„Gazeta Wyborcza” sprzedaje mniej prenumerat cyfrowych. Cięcia w druku i zatrudnieniu ograniczyły stratę

Liczba sprzedanych prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” (Agora) nieznacznie zmalała w ujęciu rocznym, zsuwając się na koniec I kwartału poniżej 290 tys. – Temperatura polityczna w tym roku była trochę niższa – zauważa Wojciech Bartkowiak z zarządu Agory. Pion prasowy firmy mocno ograniczył stratę operacyjną, m.in. dzięki ograniczeniu kosztów druku.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
„Gazeta Wyborcza” sprzedaje mniej prenumerat cyfrowych. Cięcia w druku i zatrudnieniu ograniczyły stratę
Fot. materiały prasowe

W pierwszym kwartale 2025 roku pion prasy drukowanej i cyfrowej grupy Agora wypracował 43 mln zł przychodów sprzedażowych, o 8,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Wpływy ze sprzedaży wydawnictw, czyli „Gazety Wyborczej” i kilku magazynów, zmalały o 8,1 proc. do 23,7 mln zł.

Mniej z prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej”

Przy czym w sprawozdaniu Agory zaznaczono, że zmalały także wpływy ze sprzedaży cyfrowych dostępów do treści „Gazety Wyborczej”. Na koniec marca br. w ramach tej oferty aktywnych było blisko 288 tys. prenumerat cyfrowych, wobec 291,6 tys. rok wcześniej.

Skąd ten spadek? Wojciech Bartkowiak, członek zarządu Agory odpowiadający za pion prasowy, zwrócił uwagę, że dla subskrypcji cyfrowych pierwszy kwartał jest przeważnie najsłabszy. – Zawsze mówię, że subskrypcja to też sezonowy produkt – podkreślił.

Zwrócił też uwagę, że tradycyjnym wydawcom coraz trudniej funkcjonować w internecie przy rosnącej roli globalnych koncernów cyfrowych. – Ich algorytmy nam nie sprzyjają. Bezpośredni ruch na stronach wydawców na całym świecie jest słabszy. Bigtechy są coraz bardziej skoncentrowane globalnie na maksymalnym wysysaniu użytkowników – opisał.

Według Bartkowiaka najsilniejszym czynnikiem jest uspokojenie, w porównaniu z pierwszym kwartale 2024 roku, sytuacji politycznej. Przypomniał, że na początku ub.r. nowy obóz rządzący wprowadzał zmiany m.in. w mediach publicznych i wymiarze sprawiedliwości. – Generalnie buzowało wtedy potwornie. W zeszłym kwartale ta temperatura polityczna była trochę niższa – ocenił. Zauważył, że w pierwszej turze tegorocznych wyborów prezydenckich głosowało ok. 2,5 mln wyborców mniej niż w październiku 2023 roku w wyborach do parlamentu.

Zaznaczył, że spadek prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” „to raczej taka sezonowa obniżka”. – Przy czym trochę głębsza niż poprzednich latach, właśnie z uwagi na tę temperaturę polityczną – dodał Bartkowiak.

Z kolei przychody reklamowe pionu prasowego grupy Agora poszły w górę rok do roku o 6,3 proc. do 11,9 proc. Firma wskazała w sprawozdaniu, że był to głównie efekt wzrostu wpływów reklamowych w papierowej wersji „Gazety Wyborczej”.

W zeszłym kwartale wpływy cyfrowe, z prenumeraty cyfrowej i reklam internetowych, stanowiły 46,7 proc. łącznych przychodów „GW”. Rok do roku ten udział zmalał o 1,2 pkt proc.

Mniej na papier, prąd i pracowników

Znacząco poprawiła się natomiast rentowność pionu prasowego, co wynika ze spadku kosztów operacyjnych r/r o 24,9 proc. do 43,2 mln zł. Koszty użycia materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów poszły w dół o 48,5 proc. do 5,1 mln zł. – Niższe koszty papieru to głównie efekt niższego zużycia (co wynika ze spadających wolumenów produkcji). Niższe koszty pozostałych materiałów bezpośrednio produkcyjnych wynikają głównie z zamknięcia technologii heatset w sierpniu 2024 r. Spadły również koszty energii elektrycznej – opisano w raporcie Agory.

Wydatki pracownicze zmniejszyły się o 5,7 proc. do 22,9 mln zł. To głównie efekt zwolnień grupowych z lutego i marca ub.r., w ramach których firma pożegnała się z ok. 180 pracownikami: 150 z „Gazety Wyborczej” i 30 z pionu Gazeta.pl. W pionie prasowym przeznaczono na to dodatkowo 6,7 mln zł. Z kolei koszty amortyzacji poszły w dół r/r z 2,1 do równego miliona zł, a reprezentacji i reklamy – z 2 do 1,9 mln.

Dzięki temu pion prasowy wypracował w zeszłym kwartale 0,8 mln zł zysku EBITDA, wobec 8,2 mln zł straty rok wcześniej. Natomiast strata operacyjna zmalała z 10,3 do 0,2 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję