Google zapowiada niższe prowizje od subskrypcji w aplikacjach. „Więcej pieniędzy na rozwój, szczególnie dla niezależnych wydawców”

Koncern Google zapowiedział, że w sklepie Google Play zmieni politykę pobierania prowizji za subskrypcje płacone przez użytkowników aplikacji. Jeśli po roku korzystania z aplikacji subskrypcja zostanie przedłużona Google pobierze 15, a nie 30 procent jej wartości. - Modele subskrypcyjne obecnie są najbardziej opłacalne dla wielu z kategorii, szczególnie dla niezależnych wydawców. Pozwoli to części z nich wrócić ze sprzedażą swoich produktów do sklepu, jeżeli do tej pory marże nie pozwalały aby produkt był opłacalny przy podziale 70/30 - ocenia dla serwisu Wirtualnemedia.pl Bartek Pucek, szef pionów mobile & digital w Grupie Onet-RAS Polska.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Google zapowiada niższe prowizje od subskrypcji w aplikacjach. „Więcej pieniędzy na rozwój, szczególnie dla niezależnych wydawców”

Według zapowiedzi Google nowa polityka związana z prowizjami zacznie obowiązywać od początku 2018 r. Dotyczy ona oferowanych w sklepie Google Play aplikacji z których korzystać można w zamian za opłacenie subskrypcji. W taki sposób dostęp do swoich treści oferują m.in. firmy medialne.

Według planów przez cały przyszły rok każdy z wydawców aplikacji zapłaci Google, tak jak do tej pory 30 proc. prowizji od wartości subskrypcji wykupionej przez każdego użytkownika.

Google zapowiada, że sytuacja zmieni się w roku 2019. Wówczas, jeśli konkretny użytkownik aplikacji zdecyduje się przedłużyć subskrypcję, to od jej wartości zostanie pobrana niższa prowizja wynosząca 15 proc., która będzie utrzymana także w kolejnych latach.

Wprowadzając nowy system prowizyjny Google stara się dotrzymać kroku swojemu największemu rywalowi na rynku aplikacji - koncernowi Apple, który już wcześniej obniżył prowizje od produktów oferowanych w sklepie Apple Store. Właśnie na to podobieństwo w polityce prowizyjnej zwraca uwagę w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Bartek Pucek, szef pionów mobile & digital w Grupie Onet-RAS Polska.

- Google swym działaniem podąża śladami Apple w zakresie oferowania modeli biznesowych dla aplikacji mobilnych - zauważa Bartek Pucek. - Przy tak dużym nasyceniu w Google Play i App Store wydawcy potrzebują modelu, który pozwala im na większą opłacalność i większe przychody z własnych produktów. Modele subskrypcyjne obecnie są najbardziej opłacalne dla wielu z kategorii, szczególnie dla niezależnych wydawców. Pozwoli to też części z nich wrócić ze sprzedażą swoich produktów do sklepu, jeżeli do tej pory marże nie pozwalały aby produkt był opłacalny przy podziale 70/30.

Zdaniem naszego rozmówcy modele na które do tej pory pozwalał Google Play czy App Store dla wydawców oznaczały wybór jednego z wariantów.

- Pierwszy to wysoka cena za produkt, co mogło skutkować mniejszą liczbą zakupów aplikacji, szczególnie dla nowych produktów - wylicza Pucek. - Drugi to niska cena, dzięki której wydawca mógł próbować zarabiać na skali lub oferować produkt darmowy, który jednak szybko był porzucany z tytułu nieopłacalności. Podział 85/15 pozwoli przeznaczyć więcej środków na inwestycje, szczególnie niezależnym wydawcom aplikacji.

Według menedżera z Onet-RASP w przypadku Google Play i Androida bardzo ciekawe jest również włączenie funkcji „Wypróbuj" z Instant Apps, które umożliwiają dostęp do „demo" aplikacji bez konieczności pobierania jej na telefon.

- Modele subskrypcyjne są przez ostatnie 2 lata masowo adoptowane przez większość wydawców, zapewniając możliwość większych przychodów i marż oraz dalsze środki na rozwój produktów, co dla użytkowników jest jednym z najważniejszych aspektów, ponieważ na koniec dnia to użytkownik „inwestuje" swoje pieniądze w dany produkt - podsumowuje Pucek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"