Grupa CCC: ponad 60 proc. więcej z e-commerce, 108 sklepów stacjonarnych do zamknięcia

W trzecim kwartale br. Grupa CCC (należą też do niej marki eobuwie, Gino Rossi i DeeZee) osiągnęła wzrost wpływów o 8 proc. do 1,45 mld zł, a jej strata netto wzrosła z 43,4 do 60,4 mln zł. Przychody z e-commerce wzrosły o 61 proc. Firma mocno zwolniła tempo otwierania nowych sklepów stacjonarnych, w br. zamknie 108 takich placówek.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Grupa CCC: ponad 60 proc. więcej z e-commerce, 108 sklepów stacjonarnych do zamknięcia
fot. materiały prasowe

W segmencie e-commerce 77 proc. przychodów Grupy CCC zapewnia eobuwie, którego 75 proc. udziałów firma przejęła kilka lat temu. W zeszłym kwartale wpływy sprzedażowe eobuwia (należy też do niego e-sklep Modivo działający już na 11 rynkach) wzrosły rok do roku o 51 proc., a marża EBITDA - o 1,2 pkt proc. do 8 proc.

- Potencjał rozwoju e-commerce jest ogromny. Dzięki pandemii możliwość skalowania biznesu, zdobywania dalszych udziałów rynkowych zwiększyła się. Jako lider jesteśmy na świetnej pozycji, żeby tę sytuację wykorzystać. W tej chwili realizujemy plany sprzedażowe powyżej pierwotnych prognoz na ten rok. E-commerce z pewnością będzie głównym wygranym obecnych wydarzeń rynkowych - mówi Marcin Grzymkowski, założyciel i prezes eobuwia.

- Obecnie pracujemy nad zapewnieniem odpowiedniej bazy finansowania dla spółki eobuwie.pl. Jednym z analizowanych rozwiązań jest pozyskanie kapitału od mniejszościowego inwestora, który dodatkowo wspierałby nas w pełnym wykorzystaniu szans rynkowych. - dodaje Karol Półtorak, wiceprezes CCC ds. rozwoju i strategii.

Ogółem do Grupy CCC należy 66 sklepów internetowych, także pod markami CCC.eu, DeeZee i Gino Rossi. W zeszłym kwartale udział CCC.eu we wpływach firmy z e-commerce wyniósł 11 proc., wobec 3 proc. rok wcześniej.

- Pracujemy nad zwiększeniem mocy przerobowych za sprawą uruchomienia drugiego miejsca wysyłki e-commerce. Adaptujemy magazyn w Polkowicach do potrzeb rosnącej sprzedaży online. Dzięki temu, w razie szczytu zamówień online, będziemy w stanie obsługiwać je z dwóch miejsc - Polkowic i Zielonej Góry. W obliczu rosnącej liczby zakażeń w Polsce i Europie, pracujemy w trybie podwyższonego reżimu sanitarnego - opisuje Mariusz Gnych, wiceprezes CCC ds. logistyki i produkcji.

Wpływy w górę, gorsza rentowność

Łączne przychody Grupy CCC w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku o 8 proc., z 1,35 do 1,45 mld zł.

Jednocześnie wydatki na funkcjonowanie sklepów zmalały z 337,7 do 308,6 mln zł, pozostałe koszty sprzedaży wzrosły ze 185,7 do 271,2 mln zł, a koszty ogólnego zarządu - z 50,2 do 60,6 mln zł.

W konsekwencji zysk operacyjny Grupy CCC skurczył się z 45,9 do 1,2 mln zł, strata netto z działalności kontynuowanej - z 12,5 do 42,4 mln zł, a łączna strata netto (firma swoją sieć KVAG klasyfikuje jako działalność zaniechaną) - z 43,4 do 60,4 mln zł.

- Wyższe rdr przychody Grupy w trzecim kwartale to w obecnych warunkach rynkowych rzecz nieoczywista. To bardzo potrzebny pozytywny impuls dla biznesu i dodatkowa motywacja do działania dla zespołu. Dzięki rozpisaniu konkretnego planu i jego konsekwentnej realizacji zwinnie zaadaptowaliśmy się do nowej rzeczywistości. Dziś jesteśmy bogatsi o to doświadczenie i znów mamy sprecyzowane plany funkcjonowania w różnych wariantach rozwoju sytuacji, w tym tego kryzysowego, zakładającego pełen lockdown - zapewnia Marcin Czyczerski, prezes CCC.

- Mimo trudnego otoczenia, październik w CCC, w kanale stacjonarnym, nie pokazywał znaczącej podatności na drugą falę epidemii. Utożsamiamy to przede wszystkim z wyjątkowo dobrą ofertą kolekcji jesienno-zimowej i intensywną komunikacją z klientem. Nasz wielokanałowy model sprzedaży sprawdza się, w e-commerce każdy tydzień tego miesiąca to solidne, dwu- lub nawet trzycyfrowe wzrosty. Pandemia nie pozwala nam dzisiaj w pełni zmonetyzować efektów naszych działań z ostatnich dwóch lat, ale inwestycje w produkt, e-commerce i komunikację z klientem, pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość - dodaje.

grafika

E-commerce to już 46 proc. wpływów Grupy CCC

W trzech kwartałach br. przychody sprzedażowe Grupy CCC zmniejszyły się z 3,81 do 3,64 mld zł, głównie wskutek wiosennego lockdownu, który przełożył się na spadek wpływów w sklepach stacjonarnych z 2,6 do 1,84 mld zł.

