FremantleMedia Polska ze spadkiem wpływów o 3,6 proc. i zysku netto o 2,7 mln zł. Tłumaczy to zmianami w TVN i TVP

W ub.r. produkująca seriale i programy telewizyjne firma FremantleMedia Polska zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 3,6 proc. do 40,95 mln zł, a jej wynik netto spadł z 2,71 mln zł zysku do 22,1 tys. zł straty. - Zmiana właściciela w TVN, a w konsekwencji inne podejście do repertuaru stacji, częste zmiany w TVP wpłynęły na nasz wynik sprzedaży, a co za tym idzie na wynik finansowy - przyznaje zarząd spółki.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
FremantleMedia Polska ze spadkiem wpływów o 3,6 proc. i zysku netto o 2,7 mln zł. Tłumaczy to zmianami w TVN i TVP
Jury "Mam Talent 11" - jesień 2018 (fot. TVN/Mirosław Sosnowski)

Przychody FremantleMedia Polska z usług produkcji wyniosły w ub.r. 36,19 mln zł, co wobec 37,57 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 3,7 proc. W sprawozdaniu z działalności wyliczyła, że zrealizowała dla TVN kolejną serię „Mam talent” (dodatkowo z krótkimi materiałami zza kulis dostępnymi na Player.pl) i telenoweli „Na Wspólnej”, dla Telewizji Polskiej - piąty sezon „Rolnik szuka żony”, a dla Polsatu - „Take Me Out - Umów się ze mną” emitowany wiosną ub.r. („Zdobył swoją  widownię i mamy nadzieję na produkcję kolejnych serii” - zaznaczyła FremantleMedia).

Z kolei wpływy firmy ze sprzedaży licencji zmalały z 4,13 do 4,04 mln zł, a ze sprzedaży praw autorskich - z 760,4 do 718,4 tys. zł.

Spółka należy do brytyjskiego koncernu FremantleMedia Group Limited. Przy czym prawie wszystkie przychody osiąga w Polsce, wpływy z Wielkiej Brytanii w ub.r. wyniosły 43,9 tys. zł, a rok wcześniej - 23,9 tys. zł.

grafika

Koszty w górę, władze firmy niezadowolone z jej wyników

W skali roku koszty operacyjne FremantleMedia Polska zwiększyły się z 39,32 do 41,02 mln zł, czyli o 4,3 proc. Ich zdecydowaną większość stanowią wydatki na usługi obce, które poszły w górę o 12 proc. do 27,4 mln zł.

Za to nakłady na wynagrodzenia zmalały o 4,4 proc. do 9,95 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie pracowało na etacie sześć osób, o jedna więcej niż rok wcześniej.

Koszty zużycia materiałów i energii spadły z 2,18 do 1,55 mln zł, amortyzacji - z 830,5 do 741,4 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 1,19 do 1,11 mln zł.

Przy wzroście kosztów i spadku przychodów mocno pogorszyła się rentowność firmy, spadając poniżej zera. Wynik sprzedażowy zmalał z 3,15 mln zł zysku do 67,6 tys. zł straty, wynik operacyjny - z 3,19 mln zł zysku do 68,3 tys. zł straty, a wynik netto - z 2,71 mln zł zysku do 22,1 tys. zł straty.

Dodatni pozostał jedynie wynik brutto, przy czym też mocno się skurczył - z 3,34 mln zł do 41,3 tys. zł.

- Wyniki finansowe spółki FremantleMedia Polska za rok 2018 nie są satysfakcjonujące - przyznał zarząd firmy w sprawozdaniu z jej działalności. - Zmian właściciela w TVN, a w konsekwencji inne podejście do  repertuaru stacji, częste zmiany w TVP wpłynęły na nasz wynik sprzedaży a co za tym idzie na wynik finansowy - tłumaczył.

FremantleMedia liczy na reaktywację „Brzyduli”

W planach na br. kierownictwo firmy wyliczyło realizację kolejnych serii „Mam talent” i „Na Wspólnej” dla TVN oraz „Rolnik szuka żony” dla TVP. Natomiast dla TVN Style spółka nakręciła program „Kto tu mieszka?”. https://www.wirtualnemedia.pl/kto-tu-mieszka-nowy-program-tvn-style-trwaja-castingi,7171115716397185a - Mamy nadzieję, że program ten zdobędzie szerszą widownię i druga seria tego programu znajdzie się w jesiennej ramówce stacji - zaznaczył zarząd FremantleMedia Polska.

Władze spółki liczą też na produkcję kolejnego sezonu „Take Me Out - Umów się ze mną” dla Polsatu oraz telenoweli „Brzydula” dla TVN (o jej możliwej kontynuacji mówiło się pod koniec ub.r.).

- Działając w branży medialnej w Polsce, bardzo trudno jest przewidzieć sytuację finansową na kolejne lata i wszelkie prognozy mogą okazać się błędne, sytuacja taka jest spowodowana tym, iż na rynku telewizyjnym w Polsce, znajdują się trzy wiodące stacje telewizyjne - zaznaczono w sprawozdaniu.

FremantleMedia Polska nie ma żadnych zobowiązań z tytułu pożyczek, kredytów ani obligacji. W ciągu roku wartość aktywów trwałych firmy zmalała z 3,18 do 2,42 mln zł, a aktywów obrotowych - z 22,98 do 18,73 mln zł. Do tego drugiego spadku przyczyniło się głównie zmniejszenie krótkoterminowych aktywów finansowych z 16,78 do 12,77 mln zł, podczas gdy należności krótkoterminowe zwiększyły się z 1,84 do 4,82 mln zł.

Kapitał zapasowy spółki tak jak rok wcześniej wynosi 18,11 mln zł, natomiast kapitały własne zmalały z 20,87 do 18,14 mln zł.

grafika

Ile zarobili w ub.r. inni producenci telewizyjni?

W ostatnich tygodniach swoje sprawozdania finansowe za ub.r. opublikowało kilku innych producentów seriali i programów telewizyjnych, którzy nie są notowani na giełdzie, więc nie raportują wyników co kwartał.

Maxfilm, producent serialu „M jak miłość”, w ub.r. zanotowała wzrost przychodów o 4 proc. do 34,15 mln zł oraz 1,78 mln zł zysku netto (wobec 3,26 mln zł zysku rok wcześniej). Firma w ub.r. wyprodukowała też film „Miszmasz, czyli kogel mogel 3”, co spowodowało wzrost kosztów operacyjnych o 15,5 proc.

Akson Studio w ub.r. zanotowało wzrost wpływów sprzedażowych o 0,4 proc. do 58,51 mln zł i 68,7 tys. zł zysku netto (wobec 1,89 mln zł rok wcześniej). Firma wyprodukowała kilka seriali dla Telewizji Polskiej oraz trzy filmy fabularne. Jej siostrzana spółka Akson Dystrybucja miała 4,2 mln zł wpływów sprzedażowych i 27,4 tys. zł zysku.

Z kolei Endemol Shine Polska, produkujący głównie programy i seriale telewizyjne, osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 36,9 proc. do 70,83 mln zł oraz 645 tys. zł zysku netto (wobec 858,3 tys. zł rok wcześniej). W pierwszej połowie br. firma wykonała już 83 proc. planu sprzedażowego na cały br., realizując m.in. nową edycję „Big Brothera”.

Rochstar miał w ub.r. 52,13 mln zł przychodów sprzedażowych (57 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 3,78 mln zł zysku netto (wobec 2,32 mln zł w 2017 roku). Oprócz programów telewizyjnych i internetowych firma zrealizowała w ub.r. przedstawienie „100 lat niepodległości” dla NBP.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek