Grupa LPP straciła przez epidemię. W e-commerce kolejny rekord, tylko Sinsay ze wzrostem sprzedaży

W zeszłym kwartale finansowym przychody sprzedażowe Grupy LPP zmalały o 23,1 proc. do 2,09 mld zł, a z jej czołowych marek wzrost osiągnęło jedynie Sinsay. To skutek ograniczeń działalności sklepów stacjonarnych, natomiast wpływy z e-commerce poszły w górę o 99,2 proc. do 778,1 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Od listopada ub.r. do stycznia br., czyli w czwartym kwartale minionego roku finansowego, przychody Grupy LPP ze sprzedaży w sklepach stacjonarnych wyniosły 1,31 mld zł, wobec 2,28 mld zł rok wcześniej. Firma tłumaczy ten spadek ograniczeniami handlowymi z powodu drugiej fali epidemii: w wielu krajach jej sklepy w centrach handlowych musiały być zamknięte, a do tych otwartych przychodziło mniej klientów.

Z drugiej strony firma obniżyła koszty działania sklepów rok do roku ze 195 do 144 zł w przeliczeniu na metr kwadratowy. Wynika to m.in. z renegocjacji czynszów oraz obniżeniu wydatków na pracowników, zużycie materiałów i usług obcych.

grafika

E-commerce 99 proc. w górę

Natomiast przychody Grupy LPP ze sprzedaży internetowej poszły w górę rok do roku o 99,2 proc. do 778,1 mln zł. Tylko w Polsce zwiększyły się z 216,3 do 376,8 mln zł. W naszym kraju firma zanotowała 48 proc. łącznych wpływów z e-commerce.

W Polsce udział sprzedaży internetowej w łącznych przychodach Grupy LPP wzrósł rok do roku z 16,7 do 45,4 proc.

Firma w zeszłym kwartale osiągnęła kolejny rekord wpływów z e-commerce, w drugim kwartale finansowych (czyli od maja do lipca ub.r.) wyniosły one 621,2 mln zł, a we wcześniejszych kwartałach - maksymalnie 391 mln zł.

grafika

Mohito najmocniej w dół, tylko Sinsay ze wzrostem

Przychody w sklepach Reserved zmalały rok do roku o 28,7 proc. do 904,6 mln zł. Procentowo jeszcze więcej straciły Mohito (o 33 proc. do 187,1 mln zł) oraz Cropp (o 29,3 proc. do 259,8 mln zł).

Jedyną marką ze wzrostem jest Sinsay - jego wpływy poszły w górę o 17,1 proc. do 486,1 mln zł.

grafika

Mimo wzrostu sprzedażowej marży brutto z 51,9 do 53,4 proc. zysk EBITDA firmy zmalał o 43,2 proc. do 337,4 mln zł, zysk operacyjny - o 72,8 proc. do 80,1 mln zł, a wynik netto - ze 194,4 mln zł zysku do 44,4 mln zł straty.

grafika

110 sklepów więcej

Na koniec stycznia br. działało 1 856 sklepów stacjonarnych Grupy LPP, o 110 więcej niż rok wcześniej. W Polsce liczba sklepów zmalała o 8 do 866, w innych krajach europejskich - wzrosła o 37 do 455, a krajach byłego ZSRR - o 80 do 526.

Firma ze swoimi sklepami stacjonarnymi i platformami internetowymi jest obecna w 38 krajach.

grafika

W ciągu roku liczba sklepów Sinsay zwiększyła się o 110 do 434, a ich łączna powierzchnia handlowa - o 90,3 proc.

Sieci Reserved i Mohito mimo niewielkich spadków liczby sklepów osiągnęły wzrosty ich łącznej powierzchni.

grafika

- Na najbliższe lata pod kątem planów dalszego rozwoju grupy patrzymy optymistycznie. Oba kanały sprzedaży pozostają dla nas bardzo ważne, zarówno sklepy tradycyjne, jak i internetowe. Będziemy nadal otwierać nowe sklepy, jednak w różnym tempie w każdym z brandów. Szanse do dalszego rozwoju sieci sklepów stacjonarnych widzimy szczególnie na rynkach wschodnich: w Rosji i na Ukrainie, ale też w Rumunii. W tym roku planujemy wejście na kolejny nowy rynek: do Macedonii Północnej - napisano w raporcie rocznym LPP.

LPP chce wydać 1,1 mld zł na inwestycje

W ubiegłym roku wydatki inwestycyjne związane z rozwojem sieci sprzedaży, sieci dystrybucji, biur i technologii wyniosły 824,8 mln zł.

Nakłady inwestycyjne w 2021/22 roku mają wynieść ok. 1,1 mld zł. Spółka podała, że planowane wydatki na sklepy to ok. 840 mln zł, na biura 50 mln zł, na obszar logistyki 150 mln zł, a 60 mln zł na obszar IT. W przyszłym roku CAPEX grupy ma wynieść 900 mln zł.

Firma zapowiedziała, że łączna powierzchnia handlowa jej sklepów ma wzrosnąć w 2021/22 roku o 20 proc. rdr, do 1.727 tys. m kw. Na koniec 2021/22 roku salony marki Reserved mają być w 26 krajach.

Spółka podała, że w handlu tradycyjnym będzie rozwijać w tym roku głównie młodsze marki: Sinsay, Cropp i House. Sklepy będą otwierane nie tylko w galeriach handlowych, ale też w retail parkach i lokalizacjach przy ulicy, w mniejszych miejscowościach.

- Widzimy nasze szanse w udanych kolekcjach wszystkich marek, rozwoju produktów w ślad za oczekiwaniami klientów, dostosowywaniu się do ich nowego modelu zachowań oraz digitalizacji ukierunkowanej na wsparcie naszej omnichannelowej organizacji - napisano w raporcie.

Nowa aplikacja dla Reserved

W związku z rosnącym trendem zakupów poprzez urządzenia mobilne ma zostać uruchomiona aplikacja internetowa dla flagowej marki Reserved.

LPP realizuje też plany w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ramach strategii For People For Our Planet na lata 2020-2025, spółka zredukowała zużycie plastiku o kolejne 300 ton, a udział kolekcji Eco Aware w całej ofercie wzrósł już do 18,6 proc. W ramach działań w obszarze odpowiedzialnej produkcji rozpoczęto konsultacje z fabrykami z Azji Południowo-Wschodniej, których celem jest spełnienie wyznaczonych standardów Eco Aware Production.Na koniec 2020/21 roku oferta LPP była dostępna na 38 rynkach. W tym czasie, po raz pierwszy w historii firmy, w każdym kwartale większą część stanowiła sprzedaż zagraniczna, której udział w przychodach całej Grupy wynosił już ponad 56 proc. - W ubiegłym roku wszystkie nasze marki generowały więcej przychodów z zagranicy niż z kraju. W ostatnim kwartale również po raz pierwszy udział Polski w przychodach Grupy spadł poniżej 40 proc. W regionach, w których rozwijamy naszą sieć logistyczną, obserwujemy korzystne wyniki sprzedażowe, czego przykładem są choćby przychody zanotowane w czwartym kwartale w Rumunii. Utrzymujące się zainteresowanie naszą ofertą widoczne było także w Serbii czy Bośni i Hercegowinie. W tym czasie notowaliśmy też podwojenie sprzedaży w sklepie paneuropejskim – mówi wiceprezes zarządu LPP.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"