Flying-V - Holendrzy projektują samolot przyszłości

Holenderskie linie lotnicze KLM i Uniwersytet Techniczny w Delft rozpoczęły prace nad nowym, paliwooszczędnym modelem samolotu przyszłości. Model pokazowy zostanie zaprezentowany w październiku br. na obchodach 100-lecia KLM w Amsterdamie.

km
km
Udostępnij artykuł:
Flying-V - Holendrzy projektują samolot przyszłości
Foto: KLM / materiały prasowe

Na podstawie rozpoczętej współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Delft, KLM będzie uczestniczyć w badaniach i tworzeniu innowacyjnego konceptu lotniczego pod nazwą Flying-V. Ten samolot przyszłości prezentuje odmienne podejście do projektowania pasażerskich statków powietrznych, której przyświeca maksymalna paliwooszczędność, a tym samym dążenie do bardziej przyjaznego planecie, zrównoważonego lotnictwa.

Samolot w kształcie litery V. Projekt KLM i TU Delft

Flying-V bazuje na samolocie Airbus A350, będąc od niego krótszym, ale mając tą samą rozpiętość skrzydeł. Podobne rozmiary umożliwią maszynie Flying-V korzystanie z istniejącej infrastruktury na lotniskach, takich jak wyjścia z terminala do samolotu i pasy startowe. Samolot ten zmieści się też w hangarze przeznaczonym dla A350. Flying-V będzie przewoził taką samą liczbę pasażerów (314 osób w standardowej konfiguracji), a jego ładownie pomieszczą porównywalną objętość cargo (160 m3). Jednocześnie Flying-V będzie mniejszy niż A350, co ma mu zapewnić mniejszy opór aerodynamiczny.

Opływowa konstrukcja kadłuba samolotu Flying-V będzie miała kształt litery "V". Podobnie jak tradycyjne modele współczesnych samolotów, będzie obejmować kabinę pasażerską i ładownię cargo. W tym modelu skrzydła pomieszczą zbiorniki paliwa, a silniki zostaną umieszczone nad skrzydłami. Całkowicie zmieniony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga mają pozwolić na redukcję zużycia paliwa o 20% w porównaniu z Airbusem A350.

grafika

Tworzenie samolotu Flying-V to również okazja dla konstruktorów i projektantów do prac nad poprawą doświadczenia pasażerów z podróży. Jest to możliwe poprzez zmianę rozmieszczenia siedzeń w kabinie, która będzie zajmowała też część skrzydeł, po przeprojektowanie samych foteli i łazienek.

grafika

Flying-V napędzany będzie silnikami turbowentylatorowymi. W opracowywanym modelu przewiduje się nadal wykorzystanie tradycyjnego paliwa lotniczego, ale konstrukcja ma podlegać łatwym adaptacjom w systemie napędowym, dzięki którym będą możliwe alternatywne rozwiązania, jak np. zastosowanie elektrycznego napędu turbowentylatorów.

Latający model pokazowy w skali oraz pełnowymiarowa część kabiny Flying-V zostaną oficjalnie zaprezentowane podczas obchodów 100-lecia holenderskich linii lotniczych "KLM Experience Days", które odbędą się w październiku br. na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.

grafika
km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu