W listopadzie ub.r. serwisy Google odwiedziło 20,14 mln polskich internautów (real users), o 145,1 tys. mniej niż miesiąc wcześniej, natomiast o 1,12 mln więcej niż rok wcześniej - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius.
Facebook w skali miesiąca stracił 123 tys. użytkowników, a w skali roku zyskał 1,11 mln, natomiast YouTube zyskał odpowiednio 72,5 i 957 tys.
Liderem wśród polskich wydawców jest Grupa Onet - RASP, której strony miesiąc do miesiąca straciły 85,8 tys. odwiedzających, a rok do roku zyskały 239,6 tys. Spore spadki zanotowała Grupa Allegro - GG - odpowiednio 177,8 tys. i 1,21 mln, natomiast mniej straciła Grupa Interia.pl - 83 i 371,3 tys.
Interii i tak udało się wyprzedzić Grupę Gazeta.pl, ponieważ ta druga w skali miesiąca straciła 536,3 tys. użytkowników, a miesiąc wcześniej 638,3 tys., w efekcie spadając w ciągu dwóch miesięcy z 12,32 do 11,14 mln użytkowników. W sporym stopniu wynika to z zakończenia przez firmę współpracy z Microsoftem przy wydawaniu portalu MSN, którego nowa odsłona w październiku ruszyła pod własną domeną (więcej na ten temat).

W drugiej części rankingu bardzo duże wzrosty w skali miesiąca osiągnęły strony Microsoftu (już z MSN.com) - o 2,78 mln użytkowników, oraz Mozilla.org - o 2,5 mln. Za to Grupa NK.pl (której prawie cały ruch zapewnia portal NK.pl) straciła 296,5 tys. odwiedzających i spadła poniżej 5 mln.
Wśród stron objętych audytem site-centric liderem jest Grupa Onet - RASP wyprzedzająca Allegro i GG oraz Grupę Wirtualna Polska (ta ostatnia przed rokiem jeszcze nie funkcjonowała, bo Wirtualna Polska i Grupa o2 działały osobno). Z kolei przewaga Grupy Interia.pl nad Grupą Gazeta.pl wynosi już prawie milion użytkowników.

Do wyników Grupy WP nadal nie została włączona Grupa Dobreprogramy.pl (mająca w listopadzie 4,86 mln użytkowników), a do Grupy Onet - RASP nie dodano jeszcze portalu NK.pl (z 4,9 mln użytkowników w listopadzie) przejętego przez firmę w tamtym miesiącu.
Google.pl zanotowało o 76,7 tys. użytkowników mniej niż przed miesiącem i 1,28 mln więcej niż przed rokiem, a Google.com - o 82,2 tys. i 628,1 tys. więcej. Facebook i YouTube zanotowały takie zmiany jak opisaliśmy powyżej.

Spadki w skali miesiąca zanotowały czołowe polskie portale horyzontalne (najwięcej straciła Gazeta.pl - 620,1 tys. użytkowników) oprócz Interii, która zyskała 142,2 tys. odwiedzających. Przy czym rok do roku Interia straciła 154 tys. użytkowników, Gazeta.pl - aż 2,4 mln, natomiast Onet.pl zyskał 65,1 tys.
Strony Allegro i GG zanotowały o 565,3 mln odsłon krajowych więcej niż miesiąc wcześniej, natomiast serwisy Grupy WP straciły 209,8 mln odsłon, a Grupy Onet - RASP - 154,2 mln. Wszyscy ci wydawcy w połowie ub.r. przeszli w Megapanelu na nową definicję odsłony, dlatego porównywanie ich wyników rok do roku jest niemiarodajne.

Windows Media Player w skali miesiąca zyskał 44,5 tys. uruchomionych aplikacji, ale w skali roku stracił 1,06 mln.
Skype w tych ujęciach zanotował wzrosty o 276,5 i 219,4 tys., a GG - spadki o 254,6 tys. i 2,06 mln. Natomiast Ipla przy wzroście o 34,2 tys. w skali miesiąca zanotowała spadek o 403,3 tys. w skali roku.

Liczebność próby: N=11 578. Grupa objęta badaniem 7+. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.