Natomiast wpływy z e-commerce poszły w górę o 64,2 proc. - z 982 mln zł do 1,61 mld zł. W pierwszych trzech kwartałach br. stanowiły już 46 proc. łącznych wpływów firmy.

- Inwestujemy przede wszystkim w umacnianie segmentu e-commerce. W strategii GO.22 ustaliliśmy cel 35-40 proc. udziałów online w łącznej sprzedaży Grupy w 2022. Dziś wiemy, że możemy ten cel zrealizować szybciej, de facto już w 2020 r. Sprzyjają temu z jednej strony gwałtowana zmiana zachowań konsumentów, a z drugiej dynamicznie rozwijane przez nas platformy cyfrowej sprzedaży - komentuje Karol Półtorak.

"Sprzyja nam otoczenie makrokonsumenckie - e-commerce rósł, rośnie i będzie rósł - COVID-19 to tylko przyspieszył. Spodziewana penetracja online [dla całego rynku] do 2021 urośnie o 5 pkt proc. do 26% i dalej sukcesywnie będzie rosła do 33% w 2022 roku. Zakładaliśmy 35-40% udziału e-commerce w sprzedaży w 2022 roku, więc więcej niż średnia dla rynku. W kluczowym 2022 roku będzie to z pewnością więcej niż 50%" - powiedział prezes CCC Marcin Czyczerski podczas konferencji prasowej.

Wynik netto z działalności detalicznej poszedł w dół ze 157,9 mln zł zysku do 269,4 mln zł straty, a zysk pionu e-commerce wzrósł z 73,5 do 128,7 mln zł.

Łącznie wynik operacyjny Grupy CCC zmniejszył się z 92,8 mln zł zysku do 495,2 mln zł straty, a strata netto pogłębiła się ze 163,9 mln zł do 1 mld zł.

grafika

Mniej nowych sklepów stacjonarnych, coraz więcej zakupów na tabletach sklepowych

Na koniec września br. Grupa CCC miała 1 053 sklepy stacjonarne, o 16 więcej niż rok wcześniej. Ich łączna powierzchnia handlowa zwiększyła się z 646 do 687,9 tys. metrów kwadratowych.

Liczba sklepów stacjonarnych eobuwie wzrosła z 14 do 25, liczba sklepów Gino Rossi zmalała z 54 do 35, a sklepów CCC w Polsce było 472, tyle samo co przed rokiem.

Grupa CCC informuje, że już w 200 sklepach dostępne są tablety dla klientów do robienia zakupów internetowych, a na CCC.eu ok. 15 proc. sprzedaży jest realizowane w ten sposób. Firma chce wyposażyć w takie tablety swoje wszystkie sklepy w Polsce, Czechach i na Węgrzech, ponadto rozwija kasy samoobsługowe i możliwość wysyłki zakupów internetowych ze sklepów stacjonarnych (w pełni ta ostatnia usługa ma zostać uruchomiona wiosną przyszłego roku).

Jednocześnie Grupa CCC ogranicza rozbudowę sieci stacjonarnej - początkowo w trzech kwartałach br. planowała powiększyć powierzchnię handlową o 60 tys. metrów kwadratowych, a ostatecznie ten wzrost wyniósł 9 tys. metrów kwadratowych. Ponadto firma zamierza w br. zamknąć 108 sklepów stacjonarnych, zapewnia, że dzięki relatywnie krótkim terminom umów najmu (na 2-3 lata) ma w tym zakresie dużą elastyczność.

grafika

W październiku sprzedaż stacjonarna odporna na drugą falę epidemii

Przedstawiciele Grupy CCC zapewniają, że w październiku mimo skokowego wzrostu statystyk dotyczących epidemii koronawirusa sprzedaż w sklepach stacjonarnych firmy nie zmalała mocno.

- Mimo trudnego otoczenia, październik w CCC, w kanale stacjonarnym, nie pokazywał znaczącej podatności na drugą falę epidemii. Utożsamiamy to przede wszystkim z wyjątkowo dobrą ofertą kolekcji jesienno-zimowej i intensywną komunikacją z klientem - mówi Marcin Czyczerski. - Nasz wielokanałowy model sprzedaży sprawdza się, w e-commerce każdy tydzień tego miesiąca to solidne, dwu- lub nawet trzycyfrowe wzrosty. Pandemia nie pozwala nam dzisiaj w pełni zmonetyzować efektów naszych działań z ostatnich dwóch lat, ale inwestycje w produkt, e-commerce i komunikację z klientem, pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość - dodaje.

- Podobnie jak w przypadku pierwszej fali pandemii, do bieżącej sytuacji podchodzimy jak do wyzwania, które nas umocni i uodporni. Nasze strategiczne cele pozostają aktualne - cyfryzacja, wzmacnianie e-commerce, rozbudowa oferty produktowej i zrównoważony rozwój - wylicza Dariusz Miłek, założyciel, główny akcjonariusz i przewodniczący rady nadzorczej CCC.

Grupa CCC jest liderem polskiego rynku sprzedaży detalicznej obuwia i jednym z największych jego producentów w Polsce. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2004 roku. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 5 844,7 mln zł w 2019 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"