Forum Media Polska z większymi przychodami, zysk zmalał o prawie 2 mln zł

Wydawnictwo Forum Media Polska, publikujące magazyny branżowe z kilku kategorii tematycznych, w ub.r. osiągnęło wzrost wpływów o 2,7 proc. do 58,9 mln zł, a przy rosnących kosztach zysk netto zmalał z 6,5 do 4,6 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Forum Media Polska z większymi przychodami, zysk zmalał o prawie 2 mln zł

Przychody Forum Media Polska ze sprzedaży produktów (głównie czasopism) zmalały z 24,22 do 22,58 mln zł, a te z usług (przede wszystkim reklam) zwiększyły się z 30,25 do 33,41 mln zł.

Wpływy krajowe firmy wzrosły z 51,86 do 54,19 mln zł, a zagraniczne spadły z 2,61 do 1,81 mln zł.

Forum Media Polska wydaje czasopisma z paru obszarów tematycznych: edukacja (m.in. „Psychologia w praktyce”, „Głos Pedagogiczny”, „Charaktery”, „Polonistyka”, „Forum Logopedy”), medycyna (m.in. „Animal Expert”, „Wiadomości Dermatologiczne”, „Forum Pediatrii Praktycznej”), budownictwo („Real Estate Magazine”, „Mieszkanie i Wspólnota”), BHP i produkcja („Menedżer Produkcji”, „Logistyka a Jakość”, „Służby Utrzymania Ruchu”), administracja i zarządzanie (m.in. „Magazyn Online Marketing”, „PR Manager”, „Monitor Zamówień Publicznych”, „HR Business Partner”) oraz zdrowie i uroda (m.in. „Food Forum”, „Kurier Fryzjerski”, „BikeBoard”). Firma publikuje również kursy i programy na CD i DVD.

- W 2021 roku największe przekroczenia w planowanym przychodzie związane były z rozwojem portfolio produktów w obszarze „life-style” oraz wdrożenie z sukcesem na rynek nowego magazynu „Małe Charaktery” ( dostępnego zarówno w prenumeracie jak i sprzedaży kolporterskiej). Przychody z reklamy w prasie branżowej oraz podczas eventów w 2021 roku również przekroczyły zakładane plany - wyliczono w sprawozdaniu wydawnictwa.

Z drugiej strony firma nadal odczuwała konsekwencje epidemii. - Zaostrzone przepisy sanitarno-epidemiologiczne w branży medycznej wpłynęły bezpośrednio na brak możliwości organizowania eventów stacjonarnych, co wpłynęło z kolei na umniejszenie budżetów reklamowych nawet o 30-40 proc. - opisano. Ponadto mocno poturbowana branża hoteli i gastronomii dalej ograniczała wydatki marketingowe.

Ubyło ponad 20 pracowników, bez e-commerce w Ameryce

Koszty pracownicze firmy zwiększyły się o 6,5 proc. do 48,53 mln zł, głównie e efekcie wzrostu wydatków na usługi obce z 14,46 do 16,79 mln zł i pozostałych kosztów rodzajowych z 3,23 do 4,62 mln zł.

Natomiast nakłady na wynagrodzenia zmniejszyły się z 21,17 do 21,02 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 3,89 do 3,82 mln zł. Wydawnictwo w ub.r. zatrudniało na etacie średnio 237 osób, o 12 mniej niż w 2020 roku. Na koniec ub.r. pracowników etatowych było już tylko 226.

Koszty amortyzacji zmalały z 1,83 do 1,15 mln zł, a wydatki na zużycie materiałów i energii zwiększyły się z 514,8 do 551,1 tys. zł.

Wydawnictwo najwięcej inwestowało w obszar internetowy, m.in. narzędzia do automatyzacji marketingowej i w e-commerce. - W efekcie pod koniec roku powstały odpowiednie struktury zarządzania i rozliczania efektów tych działań - podkreślono w sprawozdaniu.

Firma wycofała się natomiast ze sprzedaży kursów internetowych w krajach Ameryki Środkowej i Południowej, uzasadniając, że wyniki sprzedażowe były niskie i nic nie wskazywało na ich poprawę. - W efekcie dokonano wypłat wszystkich środków skumulowanych na kontach u operatorów płatności internetowych, co przy obecnej sytuacji na rynku walutowym mocno zwiększyło koszty związane z wypłatą środków oraz przewalutowaniem ich na złotówki. Łączne koszty (które nie były planowane w wydatkach na 2021) wyniosły 873 tys. zł - opisano.

Pozostałe koszty operacyjne sięgnęły w ub.r. 4,24 mln zł, wobec 4,05 mln zł rok wcześniej. Z kolei wydatki finansowe poszły w górę z 47,5 do 532,9 tys. zł.

Zysk na dywidendę

Na poziomie sprzedażowym zysk Forum Media Polska zmalał z 11,76 do 10,35 mln zł, na poziomie operacyjnym - z 8,15 do 6,31 mln zł, a zysk netto zmniejszył się z 6,5 do 4,59 mln zł. Forum Media Group jako jedyny udziałowiec firmy postanowiła, że cały jej zeszłoroczny zysk netto dostanie jako dywidendę.

Wydawnictwo podkreśliło, że w br. pracuje dalej nad rozwojem w internecie, m.in. poprzez oferty subskrypcyjne. - W 2022 roku znaczna część eventów i szkoleń została zaplanowana w formule online. Kontynuowany jest także projekt e-commerce, który ma zabezpieczać przychody z kanałów sprzedaży online oraz opracować scenariusze utrzymania klientów w produktach online - wyliczono.

Na koniec ub.r. spółka miała na rachunkach bankowych 4,3 mln zł, wobec 8,1 mln zł rok wcześniej.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"