Grupa TVN kupuje platformę N, akcje ostro w dół

Grupa TVN ogłosiła wczoraj, że kupi ponad jedną czwartą akcjioperatora platformy cyfrowej N należącej do Grupy ITI z opcjąprzejęcia pakietu kontrolnego platformy po trzech latach. Decyzjastacji zaskoczyła analityków giełdowych.

PP / pap / pb.pl
PP / pap / pb.pl
Udostępnij artykuł:

W ramach zawartego porozumienia, TVN za 95 mln euro przejmie 25proc. plus jedną akcję spółki Neovision Holding B.V., która jestjedynym udziałowcem firmy ITI Neovision Sp. z o.o., będącejoperatorem platformy N. TVN nabędzie także wierzytelności z tytułupożyczek udzielonych ITI Neovision w wysokości 35,3 mln euro(proporcjonalnie do udziału w akcjonariacie).

Co najistotniejsze, w umowie zawarto też zapis, że TVN uzyskaopcję zakupu kolejnych akcji Neovision Holding B.V. po upływietrzech lat od zawarcia umowy, tak, aby osiągnąć pośrednio 51procentowy udział w kapitale zakładowym ITI Neovision.

- Struktura transakcji stwarza TVN możliwość, ale nie obowiązekinwestowania w rozwój platformy N i otwiera drogę do przejęcia nadnią kontroli po trzech latach. Jeśli rozwój spółki będzieprzebiegał zgodnie z oczekiwaniami, w przyszłości będziemy mogliprzejąć szybko rosnącą platformę płatnej telewizji, która będziedodatkowym filarem wzrostu Grupy TVN - podkreśla Karen Burgess,wiceprezes TVN ds. finansowych.

Spółka podała, że Grupa TVN zawrze z Grupą ITI porozumienieakcjonariuszy, które określi zasady funkcjonowania platformy N orazprawa jej akcjonariuszy. TVN uzyska zwyczajowe zabezpieczeniaprzysługujące akcjonariuszom mniejszościowym oraz prawo "veta" wnajważniejszych sprawach. Transakcja powinna zostać sfinalizowana wdrugim kwartale 2008 roku

- Objęcie udziałów w platformie N jest dla nas strategicznymkrokiem w kierunku dystrybucji płatnej telewizji. Z entuzjazmemobserwujemy potencjał wynikający z konwergencji płatnej iogólnodostępnej telewizji, która - poprzez powiększanie irozwijanie naszego portfolio kanałów tematycznych - umożliwi namkorzystanie w jeszcze większym stopniu z postępującej fragmentacjiwidowni - mówi Piotr Walter, prezes TVN. -

Inwestycja w atrakcyjny rynek płatnej telewizji w Polsce oznaczadla TVN dywersyfikację źródeł przychodów, a w miarę rozwojuplatformy N - także możliwość zabezpieczenia przed zmianamikoniunktury na rynku reklamowym - dodaje.

Transakcja zaskoczyła analityków giełdowych i inwestorów,wskutek czego akcje TVN na warszawskiej Giełdzie poszybowaływczoraj w dół o 9,3 proc. - Rynek przyjął tę informację bardzonegatywnie, bo zawsze podejrzliwie patrzy na transakcje międzyspółką a jej głównym akcjonariuszem. Podobnie było parę lat temu,kiedy TVN odkupił Grupę Onet - mówi portalowi Pb.pl AndrzejKnigawka, analityk ING Securities, który podkreśla, że "to, cobudzi zastrzeżenia, to przede wszystkim cena."

Platforma N miała na koniec na koniec pierwszego kwartału 2008roku ponad 320 tysięcy abonentów, co stanowi 80 proc. odbiorcówpłatnej telewizji w jakości HD, ale tylko 9 proc. całego rynkuplatform cyfrowych w Polsce. Dla porównania Cyfrowy Polsat, któryniedawno zadebiutował na GPW ma 2,19 mln abonentów, a Cyfra+ ponad1,1 mln.

Przychody ITI Neovision w pierwszych trzech miesiącach wyniosłyblisko 16 mln euro, o 249 proc. więcej niż przed rokiem. W tymczasie spółka miała ujemny wskaźnik EBTIDA w wysokości 10,2 mlneuro. Rok temu ujemna EBITDA wyniosła 9,3 mln euro.

Grupa TVN oczekuje jednak, że platforma cyfrowa N może wyjść naplus w ciągu najbliższych dwóch lat i że w 2008 roku strata nettoITI Neovision zmniejszy się wobec 208 mln zł w 2007 r. Spółkapodtrzymuje prognozy przychodów i marży EBITDA na 2008 rok pozakupie platformy. Najwcześniej za pięć lat platforma N może wejśćna giełdę.

Zdaniem przedstawicieli konkurentów platformy N, transakcjazakupu jej akcji przez TVN nie jest dużym wydarzeniem na rynkupłatnej telewizji. - Akcje platformy N pozostają w grupiekapitałowej ITI. Dla rynku ten zakup nie oznacza żadnejrewolucyjnej zmiany - podkreśla w wypowiedzi dla Wirtualnemedia.plSimon Boyd, prezes sieci kablowej UPC Polska.

- Jednym z założeń przyświecających rozwojowi Cyfrowego Polsatujest dążenie do utrzymania dotychczasowych udziałów we wzrościerynku płatnej telewizji satelitarnej, które w ostatnich latachutrzymywały się na poziomie ok. 70 proc. (według raportu Informy),a transakcja zakupu udziałów platformy N przez spółkę TVN w żadensposób nie zmienia tego założenia i naszych celów strategicznych -tłumaczy nam Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.

Rynek płatnej telewizji w Polsce rośnie dynamicznie, dziękiprzepływowi do telewizji cyfrowej użytkowników analogowej telewizjisatelitarnej, naziemnej i kablowej. W 2007 roku rynek platformcyfrowych zwiększył się o ponad milion abonentów, osiągając wprzybliżeniu poziom 3,3 mln abonentów, a według szacunków firmybadawczej Screen Digest do 2012 r. osiągnie poziom prawie 5milionów abonentów.

PP / pap / pb.pl
Autor artykułu:
PP / pap / pb.pl
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"