„Gazecie Wyborczej” ubyło subskrybentów cyfrowych. "Spodziewaliśmy się tego"

Na koniec czerwca br. „Gazeta Wyborcza” miała 295,4 tys. subskrybentów cyfrowych, o 8,3 tys. mniej niż pół roku wcześniej. Wpływy reklamowe dziennika zmalały o ponad 10 proc., a cały segment prasowy Agory zmniejszył kwartalną stratę operacyjną z 4,6 do 2,6 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
„Gazecie Wyborczej” ubyło subskrybentów cyfrowych. "Spodziewaliśmy się tego"

Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” w minionym kwartale zmniejszyły się rok do roku o 0,4 proc. do 24,7 mln zł. - To głównie rezultat spadku przychodów ze sprzedaży papierowego wydania „Gazety Wyborczej”, przy rosnących wpływach ze sprzedaży subskrypcji Wyborcza.pl - skomentowano w sprawozdaniu Agory.

„Gazeta Wyborcza” poniżej 300 tys. subskrybentów cyfrowych

Natomiast subskrypcję cyfrową „Gazety Wyborczej” na koniec czerwca br. miało wykupioną 295,4 użytkowników, minimalnie mniej niż przed rokiem (295,9 tys. ). Przy czym w ciągu pierwszego półrocza nastąpił spadek: z 303,7 tys. na koniec grudnia ub.r. i 300 na koniec marca. W kwietniu wprowadzono podwyżkę ceny subskrypcji: pakiet Premium podrożał z 29,90 zł do 36 zł miesięcznie.

Inaczej było w pierwszej połowie ub.r.: liczba subskrybentów cyfrowych „GW” zwiększyła się wówczas z 286,1 do 295,9 tys.

Z kolei kwartalne przychody reklamowe „Wyborczej” zmalały o 12 proc. do 13,2 mln zł. - Był to głównie efekt spadku wpływów reklamowych zarówno w papierowej jak i internetowej wersji dziennika - zaznaczono w raporcie.

Wpływy cyfrowe stanowiły już 45,8 proc. łącznych przychodów „GW”, o 2,5 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Agora podkreśla, że to przede wszystkim rezultat wyższych przychodów od subskrybentów.

Bliżej rentowności

Agora ocenia, że każdy kolejny kwartał przybliża segment prasowy grupy do osiągnięcia rentowności - poinformował w piątek członek zarządu odpowiedzialny za segment prasowy Wojciech Bartkowiak.

- Spadek subskrypcji cyfrowych "Gazety Wyborczej" oczywiście widać. On jest niewielki, to fluktuacja na poziomie 1,5 proc. My się tego spodziewaliśmy. Inflacja to trend na całym świecie, który dotknął biznesy subskrypcyjne. Obserwujemy też pewną sezonowość. Nie obawiamy się tąpnięcia. Zgodnie z naszą strategią, skupiamy się, aby podnieść uzysk i przychody - powiedział Bartkowiak.

Jak dodał Agora jest optymistycznie nastawiona do perspektywy osiągnięcia rentowności całego segmentu prasowego.

- Opieram to na stabilizacji kosztów poligraficznych, a przychody z usług poligraficznych istotnie rosną. Potrafimy więc tę sytuację wykorzystywać na trudnym rynku. Najważniejsze jest to, że udział przychodów cyfrowych z każdym kwartałem rośnie. Każdy kwartał przybliża nas do momentu, kiedy ten segment może osiągnąć rentowność. Deficyt jest z każdym kwartałem mniejszy. Nadal widzimy też różne pola do poprawy. Zgodnie ze strategią, może jeszcze trochę zająć, ale jesteśmy tu optymistami – dodał członek zarządu.

Podkreślił, że segment jest w przygotowywaniu planów na najbliższe dwa lata w związku z wydzieleniem działalności do spółki.

„Jesteśmy zdeterminowani, by segment prasowy osiągnął rentowność w zapowiadanym czasie” – podsumował Bartkowiak.

Mniej dla pracowników i na reklamy

Przychody całego segmentu prasowego Agory, obejmującego też kilka czasopism, zmalały w zeszłym kwartale o 2,2 proc. do 52,5 mln zł. Znacznie mocniej ograniczono koszty operacyjne - o 5,5 proc. do 55,1 mln zł.

Zwiększyły się jedynie wydatki na zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów - o 6,5 proc. 11,5 mln zł. - Był to głównie efekt wzrostu cen materiałów bezpośrednio produkcyjnych oraz energii elektrycznej - opisano.

Z kolei koszty usług obcych ograniczono o 4,8 proc. do 13,8 mln zł, a wydatki pracownicze - o 6,7 proc. do 23,6 mln zł. W tej drugiej kategorii spadek wynika m.in. z przeprowadzonych jesienią ub.r. zwolnień grupowych, które objęły ok. 80 pracowników spółki Agora.

Zmniejszyły się też dużo niższe kwotowo koszty amortyzacji (z 2,7 do 2,1 mln zł) oraz reprezentacji i reklamy (z 3,9 do 2,9 mln zł).

W efekcie strata EBITDA zmalała z 1,9 do 0,5 mln zł, a strata operacyjna - z 4,6 do 2,6 mln zł.

grafika

W całym półroczu segment prasowy zanotował wzrost przychodów o 0,5 proc. do 101,1 mln zł oraz spadek kosztów operacyjny o 2,4 proc. do 109,2 mln zł. Dzięki temu strata na poziomie EBITDA spadła z 5,9 do 3,7 mln zł, a na poziomie operacyjnym - z 11,3 do 8,1 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji