Projekty przyjęte w ramach trzeciej odsłony platformy Digital News Initiative zostały ujawnione przez z Google w ubiegłym tygodniu, na liście znalazły się także pomysły przedstawione przez polskie media.
Jedno z rozwiązań, które otrzyma dofinansowania w kwocie 805 tys. dol. zostało zgłoszone przez brytyjską agencję newsową Press Association (PA) i nosi nazwę Radar. Wspólnie z firmą Urbs Media agencja buduje oparty na big data i sztucznej inteligencji system wspierający dziennikarzy w tworzeniu prostych informacyjnych artykułów.
Według zapowiedzi opracowywane oprogramowanie pozwoli wydawcom na powierzenie automatycznym systemom pisania prostych komunikatów prasowych związanych z lokalnymi wydarzeniami. Radar w założeniach ma przeszukiwać w otwartych bazach danych dotyczących instytucji publicznych, prawa czy demografii i budowanie na tych podstawach prostych newsów.

Twórcy Radar zaznaczają, że choć budowany przez nich system jest w stanie zastąpić pracę kilku researcherów, to jednak nie ma na celu zastąpienia na stanowiskach prawdziwych dziennikarzy. Ci nadal pozostaną głównym elementem w łańcuchu tworzenia i redagowania informacji, Radar zaś pozwoli na usprawnienie ich dotychczasowej pracy.











