Finał Mundialu oglądało mniej widzów niż mecze Polaków

Ostatni mundialowy mecz, finał, w którym grali reprezentanci Włoch i Francji, nie pobił dotychczasowych rekordów oglądalności.

masz-RZeczpospolita
masz-RZeczpospolita
Udostępnij artykuł:

Według danych AGB Nielsen Media Research finałowy mecz oglądało 9,5 mln widzów, udział stacji TVP 1 wyniósł w tym czasie 66,3%.  W 1998 roku finałowy mecz mistrzostw świata Brazylia – Francja oglądało 12,5 mln widzów, w 2002 roku mecz Niemcy – Brazylia obejrzało 9,3 mln.

Podczas tegorocznego mundialu największym zainteresowaniem widzów cieszył się mecz Niemcy – Polska z oglądalnością 12,4 mln widzów. Na drugim miejscu znalazł się mecz Polska – Ekwador – 10,7 mln widzów.

Jak podała "Rz" mniejsza niż przed ośmiu laty była też średnia widownia tegorocznych rozgrywek. Dom mediowy Starlink podaje w swym raporcie o mundialu, iż każdy z meczów oglądało 3,4 mln osób, czyli 9,5 proc. wszystkich telewidzów. To o ponad 23 proc. mniej niż w 1998 r. W dodatku statystyczny widz oglądał spotkania rzadziej i w krótszych fragmentach. Przeciętny Polak zobaczył w ten sposób fragmenty 11 meczów, poświęcając na to średnio 10,5 godziny.

Jak dowodzą rynkowe dane, mecze skutecznie konkurowały z innymi programami w TV - mundialowi widzowie stanowili średnio prawie 39 proc. wszystkich osób, które w danym momencie oglądały telewizję. W przypadku najlepszych spotkań ten odsetek przekraczał 70 proc. Odbiło się to na spadku czerwcowej oglądalności TVN, która jako jedyna z dużych stacji nie transmitowała mistrzowskich rozgrywek. W czerwcu tego roku TVN przyciągała w najlepszym czasie antenowym (19.00 - 23.00) średnio 24,7 proc. swej docelowej widowni, czyli mieszkańców dużych miast w wieku 16 - 49 lat. To o 1,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Mimo to - jak wynika z danych AGB Nielsen Media Research - to TVN zanotowała w czasie mundialu wyższe wpływy z reklam niż jej konkurenci, którzy transmitowali rozgrywki. TVN zarobiła w tym czasie 166,9 mln zł brutto, podczas gdy drugi w kolejności Polsat - 154,5 mln zł, publiczna Jedynka 118,1 mln zł, a Dwójka 93,5 mln zł.

W czasie mundialu (9 czerwca – 9 lipca) na reklamach i planszach sponsorskich emitowanych przy transmisjach meczów stacje zarobiły 78 mln zł. Najwięcej zarobiła (według danych cennikowych, bez uwzględnienia rabatów) stacja: Polsat 41,7 mln zł. Natomiast TVP 1 – 16,2 mln, TVP 2 – 20 mln. Główni reklamodawcy to między innymi: Polska Telefonia Cyfrowa, która wydała 13,1 mln zł, Eurocard – 6,1 mln i Grupa Żywiec – 6 mln zł.

Wpływy z reklam i plansz sponsorskich mundialu z 2002 roku przyniosły stacjom TVP 2 i Polsatowi łącznie 32,7 mln zł: w tym Polsatowi 23,7 mln zł, natomiast TVP 2 – 9 mln zł. Największym reklamodawcą był Totalizator Sportowy, który wydał na reklamę 4,4 mln zł.

W 1998 roku mistrzostwa świata były transmitowane wyłącznie w publicznych stacjach: TVP 1 i TVP 2, które zarobiły 27,8 mln zł. Największym reklamodawcą była firma Tele-Fonika, która wydała na reklamę 2,8 mln zł.

Tegoroczne mistrzostwa świata przyciągnęły przed telewizory głównie mężczyzn (62,3%), a także widzów powyżej 40 roku życia. Większość z nich pochodzi z małych (poniżej 50 tysięcy) lub dużych miast (powyżej 200 tys).

Źródło: AGB Nielsen Media Research, grupa docelowa: wszyscy powyżej 4 roku życia

masz-RZeczpospolita
Autor artykułu:
masz-RZeczpospolita
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"