Gaz łupkowy w opinii przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego

Tylko 6% przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego jest przeciwko wydobyciu gazu łupkowego w Polsce według badania przeprowadzonego przez KB Pretendent  na zlecenie Headlines Porter Novelli.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Bezpieczeństwo energetyczne to jedno z największych wyzwań dzisiejszej cywilizacji. Potrzebujemy coraz więcej energii, to właśnie ona jest jednym z czynników utrzymujących nas przy życiu i pozwalającym na dalszy rozwój. Gaz łupkowy może oznaczać duże szanse dla polskiej gospodarki, dla wielu firm, ale także dla lokalnych społeczności i samorządów.

Jednak obecnie wokół nowych źródeł energii powstają liczne kontrowersje. Panuje powszechne przekonanie, że lokalne społeczności boją się powstawania odkrywkowych kopalni gazu w ich sąsiedztwie. A jak jest naprawdę? Na to pytanie próbowała odpowiedzieć firma Headlines Porter Novelli we współpracy z firmą KB Pretendent przeprowadzając badanie wśród pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

Badanie zostało przeprowadzone na przełomie października i listopada 2012 roku przez KB Pretendent na łącznej próbie 1325 osób z całej Polski. Celem było uzyskanie informacji na temat postrzegania wydobycia gazu łupkowego w Polsce przez przedstawicieli władz w gminach, tj., prezydentów, wiceprezydentów, burmistrzów, wójtów, a także przez osoby piastujące stanowisko sekretarza miasta lub gminy.

Jak pokazuje badanie wbrew powszechnie panującej opinii niemal połowa respondentów (44%) to zdecydowani zwolennicy wydobycia gazu łupkowego. 24% pytanych stanowiły osoby, które raczej są za jego wydobyciem. Jedynie 6% badanych odpowiedziało, że są przeciwko (w tym 3% raczej nie jest za wydobyciem gazu łupkowego oraz kolejne 3% zdecydowanie się temu sprzeciwia). 26% ankietowanych nie ma zdania w tej kwestii.

W pytaniu dotyczącym obaw, związanych z wydobyciem gazu łupkowego, najwięcej wskazań padło na skażenie środowiska (14%). W mniejszym stopniu wskazania dotyczyły zanieczyszczenia wody (4%) oraz spadku wartości nieruchomości na terenach przylegających do inwestycji (2%). Bliskość ciężarówek i infrastruktury wydobywczej, wpływ na zdrowie, zmniejszenie wpływów z turystki oraz hałas to obawa, na która wskazało po 1% badanych.  Podobny odsetek (1%) nie ma obaw. Brak wiedzy na ten temat deklaruje 7% respondentów.

Osoby biorące udział w badaniu proszone były także o wskazanie, czego brakuje im we współpracy z administracją rządową. 35% respondentów nie widzi żadnych problemów, jednak padały także odpowiedzi świadczące o braku spotkań z przedstawicielami administracji publicznej i społeczeństwem (15%), o braku rzetelnej informacji na temat inwestycji, jej zasięgu i skutków (11%) oraz o braku informacji na temat samych skutków danej inwestycji (6%). 33% odpowiadających wskazało na inne niedogodności w kontaktach z Administracją Rządową.

„Stworzenie dialogu pomiędzy administracja publiczną a firmami i wspólne działanie jest warunkiem koniecznym do powodzenia tak strategicznego dla Polski przedsięwzięcia jakim jest inwestycja w poszukiwanie i wydobywanie gazu łupkowego.  Doświadczenia naszych kolegów z Porter Novelli wspierających od trzech lat American Natural Gas Alliance pokazują, że przy tak wrażliwym projekcie konieczna jest wiarygodność, eksperckość i transparentność oraz uwzględnienie potrzeb i sposobów dotarcia do wszystkich grup interesariuszy – jak powiedziała Joanna Pruszyńska-Witkowska, prezes Headlines Porter Novelli.

Analiza wypowiedzi przedstawicieli Jednostek Samorządu Terytorialnego potwierdza, że wciąż brakuje pełnych i rzetelnych informacji o szansach i zagrożeniach związanych z wydobyciem gazu łupkowego. Brak przeprowadzonej akcji informacyjnej, a także otwartego dialogu, czy nawet konsultacji społecznych pomiędzy podstawowymi grupami zainteresowania będzie powodowało narastanie postaw antagonistycznych względem planowanych inwestycji, co w konsekwencji może doprowadzić do wielu utrudnień w  realizacji działań. – Justyna Papiernik, menadżer d.s. badań KB Pretendent.

Planując inwestycję związaną z poszukiwaniem nowych paliw kopalnych musimy mieć świadomość, ze może to wzbudzić niepokój i protesty zarówno wśród społeczności lokalnych, samorządów, organizacji ekologicznych czy mediów. Często wiąże się to z niewiedzą, uprzedzeniami w stosunku do nowych technologii i brakiem odpowiedniej akcji informacyjnej. Realizując kontrowersyjna inwestycję konieczne jest przeprowadzenie kompleksowej kampanii informacyjnej opartej na dialogu i szacunku dla naszych partnerów. Bardzo ważne jest pokazanie drugiej stronie, że są dla nas równorzędnym partnerem, a ich głos ma ogromne znaczenie w dyskusji.

Więcej informacji udziela:

Agnieszka  Sznyk

T +48 22 5470300 |  M +48 784 630 153 | E  a.sznyk@headlines.pl

HEADLINES PORTER NOVELLI

Ul. Wiśniowa 40B

02-520 Warszawa, Polska

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"