnij artykuł:
Facebook traci miliardy bo nie dogadał się z Apple
WSJ.com

Przypomnijmy: w maju 2021 r. Apple, za pośrednictwem aktualizacji systemu iOS do wersji 14.5, wprowadził istotne zmiany w polityce prywatności, mające na celu ograniczenie możliwości śledzenia użytkowników iPhone'ów. Teraz system wymaga, aby aplikacje uzyskały wyraźną zgodę użytkowników na śledzenie ich zachowań w sieci poza tymi programami. Odbywa się to poprzez dodatkowe okno wyskakujące w każdej aplikacji, w którym użytkownik może wyrazić bądź nie zgodę na tracking za pomocą tzw. IDFA, czyli identyfikatora dla reklamodawców.

Zgodnie z przewidywaniami, większość użytkowników urządzeń Apple takich zgód nie wyraża. Według badań, tylko 37 proc. posiadaczy iPhone'ów i iPadów z USA zgodziło się na tracking.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/apple-chce-stworzyc-wlasna-platforma-reklamowa,7169791550052481a ##

Jeszcze przed wprowadzeniem przez Apple opisanych wyżej zmian, wzbudziły one duży niepokój w branży reklamowej, ze względu na prognozowane o wiele mniejsze niż wcześniej możliwości targetowania reklam w sieci. Od początku jednym z największych krytyków zapowiedzi Apple był Facebook, który zdawał sobie sprawę, że będą one miały zarówno dla samego portalu, jak i tysięcy reklamodawców promujących w nim swoje produkty i usługi, negatywne skutki finansowe.

Obawy Facebooka okazały się słuszne. Jak szacuje firma analityczna Lotame, tylko w 2022 roku straty poniesione przez Facebooka, Twittera, Snapa i YouTube'a na skutek zmian w polityce prywatności Apple, sięgnęły 17,8 mld dolarów. Sam Facebook, a obecnie Meta, w zeszłym miesiącu zaraportował pierwszy od wejścia na giełdę w 2012 r. spadek przychodu w ujęciu rok do roku (https://www.wirtualnemedia.pl/koniec-facebook-wlasciciel-meta-spadek-wplywow-zysku,7169796279773313a).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/facebook-meta-mark-zuckerberg-reklama,7169794699843201a ##

Tymczasem okazuje się, że do obecnego konfliktu technologicznych gigantów mogło nie dojść. Według źródeł The Wall Street Journal, w latach poprzedzających decyzję Apple o wprowadzeniu zmian w polityce prywatności, a szczególnie między 2016 a 2018 rokiem, obie strony prowadziły liczne rozmowy dotyczące podziału wpływów z reklam. Jak stwierdził jeden z informatorów gazety, kierownictwo Apple chciało z Facebookiem "razem budować biznes".

Jednym z dyskutowanych pomysłów miało być stworzenie płatnej wersji Facebooka opartej na subskrypcji i pozbawionej reklam. Taki produkt mógłby generować spore wpływy dla Apple, które przecież pobiera od deweloperów aplikacji dostępnych w sklepie App Store 30 proc. od ich przychodu z subskrypcji.

Koncern z Cupertino chciał także, aby Facebook przekazywał mu procent od wpływów z postów sponsorowanych. Takie posty firma Marka Zuckerberga zawsze traktowała jako formę reklamy, podczas gdy według Apple są to zakupy w aplikacji, a od takich standardowo pobiera 30 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/apple-app-store-reklamy,7169794666600577a ##

Jak podaje WSJ, Apple i Facebook nie dogadali się w żadnej z wyżej opisanych spraw. Rzeczniczka koncernu z Cupertino zapewniła gazetę, że nie miało to żadnego związku z decyzją o zmianach w polityce prywatności.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"